اتهام تازه سیمور هرش به اوباما بر سر سوریه

۱۸ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۱ کد : ۱۹۲۵۷۵۰ سرخط اخبار

سیمور هرش روزنامه نگار مشهور آمریکایی دولت اوباما را به دستکاری اطلاعات مربوط به حمله شیمیایی 21 آگوست سال جاری میلادی در سوریه کرد.

به گزارش عصر ایران هرش در مقاله ای که روز گذشته در نشریه "LONDON REVIEW OF BOOKS" نوشت کاخ سفید بخش هایی از ارزیابی های اطلاعاتی روزانه را که در اختیار رییس جمهور قرار می گیرد پس از حمله شیمیایی در سوریه دستکاری کرده است.

هرش به نقل از یک مقام اطلاعاتی سابق آمریکا ضمن اشاره به این مساله می نویسد سازمان های اطلاعاتی آمریکا از ماه می سال جاری میلادی می دانستند که جبهه النصره از گروه های وابسته به القاعده در سوریه، توانایی تولید گاز سارین را دارد و تنها در سوریه این دولت بشار اسد نیست که سلاح شیمیایی دارد.

هرش می نویسد: وقتی در اوایل پاییز امسال پریزیدنت اوباما با قاطعیت از دست داشتن دولت سوریه در حمله شیمیایی 21 آگوست به منطقه غوطه در حومه دمشق سخن می راند، بخش هایی از حقیقت را حذف کرد و بخش هایی را نیز مورد اشاره قرار نداد. مهم تر از همه اینکه او به مردم آمریکا نگفت طبق ارزیابی های سازمان های اطلاعاتی آمریکا جبهه النصره نیز توانایی تولید گاز سارین را داشته است.

وی به نقل یک مقام اطلاعاتی سابق آمریکا می نویسد در گزارش های اطلاعاتی که یک هفته پیش از حادثه حمله شیمیایی به صورت روزانه در اختیار اوباما قرار می گرفت هیچ اشاره ای به موضوع حمله احتمالی شیمیایی در سوریه نشده است و این در حالی است که سازمکان های اطلاعاتی آمریکا دستکم از ماه می سال جاری می دانستند که جبهه النصره قادر به تولید گاز سارین است.

هرش در مقاله خود به شواهد دیگری نیز از جمله شواهدی که در دو هفته نخست پس از حمله شیمیایی به غوطه دمشق در رسانه ها و از سوی برخی کارشناسان منتشر شد که حاکی بود این حمله می تواند کار گروه های دیگری نیز باشد، اما به گفته هرش واشنگتن و دولت اوباما به تمامی این شواهد و مدارک بی توجه بود.

هرش رفتار سازمان های اطلاعاتی آمریکا در موضوع حمله شیمایی 21 آگوست در سوریه را با رفتار دوره قبل از حمله به عراق و ادعاهای وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق مقایسه کرده است.

دولت آمریکا 10 روز پس از حمله شیمیایی به منطقه غوطه دمشق دولت اسد را به دست داشتن در این حمله متهم کرد. در جریان حمله شیمیایی به غوطه بیش از 1500 نفر کشته شدند.

پس از این حمله آمریکا تهدید کرد به سوریه حمله نظامی تنبیهی خواهد کرد و در نهایت با وساطت روسیه و ایران ، واشنگتن و دمشق توافق کردند در ازای امحای تسلیحات شیمیایی در اختیار حکومت سوریه، آمریکا از حمله نظامی به این کشور چشم پوشی کند.

کلید واژه ها: اطلاعاتی آمریکا


نظر شما :