تصاویر: امنیت مذاکرات چگونه تأمین می‌شود؟

۲۹ آبان ۱۳۹۲ | ۱۸:۱۴ کد : ۱۹۲۴۸۲۴ سرخط اخبار
"به دلیل حساسیت بالای حضور وزرای خارجه و تیم های مذاکره کننده، واحد ویژه ارتش سوئیس از بالگردهای خاصی هم برای کنترل عبور و مرورها و رصد محل مذاکرات، استفاده می کند."
 
به گزارش تسنیم، روند دور ششم مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در ژنو، از روز 29 آبان (چهارشنبه) در شهر ژنو آغاز شد. این ششمین بار است که مذاکره کنندگان ایرانی و طرف مقابل به این شهر برای مذاکره می آیند.
 
در این مذاکرات بار دیگر جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان 6 کشور درباره جزئیات نحوه همکاری در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران گفت وگو می کنند.
 
نگاهی به مشخصات شهر ژنو، مختصات هتل محل مذاکرات، نحوه تامین امنیت این مذاکره و چندین و چند موردی که در تامین امنیت مذاکرات موثر است، قابل توجه خواهد بود.
 
ژنو در موقعیت جغرافیایی'12°46 شمالی و'09°6 شرقی و در جنوب غربی "دریاچه ژنو" قرار دارد. 72درصد از مردم این شهر که در همسایگی فرانسه قرار دارد، به زبان فرانسه صحبت می کنند و بقیه مردم نیز به زبان های انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی و آلمانی سخن می گویند.
 
این شهر به علت استقرار مقر اروپایی سازمان ملل و برخی نهادها و موسسات مهم بین المللی، شهری دیپلماتیک و به اصطلاح بین المللی خوانده می شود و دولت سوئیس از طریق استقرار این نهادها در ژنو، 22 هزار نفر را مشغول به کار کرده است.
 
این شهر توسط رشته کوه های آلپ در محاصره است به طوری که آلپ، نمایی زیبا در کنار دریاچه ژنو، به این شهر داده است.
 
این شهر 15 هزار کیلومتر مربع مسحات دارد و اخیرا به عنوان هشتیمن شهر گران جهان معرفی شد. ژنو، دومین قطب اقتصادی سوئیس محسوب می شود.
 
یکی از نکات جالبی که در مورد کشور سوئیس و شهر ژنو می توان گفت این است که، در این کشور قانون وجود دارد که براساس آن همه شهروندان سوئیسی باید یک قبضه سلاح در منزل داشته باشند تا در صورت وقوع جنگ و یا درگیری، برای دفاع از کشورشان آماده باشند.
 
البته براساس این قانون، فشنگ ها و گلوله های جنگی این سلاح های در انبارهای ارتش این کشور ذخیره هستند و تحویل شهروندان داده نمی شود.
 
هتل محل مذاکرات
 
 
اینترکانتیننتال هتلی 5 ستاره در مرکز شهر ژنو و در همسایگی مقر اروپایی سازمان ملل است؛ این هتل 20 طبقه دارای یک لابی بزرگ است که خبرنگاران در آن مستقر می شوند.
 
این هتل، محل اقامت، انجام مذاکرات 1+5  با ایران و البته محل مذاکرات دو جانبه و سه جانبه 6 کشور با ایران است.
 
این هتل یک هتل بین المللی محسوب می شود که غالب دیدارها و ملاقات های بین المللی در این هتل انجام می شود. این هتل در زمان برگزاری مذاکرات، تحت مراقبت های مخصوصی قرار می گیرد.
 
تامین امنیت و واحدهای ویژه ارتش سوئیس
تامین امنیت محل مذاکرات با بکارگیری سلاح های ویژه و مخصوصی انجام می شود. واحدهای ویژه ای از ارتش سوئیس با استقرار در محلس مذاکرات، تامین امنیت را برعهده دارند.
 
البته ذکر این نکته قابل توجه است که این واحدها در زمان ورود وزرای خارجه کشورهای عضو 1+5 و ایران به محل مذاکرات حضور چشم گیر تری نسبت به قبل از ورود وزرا دارند.
 
 
مردانی که در قالب واحد ویژه کار حراست از محل مذاکرات را برعهده دارند به تجهیزات مختلفی از جمله شوکر، اسلحه SG-551 SWAT، انواع کلت کمری P220 و ... مجهز هستند. علاوه بر این، یگان های ویژه مستقر در محل مذاکرات از بیسیم های روز دنیا هم استفاده می کنند.
 
ارتش سوئیس در سال 1970 به دنبال سلاحی با کالیبر پایین و کارآیی بالا بود تا جایگزین مسلسل های اتوماتیک 7.5 میلیمتری کند لذا کمپانی وافن فابریک برن ماموریت یافت تا مسلسلی جدید تولید کند.
 
این کمپانی ابتدا یک مسلسل 5.56 میلیمتری ساخت ولی این اسلحه نتوانست سران ارتش سوئیس را برای در اختیار داشتن یک مسلسل مناسب، قانع کند.
 
