استقبال مقامات آمریکایی از مواضع تعامل‌جویانه ایران

۲۸ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۰:۰۱ کد : ۱۹۲۱۶۱۹ سرخط اخبار

 

موضوع آینده روابط ایران و آمریکا و چشم انداز حصول توافقی میان دو کشور، این روزها به مهمترین بحث محافل دیپلماتیک و بین المللی تبدیل شده است. در این میان، به نظر می رسد هر دو طرف در بیان مواضع خود به گونه ای عمل می کنند که ضمن باز نگه داشتن فضا، در ادامه روند مثبت کلی قرار داشته باشد.

به گزارش «تابناک»، سه روز پس از آنکه مقامات ارشد دولت اوباما اظهار داشتند رئیس جمهور امریکا برنامه ای برای دیدار دوجانبه با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ندارد، شماری از مقامات دولتی آمریکا از تمایل اوباما به انجام چنین دیداری و تلاش برای بهبود فضای روابط دو کشور خبر می دهند.

استقبال مقامات آمریکایی از مواضع تعامل‌جویانه ایران

در این رابطه، شب گذشته جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید ضمن بیان محتوای نامه اوباما برای رئیس جمهور ایران، از آمادگی ایالات متحده برای تعامل با دولت روحانی بر مبنای احترام دوجانبه سخن گفت تا از این مسیر، راه حلی صلح آمیز برای موضوع هسته ای ایران یافت شود. 

از سوی دیگر، روزنامه «وال استریت ژورنال» از تلاش محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران برای ترتیب دادن ملاقات های دوجانبه با مقامات ارشد آمریکایی خبر داده است. ظریف به منظور فراهم کردن مقدمات سفر روحانی به نیویورک، هم اینک در این شهر به سر می برد. 

این روزنامه همچنین به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی می نویسد حتی اگر چنین دیداری نیز میان اوباما و روحانی رخ ندهد، لحن تقابلی در روابط واشنگتن و تهران تا جد زیادی فروکش کرده است. دیگر مقامات آمریکایی نیز گفته اند سخنرانی روحانی در مجمع عمومی را به دقت مورد توجه قرار خواهند داد تا ببینند سخنان وی تا چه حد مثبت و رو به جلو خواهد بود. 

استقبال مقامات آمریکایی از مواضع تعامل‌جویانه ایران

علاوه بر این، سخنان شب گذشته رئیس جمهور ایران در مصاحبه با شبکه خبری «ان بی سی» آمریکا نیز به شدت مورد توجه محافل بین المللی قرار گرفته و بازتاب کم سابقه ای در مطبوعات و رسانه های بین المللی داشته است؛ به گونه ای که از شب گذشته تاکنون، کمتر خبرگزاری و سایت خبری خارجی است که گزارشی از این سخنان را منتشر نکرده است.

در این میان، آنچه بیش از همه مورد توجه این مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته، تأکید روحانی مبنی بر عدم تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای و نیز استقبال وی از تعامل با آمریکا برای حل و فصل مسائل موجود است.

استقبال مقامات آمریکایی از مواضع تعامل‌جویانه ایران

گفتنی است به جز مقامات آمریکایی، سخنان روحانی مورد توجه دیگر مقامات ارشد غربی نیز قرار گرفته است. در آخرین مورد از این دست، «آندرس فوگ راسموسن»، دبیر کل «ناتو» گفته از اظهارات روحانی درباره عدم تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای، «بسیار دلگرم شده است». وی با بیان اینکه منفعت خود ایران نیز در تعامل با جامعه بین المللی است، اظهار داشته: «اگر این چیزی است که تهران به دنبال آن است، من فقط می توانم بگویم از آن استقبال می کنم». 

استقبال مقامات آمریکایی از مواضع تعامل‌جویانه ایران

به هر حال، شرایط فعلی به گونه ای است که جوی بسیار مثبت نسبت به چشم انداز تعاملات میان ایران و آمریکا به وجود آمده و اکنون همه چشم ها به حضور رئیس جمهور ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی وی در این اجلاس دوخته شده است. 

 

کلید واژه ها: روحانی اوباما رئیس جمهور ایران


نظر شما :