افشای جزئیات جدید عاملان انفجار بیروت

۲۸ آبان ۱۳۹۲ | ۲۰:۴۵ کد : ۱۹۲۴۷۳۹ سرخط اخبار

رسانه ها امروز از وقوع انفجار مهیبی در نزدیکی سفارت ایران در بیروت و کشته شدن چندین تن در این انفجار خبر داده اند. این در حالی است که همچنان جزئیات این انفجار با هاله ای از ابهام روبرو است. تابناک در همین راستا با حسین رویوران کارشناس مسائل لبنان به گفتگو پرداخته است.

 رویوران در پاسخی به اهداف حمله به سفارت ایران در بیروت بیان داشت ، سفارت ایران در لبنان از ابتدای انقلاب تا به الان در ارتباط با حمایت از مقاومت کار کرده است. کسانی که این سفارت را مورد حمله قرار داده اند، قطعا کسانی هستند که با موضع گیری های سفارت ایران مخالف هستند.

 چه کسی می توانسته است این اقدام را انجام بدهد. یا حداقل عامل اصلی باشد؟ پاسخ روشن است، اسرائیل بیشترین زیان را از سفارت ایران خورده است. بنابراین واضح است که از این اقدام سود و از آن پشتیبانی کند.

این کارشناس مسائل لبنان در ادامه گفت، اسرائیل با هدف ضربه زدن به ایران و ایجاد فتنه مذهبی این اقدام را انجام داده است . متاسفانه گروههای تکفیری، متحجر و بی عقلی هم وجود دارند، که ابزار شده اند و در جهت تامین خواست اسرائیل این اقدام را انجام می دهند.

این گروهها  مدت زیادی است که اعلام کرده اند هیچ خط قرمزی را رعایت نمی کنند و متاسفانه با یک بینش تنگ و متحجر و بدون حفظ منافع استراتژیک اقدام به این حرکات تروریستی می کنند.
حسین رویوران در ارتباط با اوضاع داخلی لبنان بیان داشت، دولت لبنان یک دولت  ناکارامد است و توان ایجاد امنیت ملی را ندارند، مگر اینکه گروه های سیاسی توافق کنند.

جامعه لبنان متاسفانه در ارتباط با موضوع سوریه دو قطبی شده است. یک عده طرفدار مقاومت و عده ای دیگر طرفدار مخالفان سوریه از جمله جریان سلفی است ،که حتی در سوریه نیرو دارند. بنابراین دو گروه متفاوت لبنانی در سوریه در مقابل یکدیگر قرا گرفته اند به طریق اولی این گروه ها در داخل لبنان با یکدیگر درگیری و تعارض دارند. زمانی که اسرائیل بتواند چنین شرایطی را مهندسی کند چنین انفجارهایی رخ می دهد.

 رویوران در ادامه گفت، پیروزی ها اخیر دولت اسد نیز در چند روز اخیر مزیت بر علت بوده است چرا که مخالفان را دچار تنش کرده است و سعی می کنند به جریان مقاومت واکنش نشان دهند اما این گونه اقدامات شرایط را پیچیده تر کرده است.

 دولت بشار در چند روز اخیر،  عملیات قلمون را آغاز کرده است. این عملیات در بین مرز شرقی لبنان و دمشق انجام شده است . ارتش سوریه به سرعت توانسته است این منطقه را پاکسازی کند. بنابراین معارضین سوری به لبنان پناه برده اند. امکان اینکه از این افراد در شکل دهی این عملیات در بیروت استفاده شده باشد، بسیار زیاد است. در واقع این عملیات واکنشی به پیروزی های عملیات  قلمون است.

رویوران در پاسخ به وضعیت امنیت پیرامون سفارت ایران در لبنان ابراز داشت، اطراف سفارت حصار، دوربین و گارد حفاظتی وجود دارد. این تروریست ها در حدود فاصله بیست متری به سفارت در حالی که خودرویی در حال حرکت بوده است، این خودرو را منفجر کرده اند. به همین خاطر، عمده افرادی که زخمی  و یا کشته شده اند از اعضای سفارت نبوده اند. اقای انصاری رایزن فرهنگی ایران  نیز بر حسب تصادف با توجه به فاصله ای که رایزنی با سفارت ایران در بیروت دارد برای جلسه ای می امده، که متاسفانه هنگام اجرای عملیات در محدوده سفارت بوده و زخمی شده است.

وی در پایان گفت که حمله به ایران یعنی حمله به حامی مقاومت. کسی که به مقاومت حمله می کند یعنی هم جهت صهیونیست هاست. این اقدامات تروریستی  از طرف تکفیری ها اجرا و از سوی اسرائیلی ها مدیریت می شود .

کلید واژه ها: سفارت ایران بیروت


نظر شما :