احتمال رفع فیلتر فیسبوک

۳۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۲ کد : ۱۹۲۰۲۲۳ سرخط اخبار

سایت تدبیر24 - سخنان چندی قبل رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با این عنوان که فیس بوک پدیده مبارکی است، تصمیمات جدی در خصوص رفع فیلتر این شبکه گسترده اجتماعی را رقم زده است . آیت الله هاشمی رفسنجانی که در گذشته در این خصوص سخن گفته و هم اینک از سوی سایت آیت الله بازنشر شده است تاکید کرده بودند: "امروز یک صفحه فیس بوک تبدیل به موضوع خبری تمام دنیا می شود برخلاف عده ای که فکر می کنند این جریان ها خطرناک است ما فکر می کنیم که این جریان امر مبارکی در دنیاست."

پیش از این حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از عضویت 2 میلیون ایرانی در فیس بوک خبر داده بود اما براساس آمار غیررسمی 12 میلیون شناسه ایرانی در فیس بوک ایجاد شده است.به نظر می رسد، با روی کار آمدن دولت دکتر روحانی و ایجاد رویه تدبیر و اعتدال، زمینه برای برچیدن فیلتر شبکه اجتماعی فیس بوک فراهم شده باشد چرا که شهروندان با وجود فیلتر این سایت هزینه بسیاری را متحمل می شوند. البته ممکن است در این میان برخی متحجرین خود دلسوز خوان هم هیاهوهای بسیاری را در این رابطه ایجاد کنند اما یقیناٌ به سرنوشت مخالفان ویدئو در دهه 60 دچار می شوند.

از دیگر سو حضور فعال محمد جواد ظریف وزیر جدید امور خارجه به عنوان یکی از اولین مسئولین ارشد نظام که روز نوشت هایی را در صفحه شخصی خود منتشر و با مخاطبانش همراه می شود در کنار سرمایه گذاری کاندیداهای ریاست جمهوری در دوران انتخابات بر روی شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک این تلقی را به وجود آورده است که این پدیده دنیای ارتباطات هم آرام آرام مخالفان خود را به کنار زده است و به عنوان یک ابزار ارتباطی جای رسمی خود را در کشور باز می کند .این در حالی است که از چند ماه قبل صفحه ای به نام رهبر انقلاب در فیس بوک ایجاد شده که البته هیچ گاه از سوی بیت معظم له تکذیب نشده است. پیج آیت الله خامنه ای تاکنون 54 هزار لایک خورده است.

با وجود فیلترینگ فیس بوک، از جمله سوالات مطرح دراین خصوص می توان به چگونگی دسترسی کاربران پیج رهبری به این سایت اشاره کرد. رهبری بارها همگان را به پرهیز از حرکات غیرقانونی توصیه کرده اند. اگرچه گفته می شود این پیج از خارج از کشور به روز می شود.

حال با توجه به تمایل مقامات بلندپایه نظام، باید چشم به تصمیات آتی دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه داشت که چه زمانی رابرای برطرف شدن فیلتر این سایت اعلام کنند یا این که همچنان باید 12 میلیون ایرانی شامل تعدای زیادی از مسئولان کشوری با حرکتی غیرقانونی به این سایت دسترسی داشته باشند. به نظر می رسد رویکرد اعتدالی در حوزه ارتباطات این چشم انداز را ایجاد کرده است که فیس بوک در آینده ای بسیار نزدیک رفع فیلتر شود.

منبع: عصر ایران

کلید واژه ها: فیس بوک


نظر شما :