وزرای خارجه ۱+۵ چهارشنبه گردهم می‌آیند

۳۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۹۲۱۷۴۰ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت ۹ صبح فردا (دوشنبه) در نیویورک با هم دیدار می کنند و وزرای امور خارجه ۱+۵ نیز قرار است چهارشنبه در نیویورک گردهم بیایند.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 9 صبح فردا (دوشنبه) اول مهر ماه به وقت نیویورک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و گفت وگو می کنند.

ظریف پیش از این در دیدار با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در خصوص موضوع هسته ای، عزم و اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای تعامل و گفت وگو با گروه 1+5 برای یافتن راه حل های مسالمت آمیز که متضمن حقوق هسته ای کشورمان باشد را مورد تاکید قرار داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی چهارشنبه شب (27 شهریور ماه) به وقت تهران و به منظور شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد. سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا و امیرحسین زمانی نیا وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی می کنند.

در این باره یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه کشورمان در گفت وگو با فارس از حضور سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در ترکیب تیم جدید هسته ای کشورمان خبر داد.

بر این اساس علاوه بر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که راهبری و هدایت مذاکرات هسته ای کشورمان در گفت وگو با 1+5 را از سوی حسن روحانی رئیس جمهوری عهده دار شده، عراقچی و تخت روانچی در ترکیب گروه مذاکره کننده هسته ای حضور دارند.

حسن روحانی رئیس جمهور اخیرا مسئولیت مذاکرات هسته ای با طرف های خارجی را به وزارت امور خارجه محول کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سفرش به عراق و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس گفته بود: تیم مذاکره کننده مجموعه ای از همکاران وزارت امور خارجه و دوستان تخصصی دستگاه های ذیربط است که بر اساس پایبندی به رویکرد دولت تدبیر و امید در روابط بین الملل و داشتن نگاه کارشناسی به موضوع هسته ای انتخاب می شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی توضیح داد: برای این کار ما از دوستانی که در دو تیم قبلی یعنی زمان روحانی و تیم دولت نهم و دهم مسئول مذاکره بودند استفاده خواهیم کرد و هم از افراد جدیدی که از دستگاه های مختلف و از وزارت خارجه توانمندی پیگیری مذاکره را داشته باشند و بتوانند نقش سازنده ای برای پیشبرد اهداف مذاکره که حراست از دستاوردهای هسته ای دانشمندان ایران و حفظ حقوق مردم در حوزه هسته ای و رفع نگرانی های جامعه بین الملل است ایفا کنند.

ظریف یادآور شد: ما رفع نگرانی های جامعه بین الملل را برای امنیت ملی و ثبات کشور با حضور فعال و مؤثر در صحنه بین الملل ضروری می دانیم.

وی با بیان اینکه از کسانی که با این رویکرد آمادگی همکاری دارند، افرادی که تخصص کافی داشته باشند را انتخاب می کنیم، یادآور شد: برخی از این دوستان انتخاب شده اند و برخی باید از سوی دستگاه های دیگر معرفی شوند و منتظریم تا با معرفی این افراد تیم منسجم را تشکیل داده و مذاکرات را شروع کنیم.

مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی ۱۹ شهریور ماه در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه اولین دوره مذاکره با 1+5 در دولت یازدهم قرار است در نیویورک برگزار شود را تفسیر نادرست از اخبار منتشر شده برشمرد و گفت: آقای ظریف و خانم اشتون در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار خواهند کرد و این دیدار اولین تماس بعد از تشکیل دولت یازدهم است که در آن مسائل و موضوعات مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این دیدار به منزله مذاکره ایران با 1+5 نیست و افزود: بعد از آن اعلام نظر خواهد شد که روند کار چگونه خواهد بود.

ظریف همچنین طی سخنانی در نیویورک خطاب به نمایندگان کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که ایران به دنبال حل و فصل مسئله هسته ای است و نمی خواهد برای مذاکره، مذاکره کند.

*وزرای خارجه 1+5 چهارشنبه سوم مهر ماه در نیویورک گردهم می آیند

به گزارش فارس، برخی منابع خبری نیز از نشست وزرای امور خارجه 1+5 در روز چهارشنبه سوم مهر ماه (25 سپتامبر) در نیویورک خبر می دهند.

کاترین اشتون 26 مرداد ماه 1392 در تماسی تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان گفت وگو کرد و ظریف در خصوص برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان، ضرورت وجود اراده سیاسی و عزم جدی برای حل و فصل این مسئله را مورد تاکید قرار داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خطاب به خانم اشتون وجود اراده سیاسی جدی در به رسمیت شناختن حقوق حقه هسته ای جمهوری اسلامی ایران، تامل و فکر نو در مورد مسئله هسته ای ایران را شیوه ای مناسب برای حل و فصل این مسئله توصیف کرد.

وی آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای مذاکرات هدفمند در یک چارچوب زمانی معین خاطرنشان ساخت. خانم اشتون نیز در این گفت وگوی تلفنی ابراز امیدواری کرد هر چه سریع تر مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 مجددا از سر گرفته شود.

شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه دوم مهر ماه آغاز به کار می کند و حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نوبت عصر این نشست به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

کلید واژه ها: نیویورک نشست مجمع عمومی روحانی وزارت امور خارجه


نظر شما :