کری: ایران از حاشیه به بحران سوریه کمک کند

۱۵ دی ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۱ کد : ۱۹۲۶۹۳۴ سرخط اخبار

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران می تواند نقش مثبتی در حل بحران سوریه ایفاکند.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه دیلی استار لبنان کری روز یکشنبه در شهر قدس و در جریان یک کنفرانس خبری درباره نقش ایران در حل و فصل بحران سوریه گفت که ایران می تواند حتی بدون حضور رسمی در کنفرانس ژنو 2 و از حاشیه به یافتن راه حلی برای حل بحران سوریه کمک کند.

آمریکا پیشتر با حضور رسمی ایران در کنفرانس ژنو 2 با این توجیه که ایران توافق ژنو 1 درباره سوریه را نپذیرفته و در این کنفرانس شرکت نکرده است، مخالفت کرده است.

کری در سخنان خود در شهر قدس در این باره گفت که مشکل به نظر می رسد ایران که در کنفرانس ژنو 1 سوریه در سال گذشته شرکت نداشته و به چارچوب های آن توافق پای بند نبوده است، بتواند در سطحی رسمی (وزارتی) در این کنفرانس شرکت کند، اما به گفته وزیر خارجه آمریکا ایران می تواند حتی بدون حضور رسمی در کنفرانس ژنو 2 که قرار است در 22 ماه جاری میلادی در سوییس برگزار شود، به حل و فصل این بحران و به کنفرانس ژنو 2 کمک کند.

کری با پیش کشیدن چند جمله استفهامی درباره اینکه آیا ایران می تواند از حاشیه و بدون حضور رسمی در کنفرانس ژنو2 به مصالحه کمک کند؟ و آیا هیات دیپلماتیک ایران در سوییس می تواند در این زمینه موثر باشد یا نه ؟ آزمودن چنین شیوه هایی را امکان پذیر و محتمل دانست.

این نخستین چراغ سبز رسمی آمریکا به مشارکت دادن ایران در حل بحران سوریه حتی با وجود مخالفت این کشور با حضور رسمی ایران در کنفرانس ژنو 2 است.

کلید واژه ها: کنفرانس ژنو 2


نظر شما :