شاهزاده سعودی: در مقابل ایران، «همه گزینه‌ها روی میز است»!

۰۴ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۹۲۵۱۱۱ سرخط اخبار

همان گونه که انتظار می رفت، با انتشار خبر رسیدن ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ به توافق در موضوع هسته ای، بخش عمده مطالب مطبوعات جهانی به این موضوع اختصاص یافته است. این شدت توجه به حدی بوده که دیگر موضوعات مهم بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته، کاملا تحت الشعاع خبر توافق هسته ای ایران قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، از روز گذشته تاکنون همه مطبوعات و رسانه های بین المللی خبر توافق هسته ای ایران را در صدر توجه خود قرار داده اند؛ اما با توجه به گستردگی طیف این رسانه ها و مطالب، تنها به تعدادی از آن ها اشاره می شود.
 

شاهزاده سعودی: در مقابل ایران، «همه گزینه‌ها روی میز است»!


روزنامه «دیلی استار» لبنان در مطلبی به موضوع خرسندی مردم ایران از عملکرد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشور پرداخته و می نویسد، مردم ایران اکنون ظریف را «قهرمان» به شمار می آورند. این روزنامه می نویسد، مردمی که امیدوارند توافق هسته ای با قدرت های جهانی بتواند مسائل اقتصادی آن ها را تخفیف ببخشد، اکنون به محمد جواد ظریف به چشم یک قهرمان می نگرند و در سطح اینترنت، به تقدیر و تشکر از وی پرداخته اند. این روزنامه اشاره می کند که بسیاری از ایرانیان کل شب آخر مذاکرات را بیدار ماندند تا بتوانند خبر موفقیت مذاکرات را بشنوند.

شاهزاده سعودی: در مقابل ایران، «همه گزینه‌ها روی میز است»!


اما اندکی پس از انتشار خبر توافق هسته ای، شایعه ای در رسانه های غربی شروع به انتشار کرد، مبنی بر اینکه ایران و آمریکا از مدت ها پیش مشغول مذاکرات محرمانه بوده اند و همین مذاکرات بوده که زمینه توافق هسته ای را فراهم کرده است.

«دیلی میل»، از جمله مطبوعاتی است که این ادعا را مطرح کرده و می نویسد، بنا بر گزارش های منتشره، مقامات عالی رتبه ایرانی و آمریکایی در عمان و به واسطه سلطان قابوس، پادشاه این کشور با یکدیگر دیدار کرده اند. این دیدار ها چندین ماه میان طرفین جریان داشته و دولت آمریکا این موضوع را حتی از نزدیک ترین متحدان خود، از جمله رژیم اسرائیل پنهان نگه داشته است. گفتنی است، وزارت خارجه ایران ساعاتی پس از انتشار این شایعات، آن را تکذیب کرد.

شاهزاده سعودی: در مقابل ایران، «همه گزینه‌ها روی میز است»!


خبرگزاری «رویترز» به بررسی تأثیر توافق ایران و ۱+۵ بر فروش نفت ایران پرداخته و می نویسد، بندی در توافق که بر اساس آن تحریم بیمه کشتی های نفتکش ایرانی برداشته می شود، می تواند سبب افزایش فروش نفت ایران شود.

این خبرگزاری اشاره می کند، به جز مواردی که با نام امکان دسترسی ایران به پول های بلوکه شده، حاصل از فروش نفت خود در نظر گرفته شده، کاهش تحریم بیمه نفتکش ها می تواند سبب افزایش ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز فروش نفت خام ایران شود. این در حالی است که کاخ سفید اعلام کرده، فروش نفت ایران در دوره شش ماهه توافق موقت، از یک میلیون بشکه در روز فرا تر نخواهد رفت.

شاهزاده سعودی: در مقابل ایران، «همه گزینه‌ها روی میز است»!


روزنامه «تایمز اسرائیل» واکنش یک شاهزاده سعودی به توافق هسته ای ایران را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این روزنامه، شاهزاده «محمد بن نواف بن عبدالعزیز»، سفیر عربستان در لندن ضمن انتقاد از آنچه «عجله غیر قابل درک» آمریکا در توافق با ایران خوانده، اظهار داشته، عربستان سعودی در این زمینه بیکار نخواهد نشست. این شاهزاده سعودی در یک مصاحبه تند و نامتعارف، همزمان با توافق میان ایران و ۱+۵، ایران را مستقیم تهدید کرده و گفته در صورتی که جامعه جهانی نتواند جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته ای را بگیرد، «همه گزینه ها در دسترس خواهد بود».

شاهزاده سعودی: در مقابل ایران، «همه گزینه‌ها روی میز است»!


در پایان، خبرگزاری فرانسه از گفت و گوی رئیس جمهور آمریکا با نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره توافق هسته ای ایران خبر داده است. جاش ارنست، جانشین سخنگوی کاخ سفید درباره این گفت و گوی تلفنی اظهار داشته: «دو رهبر بر هدف مشترک خود در زمینه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای تأکید کردند».

وی در ادامه افزود: «هم راستا با تعهد ما مبنی بر رایزنی نزدیک با دوستان اسرائیلی خود، رئیس جمهور به نخست وزیر گفت که تمایل دارد ایالات متحده و اسرائیل به سرعت رایزنی هایی درباره تلاش های ما برای مذاکره جهت یک راهکار جامع را آغاز کنند».

کلید واژه ها: فروش نفت نویسد توافق هسته ای ایران


نظر شما :