اجرای تعهدات ژنو بهتر از امضای پروتکل الحاقی است

۱۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۶ کد : ۱۹۲۵۵۷۵ سرخط اخبار

 یک کارشناس مسایل هسته ای با بیان این که توافق ژنو با وجود محدودیت هایی که در توسعه برنامه هسته ای ایجاد می کند، اما بر ادامه غنی سازی و حفظ مراکز و تاسیسات هسته ای کشور تاکید دارد افزود: از این رو معتقدم با توجه به شرایط زمانی توافق نسبتا خوبی صورت گرفته است و هر دو طرف از آن راضی هستند.

سید خلیل موسوی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که توافق ایران و 1+5 بازی برد - برد است گفت: موفقیت و اجرای درست توافق ژنو به این بستگی دارد که چگونه شش ماه آینده مدیریت می شود و بازی دو طرف در این چارچوب بسیار مهم است.

او بر اهمیت درست اجرا کردن توافق ژنو تاکید کرد و با اشاره به نحوه بازرسی ها و نظارت آژانس بر اجرای این توافق گفت: جمهوری اسلامی ایران تجربه بسیار خوبی نسبت به همکاری با بازرسان در سایت نطنز پس از فک پلمپ از این سایت دارد که می تواند مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس مسایل هسته ای در پاسخ به این پرسش که بخش "نظارت های بیش تر" توافق اغلب در چارچوب پروتکل الحاقی است ؟ اظهار کرد: انجام این تعهدات بهتر از امضای پروتکل الحاقی است.

موسوی درباره نظارت بیش تر آژانس بر معادن اورانیوم و بخش های تخلیص گفت که این موارد نیز فراتر از پادمان جامع است.

وی در ادامه درباره ادبیات و واژگان به کار گرفته شده در توافق با بیان این که ادبیات و لحن توافق به نحوی است که هر یک از طرف ها می توانند استنباط و تفسیر خاص خود را از آن داشته باشند و در عین حال امکان همکاری دو طرفه نیز وجود دارد افزود: اگر دو طرف برای اجرای این توافق اراده لازم را داشته باشند می توان در قالب بازی برد برد آن را اجرا کرد.

این کارشناس مسایل هسته ای درباره "دسترسی های روزانه" بازرسان به دوربین های نطنز و فردو گفت: دسترسی روزانه برای بازرسان امتیاز بسیار مهمی محسوب می شود که آژانس پیش از این هم آن را از ایران خواسته بود، اما ایران با آن موافقت نکرد. این دسترسی به این گونه است که بازرسان هر روز برای بررسی فیلم دوربین های نصب شده به تاسیسات سر می زنند که امری هزینه بردار و زمان بر است.

وی تاکید کرد: همکاری ها و تعهداتی که در چارچوب توافق ژنو از سوی ایران به طور "داوطلبانه" انجام خواهد شد، بهتر از آن است که بدون هیچ تضمین فنی، حقوقی و سیاسی در چارچوب پروتکل الحاقی اجرا شود.

موسوی در پاسخ به این پرسش که ادامه فعالیت های هسته یی ایران منوط به "نیازهای عملی" ایران شده است؟ اظهار کرد: این نیاز های عملی امروز برای تامین سوخت راکتورهای تحقیقاتی وجود دارد و در آینده ما اعلام کرده ایم که چند راکتور دیگر با قدرت پایین برای تولید رادیودارو در نقاط مختلف کشور نیاز داریم. علاوه بر این ایران باید حداقل 20 هزار مگاوات برق هسته ای را به سبد انرژی خود اضافه کند.

این کارشناس مسایل هسته ای ادامه داد: آمریکایی ها قبل از انقلاب وقتی جمعیت ایران کم تر از نیمی از جمعیت فعلی ایران بود برای تولید برق مورد نیاز برای توسعه کشور،20 هزار مگاوات برق هسته یی در نظر گرفته بودند و حالا با چند برابر شدن جمعیت ایران قطعا این مقدار بیش تر هم خواهد بود.

کلید واژه ها: توافق ژنو


نظر شما :