بهبود رویکرد رسانه های غربی به ایران

۱۶ دی ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۰ کد : ۱۹۲۶۹۸۰ سرخط اخبار

عصر ایران، صدرا محقق: تصویر ایران نزد بسیاری از مردمان کشورهای  غربی را رسانه های آنها و با اصرار یا توقف بر مقوله سیاست و در 8 سال گذشته گفتار و رفتار محمود احمدی نژاد و جنبه های تقابلی ترسیم کرده بودند. تصویری مبتنی بر جنگ طلبی و خشونت گرایی و حتی آنجا که به ویژگی های سرزمینی اشاره می کنند القای این موضوع که ایران نیز چون سرزمین های عربی بیش از سطح وسیعی بیابان نیست و در این میان ابایی نداشتند که تصاویر مردمانی شترسوار را نیز ارایه دهند. این تصویر اما به محض ورود هر گردشگر خارجی به ایران رنگ می باخت اما باز هم تصویر غالب را رسانه ها ترسیم می کنند و می توانند به سفر ترغیب کنند یا گردشگران را بازدارند.  ترسیم  تصویر غالب از ایران در ذهن مخاطب غربی بیش  از هر چیز نتیجه عملکرد رسانه های خارجی بود. رسانه هایی که با دلیل یا بی دلیل تنها یا بیشتر به وجوه منفی (یا در نگاه آنان منفی) می پرداختند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد ماه امسال و پیروزی حسن روحانی به عنوان سیاستمداری میانه رو و طرفدار آشتی و گفت و گو با جهان اما این رویه تغییر کرده است. نشانه های این تغییر به خصوص پس از انجام مذاکرات هسته ای و توافقی که در ژنو حاصل شد در رسانه های خارجی به وضوح بیشتر شده است.

 در چند ماه گذشته اگر چه هنوز برخی رسانه ها همچنان به ترسیم تصویری خشن و غیرمسالمت جو از ایران ادامه می دهند و برخی نیز در داخل برای آنها خواسته یا ناخواسته خوراک تبلیغاتی فراهم می کنند اما تغییر رویکرد بخش قابل توجهی از رسانه های مهم خارجی در این زمینه محسوس است.

کافی است تنها در زمینه تبلیغ برای گردشگری و یا معرفی ایران به عنوان یکی از مقاصد مهم و جالب گردشگران در سال 2014 به مطالب رسانه های جهان نگاه کنیم، در روزهای گذشته دستکم سه روزنامه معتبر بریتانیایی یعنی گاردین، فایننشال تایمز و دیلی تلگراف در گزارشهایی که به مناسبت تعطیلات سال نو میلادی منتشر کرده اند نام ایران را به عنوان یکی از اصلی ترین و جذاب ترین مقاصد گردشگری سال جدید اعلام کرده اند.

علاوه بر این روز گذشته نیز روزنامه واشنگتن پست در گزارشی از تهران به موضوع برگرفروشی های پایتخت ایران و علاقه فراوان مردم به این غذای فرنگی خبر داده است. در گزارش این روزنامه که درباره چند فست فودی لوکس و با کیفیت در تهران نوشته شده است به صورت غیرمستقیم به مخاطب یادآوری شده است که مردم ایران دستکم به لحاظ علائق غذایی، سرگرمی ها و مواردی از این دست تفاوت چندانی با دیگر مردم جهان به خصوص در کشورهای غربی ندارند.

این گزارش برای مخاطبانی که به صورن معمول درباره ایران تنها مطالب منفی خوانده اند مطمئنأ حاوی نگاهی جدید خواهد بود.

در مطالب مرتبط با سال نوی روزنامه های گاردین ، فایننشال تایمز و دیلی تلگراف نویسنده های مطالب این روزنامه ها با بر شمردن جذابیت ها و زیبایی های توریستی ایران، کشور ما را به عنوان یکی از بهترین و جذاب ترین مقاصد گردشگری برای سال جدید معرفی کرده اند.

