در ژنو مذاکره‌ای درباره سوریه انجام نشد

۱۳ آذر ۱۳۹۲ | ۰۳:۰۲ کد : ۱۹۲۵۵۴۰ سرخط اخبار

به گزارش مشرق، حسینعلی حاجی در گفتگو با مهر با اشاره به جلسه مشترک فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با تخت روانچی عضو تیم مذاکره کننده ایران و 1+5 گفت: این جلسه اولین ابتکاری بود که دو فراکسیون اصولگرایان با هم برای بررسی یک موضوع ملی شرکت کردند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: جدای از محتوای این جلسه پیام این جلسه مشترک وحدت و همفکری برای آینده اصولگرایی بود.

وی با اشاره به سئوالات نمایندگان از عضو تیم مذاکره کننده ایران و 1+5 گفت: سئوالات همکاران راجع به مفاد متن تفاهم نامه میان ایران و 1+5 بود و نمایندگان نگرانی هایشان را به صراحت بیان کردند.

حاجی با اشاره به سئوالات نمایندگان در خصوص مذاکرات آلماتی گفت: تخت روانچی در پاسخ به این سئوالات اعلام کرد در آلماتی متنی که مورد مذاکره واقع شده و به جمع بندی رسیده بود بر این موضوع تاکید داشت که غنی سازی 20 درصد به طور کلی متوقف شده و در قبال آن تحریم ها برداشته شود.

نماینده مردم شاهین شهر گفت: نمایندگان معتقد بودند ضررهای تفاهم نامه آلماتی کمتر از تفاهم نامه ژنو بوده است اما تخت روانچی اعلام کرد در ژنو ما گام آخر را مشخص کردیم و تفاهم نامه ژنو وضعیت بهتری نسبت به آلماتی دارد زیرا این محدودیت ها مربوط به دوره معینی می شود و دائمی نیست و زمانی که روابط عادی شود می توانیم مجددا غنی سازی را با درصد بالا انجام دهیم.

وی  با اشاره به سئوالات نمایندگان در خصوص تضمین های غرب برای اجرای تفاهم نامه ژنو گفت: تخت روانچی یادآور شد  بر اساس ان پی تی ایران حق غنی سازی دارد درست است که کلمه حق در متن تفاهم نامه نیامده است اما بر اساس تفاهم نامه موضوع غنی سازی مورد احترام واقع شده که این امر به این معنا است که ایران حق غنی سازی دارد.

حاجی اظهار داشت: نمایندگان منتقد معتقد بودند که باید به صراحت بیان می شد که ایران حق غنی سازی دارد اما روانچی معتقد بود حق غنی سازی ایران واضح است و نیازی به تاکید ندارد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد: روانچی در جلسه اعلام کرد که ساعت 5 صبح که مذاکرات تمام شد متن کامل تفاهم نامه ترجمه شده و در اختیار رسانه ها قرار گرفت اما آمریکایی ها چیکده تفاهم نامه را به صورت گزینشی در اختیار رسانه های خود قرار دادند. بنابراین ایران قصد برخورد صادقانه با مردم را داشت اما دولت آمریکا این گونه نبود.

نماینده مردم شاهین شهر در ادامه با اشاره به اظهارات روانچی در خصوص خطوط قرمز مذاکرات گفت: روانچی یادآور شد که خط قرمز مذاکرات این بوده که تنها در خصوص موضوع هسته ای و تحریم ها صحبت کنیم، وی هرگونه مذاکره در خصوص سوریه را تکذیب  و اعلام کرد غیر از موضوع هسته ای هیچ درخواست دیگری درخواست نشده است.

 وی با اشاره به سئوال نمایندگان از روانچی مبنی بر اینکه شما در مذاکرات حق فروش نفت و نحوه هزینه کرد درآمد حاصل از فروش نفت را در اختیار 1+5 قرار داده اید گفت: روانچی اعلام کرد ما چنین حقی را به غرب نداده ایم اما توضیحات وی نمایندگان را قانع نکرد.

حاجی تاکید کرد: عضو تیم مذاکره کننده در این جلسه اعلام کرد که 4.2 میلیارد دلار از منابع ایران که حاصل از فروش نفت است ظرف شش ماه آزاد خواهد شد که این بخشی از حقوق ملت ایران است.

وی در پایان گفت: بر اساس اظهارات روانچی تفاهم نامه ای برای اجرای طرح اولیه بین طرفین طی هفته های آتی به امضا خواهد رسید.

کلید واژه ها: روانچی تفاهم نامه آلماتی


نظر شما :