در نهایت مسلسل SI CSG540 توسط یک شرکت دیگر تولید شد و ارتش سوئیس این اسلحه را نمونه مناسبی برای بکارگیری در ارتش مناسب دید و ارتش سوئیس اینگونه به این سلاح مجهز شد.
 
اما در عین حال ارتش سوئیس بویژه واحدهای رزمی ویژه و یگان های ویژه ارتش این کشور از مسلسل های پیشرفته تری به نام SG-551 SWAT استفاده می کنند.
 
این سلاح ساخت یک کمپانی در داخل سوئیس است و تاکنون سه مدل مختلف از آن به مرحله تولید و بکارگیری رسیده است.
 
یگان های ویژه همچنین از کلت های کمری ساخت سوئیس نیز استفاده می کنند. P220 یکی از این کلت های کمری است که کارخانه اسلحه سازی SIG آن را تولید کرده است.
 
خشاب این سلاح کمری 10 گلوله گنجایش دارد و در سطح خودش، نمونه خوبی در بین کلت های کمری است. امروزه، کارخانه SIG  مدل های این کلت کمری را به 5 کلاس مختلف رسانده و توانسته فعالیت های خود در این زمینه را گسترش دهد.
 
بالگردهای یورو کوپتر؛ امنیت هوایی محل مذاکرات
 
 
به دلیل حساسیت بالای حضور وزرای خارجه و تیم های مذاکره کننده، واحد ویژه ارتش سوئیس از بالگردهای خاصی هم برای کنترل عبور و مرورها و رصد محل مذاکرات، استفاده می کند.
 
شرکت یورو کوپتر (EURO COPTER) یک شرکت سازنده بالگردهای نظامی، اورژانس و امدادی و بالگردهای مخصوص استفاده شخصی و پلیسی است.
 
این شرکت، یک کمپانی جهانی است که مقر اصلی آن در حوالی مارسی فرانسه است و از سال 1992 فعالیت خود را در زمینه تولید بالگرد آغاز کرده است.
 
بنابر اطلاعاتی که منتشر شده است، شرکت یورو کوپتر قرار است که در ژانویه سال 2014 رسما به عنوان یک شرکت زیرمجموعه شرکت هواپیماسازی ایرباس بپیوندد.
 
ارتش سوئیس با استفاده از یک مدل این بالگرد با نام تجاری T360 برای مراقبت هوایی از محل مذاکرات استفاده می کند. این مدل از بالگردهای ساخت شرکت یورو کوپتر برای اولین بار در سال 2009 به پرواز در آمده و بر همین اساس، سن این بالگرد مجموعا به 5 سال می رسد.
 
البته، اگرچه مدل اولیه این بالگرد را شرکت یورو کوپتر ساخته است اما یک شرکت صنایع هوایی در سوئیس، اسمبل نهایی بالگرد T360 را تولید کرده است.
 
سگ های خشمگینی که فقط دنبال بمب هستند
 
 
روزگاری از تجهیزات نوین و الکترونیکی برای کشف بمب هایی که احتمالا در اماکن حساس کار گذاشته می شود، استفاده می شد اما امروزه علاوه بر همه آن تجهیزات بمب یاب پیشرفته، از سگ های تربیت شده و خاصی هم استفاده می شود.
 
این سگ ها با نام "EXPLOSIVE DETECTION DOG" در اروپا و جهان معرف هستند؛ این سگ ها را سگ های تربیت شده و "بمب یاب" می نامند.
 
این سگ های توسط شرکت های و معلمانی خبره آموزش می بینند. این سگ ها به زبان های انگلیسی و آلمانی آموزش داده می شوند تا در صورت لزوم، در کشورهای بیشتری از آنها استفاده شود.
 
برخی شرکت های اروپایی نیز می توانند در صورت ثبت سفارش، این سگ ها را به زبان هایی به غیر از آلمانی و انگلیسی هم آموزش بدهند.
 
این سگ ها در محوطه های داخلی و خارجی هتل محل مذاکرات به صورت مکرر در حال تردد هستند تا از وقوع هرگونه بمب گذاری و اقدام تروریستی جلوگیری شود.
 
در جریان همه مذاکرات و همایش ها، معمولا از گشت های پلیس نیز استفاده می شود. اما در محل برگزرای مذاکرات هسته ای علاوه بر تجهیزات ذکر شده، در مقابل درب های ورودی و مکان های اصلی محل برگزاری مذاکرات نیز استفاده می شود.
 
غالب یگان های امنیتی و پلیسی ای که در محل های مشخص مستقر هستند، به سلاح های کمری، شوکر و دستبند مجهز هستند.
 
علاوه بر همه این ها خبرنگاران و میهمانان خارجی، اجازه ورود به برخی محل ها را ندارند. به غیر از لابی هتل اینتر کانتیننتال، خبرنگاران به هیچ وجه اجازه ورود به طبقات و بقیه اماکن هتل محل برگطزاری مذاکرات را ندارند.
 
هتل اینتر کانتیننتال؛ محل برگزاری مذاکرات
 

کلید واژه ها: سوئیس ارتش سوئیس مذاکرات شهر ژنو


نظر شما :