در گزارش فایننشال تایمز که 20 مقصد اصلی گردشگری سال 2014 به انتخاب راهنمایان گردشگری صنعت توریسم را منتشر کرده است. از ایران به عنوان جذابترین مقصد توریستی برای سال جدید ذکر شده است.

در این گزارش آمده است: « در جذابیت های ایران هیچ شکی نیست. از آسمان آبی تا سواحل زیبا، از معماری خیره کننده اسلامی تا دیدنی های باستانی و غذاهای فوق العاده. اکنون و پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، برگزارکنندگان تورهای گردشگری امیدوارند که ذوب شدن یخ روابط با ایران، گردشگران را برای سفری مطمئن به ایران متقاعد کند.»

نویسنده فایننشال تایمز همچنین به نقل از یک متخصص برپایی تورهای گردشگری نقل کرده است که با در ماه های اخیر درخواست ها برای سفر به ایران افزایشی 30 درصدی را به همراه داشته است. در این گزارش پس از ایران از کشورهای شیلی، ژاپن، مغولستان، ویتنام، زیمبابوه و شهری در سوئد به عنوان تعداد دیگری از مقاصد نام برده شده است.

در گزارش روزنامه گاردین نیز ایران در میان 40 مقصد معرفی شده توسط کارشناسان ایران رتبه 11 را دارد. در این گزارش به اشاره به توافق هسته ای و بهبود نسبی رابطه ایران با غرب آمده است این موضوع باعث تمایل بیشتر گردشگران برای دیدن ایران شده است. گاردین همچنین خبر داده حتی تقاضاهایی برای سفر در سال 2015 به ایران نیز از هم اکنون ثبت شده است. در این گزارش از تخت جمشید، تهران ، شیراز، اصفهان، کوه های زاگرس و بوانات یزد به عنوان برخی از نقاط دیدنی ایران یاد شده است.

در موردی دیگر نیز روزنامه دیلی تلگراف با توصیف ایران به عنوان یک کشور رویایی و زیبا از آن به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در سال 2014 یاد شده است. در فهرست 20 مقصد جذاب گردشگری که این روزنامه برای سال جدید معرفی کرده ایران مقصدی برای یکی از زیباترین سفرهای امسال ذکر شده است.

گزارشگر دیلی تلگراف به نقل از کسانی که ایران را دیده اند، کشور ما را کشوری زیبا، تاریخی، بافرهنگ غنی و دارای مردمی بسیار مهربان و میهمان نواز توصیف کرده است. این نویسنده همچنین از کاروانسراهای تاریخی در مسیر حرکت مارکوپولو، روستاهای خشتی، باغ های ایرانی، مساجد زیبا، کاخ های بی نظیر و مخروبه های اعجاب آور تخت جمشید به عنوان بخش دیگری از جذابیت های ایران اسم برده است.

به نظر می رسد این تغییر محسوس رویکرد رسانه ها نسبت به ایران را باید فصل جدیدی برای بهبود وجه ایران برای مخاطبان غربی بر شمرد. برای مخاطبانی که دستکم در هشت سال گذشته به نسبت بسیار زیادی تنها به وجوه منفی چهره ایران آشنا شده اند حالا فرصتی فراهم شده است تا با روی دیگر سکه ایران یعنی کشوری زیبا برای گردشگری هم آشنا شوند.

بی تردید این تغییر رویکرد رسانه های معتبر و پرخواننده غربی در سال جدید سیلی از گردشگران علاقمند غربی را برای دیدن ایران رهسپار اینجا خواهد کرد. در این سوی میدان نیز متولیان سازمان میراث فرهنگی ، فعالان بخش خصوصی گردشگری و مردم باید آمادگی لازم برای میزبانی از این گردشگران را داشته باشند.

نباید فراموش کرد که صنعت گردشگری در دنیا یکی از پولسازترین و سالم ترین صنعت های دنیا است. در شرایطی که کشورمان به لحاظ مشکلات اقتصادی و تحریم ها در وضعیتی نا مناسب قرار گرفته از شاهراه این صنعت می توان بخش زیادی از مشکلات کشور را بهبود بخشید.

کلید واژه ها: دیلی تلگراف فایننشال تایمز گاردین


نظر شما :