آمریکا درگیر میزبانی از یک رئیس جمهور تحت تعقیب

۰۴ مهر ۱۳۹۲ | ۰۵:۰۴ کد : ۱۹۲۱۹۴۹ سرخط اخبار

موضوع سفر  عمر البشیر رئیس جمهور سودان به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچنان با جنجال ها و حاشیه هایی همراه است.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الیوم السابع چاپ قاهره، این در حالی است دادگاه بین المللی کیفری حکم بازداشت عمرالبشیر را صادر کرده است. البشیر از سوی دادگاه بین المللی کیفری به دخالت در نسل کشی و جنایت علیه بشریت در منطقه دارفور در شرق سودان متهم شده است.

با این حال، این دادگاه تاکنون نتوانسته است عمرالبشیر را دستگیر و محاکمه کند. دادگاه بین المللی از همه کشورهایی که عمرالبشیر به آنها سفر می کند می خواهد تا ضمن دستگیریش ، او را تسلیم این دادگاه مستقر در هلند کنند ولی تاکنون هیچ یک از کشورهایی که رئیس جمهور سودان به آنها سفر کرده است راضی به چنین اقدامی نشده اند.

سودان عضو دادگاه بین المللی کیفری نیست اما با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، این دادگاه موظف به بررسی پرونده ارتکاب جنایات در منطقه دارفور سودان شد.

آمریکا نیز با اینکه خود عضو این دادگاه نیست اما یکی از حامیان بررسی پرونده جنایات دارفور در دادگاه کیفری بین المللی و صدور حکم بازداشت بین المللی علیه عمرالبشیر است.

دولت آمریکا نیز همیشه از کشورهایی که عمرالبشیر به آنها سفر می کند می خواهد تا او را بازداشت و تحویل دادگاه بین المللی کنند.
حالا خود آمریکا در آستانه میزبانی از عمرالبشیر رئیس جمهور سودان است. او گفته که می خواهد در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد حاضر و سخنرانی کند.

عمرالبشیر حتی در نیویورک هتل رزرو و برای سخنرانی روز  پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ثبت نام کرده است.
عمرالبشیر قصد سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را دارد در حالی که از سوی یکی دیگر از نهادهای وابسته به سازمان ملل، تحت تعقیب است.

آمریکا عضو دادگاه جنایی بین المللی نیست به همین دلیل مقامات آمریکا الزام قانونی برای بازداشت البشیر را ندارند.

همچنین آمریکا ملزم به توافقنامه ای است که در سال 1947 با سازمان ملل متحد امضا کرد و براساس آن همه سران کشورهای عضو در سازمان ملل از دوست و دشمن می توانند در نشست های سازمان ملل حاضر شوند.

در همین ارتباط رسانه های سودان نوشته اند که دولت آمریکا مجوز ورود و فرود هواپیمای عمرالبشیر به آسمان آمریکا و فرود در فرودگاه نیویورک را پس گرفته است.

این در حالی است که دولت آمریکا قبل از این مجوز ورود هواپیمای حامل عمرالبشیر به آسمان آمریکا را صادر کرده بود.
روزنامه "روز بعدی" چاپ خارطوم به نقل از منابع آگاه نوشت: آمریکا تنها چند ساعت بعد از ارائه مجوز ورود به هواپیمای حامل عمرالبشیر به آسمان آمریکا، آن را پس گرفت.

در توجیه این اقدام، دولت آمریکا به سفارت سودان در واشنگتن اطلاع داد که این مجوز به اشتباه صادر شده بود چرا که این مجوز متعلق به کشور دیگری بود.

کلید واژه ها: عمرالبشیر سودان سازمان ملل متحد


نظر شما :