امیدواری ۵+۱ به توافق هسته‌ای با ایران

۲۹ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۹۱۸۷۸۸ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، یک دیپلمات بلندپایه به خبرگزاری رویترز گفته اند کشورهای 1+5 دولت جدید ایران را فرصتی برای توافق هسته ای با ایران می بینند.

بر اساس این گزارش یک دیپلمات بلندپایه گفته است آقای حسن روحانی با شعار ترمیم زیرساخت های اقتصادی ایران روی کار آمده است و بنابراین او در ماه های آینده تحت فشار خواهد بود.

وی افزوده است آقای روحانی در این اندیشه است که در صورتی که بخشی از تحریم ها برداشته نشوند، حمایت های عمومی از او ریزش خواهند کرد.

این دیپلمات برجسته که نامش را افشا نکرد، گفت: «انتخاب آقای روحانی می تواند فرصتی فراهم آورد و ما انتظار داریم در لحن گفت وگوهای ایران تغییر ببینیم.»

اظهارات این دیپلمات پس از آن مطرح می شود که مقامات ارشد کشورهای 1+5 در هفته گذشته در بروکسل دیدار کردند تا راهبردی برای آینده مذاکرات هسته ای با ایران طراحی کنند.

کشورهای 1+5 پس از این نشست گفتند امیدوارند هر چه سریعتر مذاکرات هسته ای را از سر بگیرند. برخی دیپلمات ها هم از آغاز مذاکرات در ماه سپتامبر، قبل از نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر داده اند.

دیپلمات اروپایی همچنین با اشاره به تخصص رئیس جمهور منتخب ایران در مسائل هسته ای گفت: «وی علاقه ویژه ای به پرونده هسته ای دارد و آن را هم به خوبی می شناسد؛ چون برای کارش اهمیتی حیاتی دارد.»

یک دیپلمات غربی دیگر هم گفته است که انتخاب آقای روحانی به ریاست جمهوری ایران در میان کشورهای 1+5 «بهترین نتیجه ممکن» ارزیابی شده است. با این حال یک نگرانی این کشورها هم این است که لحن مصالحه جویانه آقای روحانی ممکن است بر عدم اقدام ایران در این زمینه سرپوش بگذارد.

وی گفت: «ایجاد برداشت های مثبت، بدون نتایج عملی [با وجود آقای روحانی] امری آسان تر است.»

گفت وگوهای کشورهای 1+5 با ایران برای حل و فصل دیپلماتیک آنچه کشورهای غربی به آن مناقشات مربوط به برنامه هسته ای ایران می گویند، انجام می شود.

کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا ادعا می کنند برنامه هسته ای ایران جنبه های نظامی دارد. تهران همواره این ادعا را رد کرده است. ایران تاکید دارد که به عنوان یکی از اعضای متعهد آژانس بین المللی انرژی اتمی و پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی)، حق استفاده از فناوری هسته ای برای اهداف صلح آمیز را دارد.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه «1+5» در روزهای 5 و 6 ماه آوریل امسال (16 و 17 فروردین ماه) در آلماتی قزاقستان برگزار شد.

کلید واژه ها: روحانی کشورهای ۱+۵


نظر شما :