بلر: ارتش چاره‌ای جز سرنگونی مرسی نداشت

۱۶ تیر ۱۳۹۲ | ۲۰:۵۷ کد : ۱۹۱۸۲۸۹ سرخط اخبار

نخست وزیر اسبق بریتانیا با بیان اینکه ارتش مجبور به مداخله در تحولات مصر شد، گفت امروز اصل بر کارآمدی دولت ها است و یک دولت دموکراسی الزاما کارآمد نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس «تونی بلر» نخست وزیر اسبق بریتانیا می گوید ارتش مصر هیچ چاره ای به جز مداخله در تحولات این کشور و برکناری او نداشت. به گفته وی قدرت و جمعیت بالای مخالفانی که به خیابان آمده بودند، ارتش را بر سر دو راهی مداخله یا پذیرش آشوب های خیابانی قرار داد.

بلر در مطلبی که روز یکشنبه در هفته نامه «آبزرور» منتشر شد، نوشته است: دو راهی «آشوب و بلوا» یا «مداخله» بود که نهایتا به دخالت ارتش برای برکناری رئیس جمهور «محمد مرسی» منجر شد. درست است که به خیابان آمدن هفده میلیون نفر، برابر با انتخابات نیست، اما خوب این یک قدرت نمایی تمام عیار است.

بلر در حالی این صحبت ها را مطرح کرده که وی به عنوان نماینده گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه فعالیت می کند و اظهارات او می تواند تاثیرات منفی بر افکار عمومی به خصوص حامیان «مرسی» و اخوان المسلمین داشته باشد.

وی در ادامه این مطلب به دولتمردان انگلیسی توصیه می کند: الان ما باید با حکومت موقت فعلی کار کنیم و به آن ها کمک کنیم که دولت جدید بتواند اصلاحات لازم را به خصوص در زمینه های اقتصادی، انجام دهد.

بلر که خود را «مدافع سرسخت» دموکراسی می داند، می افزاید: اما یک دولت دموکراسی الزاما دولتی کارآمد نیست. امروز اصل بر کارآمد بودن دولت ها است.

نخست وزیر اسبق بریتانیا که خود در سال 2003 با وجود تظاهرات های گسترده انگلیسی ها، این کشور را وارد جنگ با عراق کرد، می گوید : این رفتار هم به نوعی برگرفته از روح دموکراسی است، اما خارج از تعریف معمول آن که برآمده از صندوق های رأی است. این نوع دموکراسی اساسا برخواسته از رسانه های اجتماعی است، که این خود یک پدیده انقلابی است.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا پیشتر دو روز قبل از برکناری مرسی در سخنرانی که در آفریقا انجام داد، گفت «دموکراسی تنها رأیی نیست که صندوق ها خارج می شود». بسیاری این صحبت اوباما را چراغ سبز دولت آمریکا برای دخالت ارتش و برکناری مرسی می دانند.

کلید واژه ها: دموکراسی


نظر شما :