ولایتی: ایران با "پیش‌شرط" در ژنو ۲ شرکت نمی‌کند

۳۰ دی ۱۳۹۲ | ۲۳:۰۴ کد : ۱۹۲۷۶۰۱ سرخط اخبار

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل تاکید کرد:ایران هیچگونه پیش شرطی را برای حضور در ژنو ۲ نمی پذیرد و اگر دعوت بان کی مون از جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر پذیرش بیانیه ژنو یک باشد، به معنای پیش شرط است و ایران آن را نمی پذیرد.

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به سوالی راجع به دعوت از ایران برای شرکت در ژنو 2 از سوی بان کی مون، و این گفته دبیرکل سازمان ملل مبنی بر اینکه دعوت از ایران به معنای پایبندی ایران به بیانیه ژنو یک است، تاکید کرد: نکته بسیار مهم منفی مصوبه اجلاس ژنو 1 این است که اگر آن پذیرفته شود، باید دولت قانونی سوریه که عضو رسمی سازمان ملل بوده و سابقه بسیار ارزشمندی در پایبندی به مقررات بین المللی دارد باید یک طرف میز مذاکره بنشیند حال آنکه در طرف مقابل میز مذاکره تروریست هایی حضور دارند که برخی سوری هستند و البته برخی دیگر نیز از کشورهای دیگر با حمایت کشورهای مستکبر و استعماری و مرتجع به سوریه گسیل شده اند.

ولایتی افزود: انسان نمی داند به چه حقی بیانیه ژنو1 به تروریست هایی که از کشورهای دیگر تفنگ به دست گرفته و توسط رژیم صهیونیستی و برخی کشورهایی که سابقه استعماری در منطقه دارند، از برخی کشورهای اروپایی گرفته تا آمریکا، حمایت های مالی و تسلیحاتی می شوند، این حق را می دهد که یک طرف مذاکره باشند و با دولت رسمی و قانونی سوریه، دولتی انتقالی تشکیل دهند که در این صورت حداقل 50 درصد از این دولت باید جزو حامیان تروریست ها باشند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل تصریح کرد: این تروریست هایی که توسط کشورهای مداخله گر به داخل خاک سوریه نفوذ داده شده اند، طرفشان فقط دولت سوریه نبوده است، بلکه آنان به مبارزه علیه مردم سوریه و کشتار بی رحمانه آنها برخاسته و بمب های فراوانی را در بازارها و مناطق مختلف غیرنظامی منفجر کرد ه اند.

ولایتی اضافه  کرد: دولت های مداخله گر، استکباری و مرتجع به طرق مختلف سعی کردند دولت رسمی و قانونی سوریه را ساقط کرده و تروریست ها را به جایشان بنشانند.

وی با بیان اینکه پذیرش بیانیه ژنو یک به معنای مشروعیت دادن به تروریست های مورد حمایت رژیم صهیونیستی و دولت های استکباری و مرتجع است، به طرح این پرسش پرداخت که چگونه و چه عقلی حکم می کند که سرنوشت مردم کشور مهم سوریه در منطقه استراتژیک خاورمیانه را به دست تروریست ها بدهیم؟ و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچوجه مصوبات ژنو 1 را قبول ندارد و مادامی که ژنو 2 مبتنی است بر مشروعیت دادن به مصوبات ژنو یک، جمهوری اسلامی ایران این اجلاس را مشروع نمی داند و آن را قبول ندارد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل تصریح کرد:  همانطور که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز تاکید کردند، ایران هیچگونه پیش شرطی را برای حضور در ژنو 2 نمی پذیرد و اگر دعوت آقای بان کی مون از جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر پذیرش بیانیه ژنو یک باشد، این به معنای پیش شرط است و مسئولان جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده اند که هیچ پیش شرطی را نمی پذیرند.

کلید واژه ها: ژنو یک بیانیه ژنو یک مقام معظم رهبری


نظر شما :