سخنرانی زنده پرز در نشست وزاری خارجه عربی و اسلامی

۱۲ آذر ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۸ کد : ۱۹۲۵۵۰۱ سرخط اخبار

یک روزنامه اسرائیلی از سخنرانی زنده و از طریق ویدئوکنفرانس رئیس جمهور اسرائیل برای نشستی با حضور مقامات ارشد کشورهای عربی و اسلامی خبر داد.

به گزارش عصر ایران ، روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونت نوشت: شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل حدود 2 هفته پیش در مراسم افتتاحیه کنفرانسی با حضور مقامات ارشد شماری از وزیران خارجه کشورهای عربی و اسلامی به طور مستقیم و از طریق ویدئو کنفرانس، سخنرانی کرده است.

 وزیران خارجه بحرین، امارات، کویت، عمان، یمن، قطر، اندونزی، مالزی، بنگلادش، مارتن اندیک فرستاده ویژه دولت آمریکا در مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین و همچنین روزنامه نگار برجسته آمریکایی توماس فریدمان در این کنفرانس حضور داشتند. این نشست توسط دولت امارات و در شهر ابوظبی و براساس توافق قبلی، به صورت محرمانه برگزار شده بود.

فریدمان در مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز در روز 19 نوامبر گذشته نیز نوشت: ظهور غیرعادی پرز نه به دلیل تلاش ها برای صلح و آشتی میان کشورهای عربی و اسرائیل بلکه به دلیل سنت قبیله ای است که می گوید: دشمن دشمن تو دوست توست . دشمن در اینجا، ایران است.

شیمون پرز در این سخنرانی درباره تهدید مشترک برای اسرائیل و منطقه یعنی برنامه هسته ای ایران صحبت کرد. این نشست در هنگامی برگزار شده بود که هنوز ایران و گروه 1+5 به توافقی دست پیدا نکرده بودند.

شبکه آی 24 نیوز اسرائیل این اتفاق را حادثه ای تاریخی و بی سابقه توصیف کرده است.
شیمون پرز از طریق ویدئو کنفرانس از محل دفتر کار خود در شهر قدس در این نشست، سخنرانی کرده است.

تیری رود لارسن فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در مسئله صلح فلسطین و اسرائیل مسؤولیت اصلی برنامه ریزی و اجرای این سخنرانی زنده و از راه دور رئیس جمهور اسرائیل را فراهم کرده بود.

روزنامه یدیعوت آحارونت در باره این سخنرانی نوشت: در طول سخنرانی پرز هیچ کس، سالن نشست را ترک نکرد بلکه در پایان سخنرانی، همه کف زدند.

کلید واژه ها: پرز


نظر شما :