ادعاهای تازه محافل صهیونیستی علیه وزیر دفاع ایران

۱۵ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۶ کد : ۱۹۲۰۹۶۷ سرخط اخبار

اندیشکده صهیونیستی مرکز امور عمومی اورشلیم در مطلبی مدعی شد وزیر دفاع ایران در انفجارهای سال ۱۹۸۳ بیروت که منجر به کشته شدن نزدیک به ۳۰۰ سرباز آمریکایی و فرانسوی شد نقش داشته و کمک های مالی و آموزشی در اختیار عاملین آن قرار داده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم؛ اندیشکده صهیونیستی "مرکز امور عمومی اورشلیم" در مطلبی که روی وب سایت این مرکز منتشر شده است به بررسی نقش ادعایی سرتیپ حسین دهقان، وزیر دفاع دولت حسن روحانی، در انفجار سال 1982 بیروت که منجر به کشته شدن 241 سرباز آمریکایی و 58 سرباز فرانسوی شد پرداخت.

"مرکز امور عمومی اورشلیم" می نویسد: سرتیب حسین دهقان تمام دوره کاری خود را به عنوان یک نظامی در سپاه پاسداران گذراند. وی از زادگاه خود در شهرضا در اصفهان به تهران آمد و تا سال 1982 به عنوان فرمانده سپاه پاسداران تهران فعالیت کرد.

این اندیشکده اسرائیلی در ادامه مدعی می شود: دهقان پس از حمله اسرائیل به لبنان در سال 1982 به این کشور اعزام شد. وی به عنوان فرمانده نیروهای آموزش سپاه پاسداران ابتدا در سوریه و سپس در لبنان فعالیت کرد. این نقش وی را مسئول ایجاد نیروی نظامی حزب الله کرد که مقارن با همین زمان تأسیس شده بود. پس از اینکه بخش اعظمی از نیروهای سپاه پاسداران به ایران بازگشتند و فرمانده آنها، احمد متوسلیان به همراه سه ایرانی دیگر در تابستان 1982 توسط شبه نظامی های مسیحی و نیروهای لبنانی ربوده شدند، احمد کنعانی به عنوان فرمانده نیروهای سپاه پاسداران انتخاب شد.

"مرکز امور عمومی اورشلیم" در ادامه گزارش با اشاره به جایگزینی کنعانی با دهقان در یک سال بعدی می نویسد: یکی از اولین اهداف وی برپایی یک قرارگاه فرماندهی مرکزی برای ایرانی ها بود که در آن زمان در شهرهای کوچک و روستاهای منطقه بعلبک پراکنده بودند.

در اوایل سپتامبر 1983، حزب الله به کمک سپاه پاسداران به فرماندهی دهقان پادگان شیخ عبدالله را تصرف کرد. این پادگان پایگاه اصلی نیروهای ارتش لبنان در دره بقاع بود و پس از آن به امام علی تغییر نام داده تبدیل به مقر فرماندهی مرکزی سپاه پاسداران شد.

اندیشکده صهیونیستی در ادامه مدعی می شود: از همین پادگان بود که ایران نیروی نظامی حزب الله را کنترل و کنار این گروه حملات به مقر نیروهای بین المللی را در بیروت و نیز حملات علیه نیروهای نظامی اسرائیل را هدایت کرد. این حمله توسط سازمان جهاد اسلامی و تحت فرماندهی عماد مغنیه انجام شد. سازمان جهاد اسلامی در حقیقت شاخه عملیاتی ویژه ای بود که تا زمان برچیده شدنش در سال 1992 تحت هدایت مشترک حزب الله و تهران فعالیت می کرد.

دستور حمله به نیروهای چندملیتی در بیروت ابتدا از تهران به سفیر ایران در سوریه منتقل شد و سپس وی این دستورات را به نیروهای سپاه پاسداران در لبنان و متحدین شیعه آنها ارسال کرد. فرمانده تفنگداران دریایی آمریکا مدعی است که آژانس امنیت ملی آمریکا پیام ایرانی ها را در 26 سپتامبر 1983 ردیابی کرده بود. باور این امر سخت است که چنین دستور مهمی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لبنان بدون اطلاع فرمانده آنها یعنی حسین دهقان ارسال شده باشد.

"مرکز امور عمومی اورشلیم" واقعه انفجارهای بیروت را چنین توصیف می کند: در 25 اکتبر 1983، یک بمب گذار انتحاری شیعی یک تانکر آب را در پادگان نیروهای تفنگدار آمریکا در بیروت منفجر کرده 241 تفنگدار دریایی را به قتل رساند. در همین حین یک بمب گذار انتحاری دیگر پادگان چتربازان فرانسوی را در بیروت هدف قرار داد که بر اثر آن 58 سرباز کشته شدند. مغنیه هدایت این دو عملیات را به عهده داشت. دستور انجام این حملات مخابره شده و بودجه لازم و آموزش های عملیاتی توسط سپاه پاسداران در بیروت زیر نظر فرمانده آن یعنی حسین دهقان ارائه شدند.

کلید واژه ها: سپاه پاسداران حزب الله حسین دهقان


( ۲ )

نظر شما :