پشت پرده فساد مالی در ترکیه و نقش ایرانیان

۰۵ دی ۱۳۹۲ | ۰۱:۵۵ کد : ۱۹۲۶۵۵۶ سرخط اخبار

در حالی که در ماه های اخیر، همه توجهات به اعتراض های پارک گزی در استانبول معطوف بود و حتی برخی آن را نشانه بهار ترکیه می دانستند، تحول سیاسی دیگری شکل گرفت که کل ترکیه را تحت تأثیر قرار داد. در رخداد جدید شمار بسیاری از فعالان اقتصادی و تجاری معروف این کشور از جمله فرزند وزیر اقتصاد و رضا ضراب، همسر ایرانی ابرو گوندش خواننده ترکیه ای بازداشت شدند. 

این افراد به دستور دادستان استانبول به اتهام سوء استفاده و پرداخت رشوه در مناقصه های بزرگ دولتی بازداشت شده اند. بنا بر آخرین گزارش ها، احتمال می رود با ادامه تحقیقات پلیس مبارزه با مفاسد مالی و شبکه های سازمان یافته ترکیه، این عملیات به شهرهای دیگر این کشور نیز گسترش یافته و شمار افراد بازداشت شده، افزایش یابد. 

برخی از منابع خبری مدعی شدند، این عملیات از سوی افرادی در دولت که هوادار طریقت نور و جماعت فتح الله گولن هستند، صورت گرفته است. مسئولان دولتی ترکیه در ابتدا کشورهای خارجی از جمله امریکا را به برهم زدن اوضاع ترکیه متهم نمودند، ولی بلافاصله امریکایی ها این موضوع را تکذیب کردند. 

ماجرای دستگیری و وجود نام های ایرانی در میان دستگیر شدگان، موضوع را برای ایران بسیار مهم کرده است. در همین ارتباط «تابناک» با دکتر بهرام امیراحمدیان، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل ترکیه گفت و گو کرده است. 

بهرام امیر احمدیان پیرامون دستگیری های اخیر در ترکیه گفت: مسأله ای که در ترکیه رخ داد، دارای پیشینه طولانی است. جریاناتی که از پیش اتفاق افتاد، به این منتهی شده که امروز شاهد دستگیری های فراوان در ترکیه باشیم و این موضوع هر روز شدت بیشتری می گیرد. 

دولت اردوغان در بهار عربی یا بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه، خواهان نقش بیشتری بود. 
ترکیه از مرسی حمایت می کرد و هنگامی که در مصر جریان کودتا علیه مرسی اتفاق افتاد، باعث شد، ترکیه در این کشور جایگاه خود را از دست بدهد. 

در مرحله اولیه بحران سوریه، هم غرب و هم ترکیه به معارضین کمک کردند؛ اما معارضین به تعدادی از افراطی های که از کشورهای و گرو ه های گوناگون آمدند، تبدیل شدند و این موضوع مسائل را در سوریه پیچیده کرد؛ بنابراین، سیاست ترکیه در حمایت از مخالفان بشار نیز شکست خورد و چیزی دستگیر ترکیه نشد. همه این موارد باعث شد، مخالفان داخلی در ترکیه قدرت گرفتند. 

وی در ادامه گفت، عمدتا کسانی که در ترکیه جزو محافظه کاران و غرب گرا بودند از روش های حزب عدالت و توسعه برای رفع محدودیت ها رضایت نداشتند. مجموعه این تحولات در ناآرامی ها در پارک گزی در استانبول خود را نشان داد. در آن زمان دولت می خواست بخشی از این پارک را به سوپر مارکت تبدیل کند، همین امر باعث بروز درگیری های شدید در ترکیه شد. 

این کار شناس مسائل ترکیه در ادامه گفت: پرسش من این است که چرا در ترکیه بیش از چهل تن را دستگیر ولی بلافاصله نصف این ها را آزاد می کنند؛ یعنی این فله ای گرفتن و آزاد کردن، مسأله حقوقی و دعاوی قضایی نیست. 

در مسأله «هالک بانک» نیز ایران از سازمان ملل اجازه داشته که ترکیه نفت ایران را بخرد و پول آن را به صورت طلا بگیرد؛ بنابراین این انتقال پول صورت گرفته و هالک بانک این انتقال را انجام داده است. این بانک هم اعلام کرده، همه اقداماتش مبتنی بر قانون بوده است. 

همچنین این بانک اعلام کرده، از روزی که اعلام شده انتقال طلا به ایران غیر مجاز است از انتقال طلا خودداری کرده است. این موارد نشان می دهد که ترکیه با یک بحران داخلی روبه روست. 

امیراحمدیان گفت: کسانی که در جریان سپر دفاع موشکی، خواهان بر هم خوردن روابط دو کشور و تیرگی روابط ایران و ترکیه بودند، الان می خواهند از این فضا استفاده کنند و این فساد را به ایران نسبت دهند. گویا مطبوعات باید هشیار تر باشند، چون که موضوع فساد در ترکیه مسئله پیچیده ای است و لازم است که تأمل بیشتری شود. 

وی ادامه داد: آقای ضراب ایرانی الاصل است، ولی تبعیتش را از ایران سلب کرده و تبعیت ترک و آذری دارد. بنابراین ایرانی الاصل بودن ضرابی و انتقال طلا و پول یک مسأله شده است. صحبت می شود ۸۷میلیارد یورو پول جابجا شده است. حساب کنید برای ترکیه ای که ۸۰۰ میلیارد تولید ناخلاص داخلی دارد، می شود یکدفعه ای ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی ش فساد شده باشد؟ هدف از زدن چنین حرف هایی این است که می خواهند شتاب زده این فضا را به آشوب بکشانند و از این فضا استفاده کنند. طبیعی است که اسرائیل در این جریانات دست داشته باشد. اسرائیل بسیار از اردوغان ناراضی است. 

بهرام امیراحمدیان در پایان بیان داشت: در ترکیه انقلاب یا آشوبی فراگیر شکل نخواهد گرفت. در ترکیه احزاب قدرتمند وجود دارد. در جریان دموکراسی درگیری بین احزاب و مناقشه سیاسی به وجود می آید؛ اما احزب می تواند این مشکلات را رفع کنند.

 
 متن کامل گفت و گو را اینجا بخوانید.
 

کلید واژه ها: ترکیه طلا


نظر شما :