طرح مجلس برای الزام دولت به انتشار اسناد رسمی توافق ژنو

۰۴ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۹۲۷۷۶۷ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، منصور حقیقت پور عصر امروز در نشست اساتید و روحانیان دانشگاه های اردبیل اظهار داشت: معلوم نیست به چه دلیلی وزارت امور خارجه راغب نیست این اسناد را که آمریکایی ها زودتر از ما منتشر کردند، انتشار داده و مفاد آن را مطرح کنند هر چند عده ای معتقدند که این توافقنامه حالت شفاهی داشته و مکتوب نیست اما ما انتظار داریم که در این شرایط و برای روشن شدن بسیاری از مسائل باید این اسناد منتشر شود.

وی به تاریخچه بهره مندی ایران از انرژی هسته ای و حرکت های آن مطابق با قوانین و مقررات ام.پی.تی تصریح کرد: ما هرگز از این مقررات عدول نکردیم اما به دلایل مختلف پرونده ما را از بستر حقوقی به سیاسی کشانده اند تا ابزارهای فشار خود را از این طریق تشدید کنند هر چند که بیش از یک دهه است که غرب با ادعای ترور، نقض حقوق بشر و دستیابی ایران به سلاح های اتمی و هسته ای سعی می کند تهدید و فشار خود را مضاعف کند.

حقیقت پور خاطر نشان کرد: آژانس موظف است که در تأمین نیاز علمی و تجهیزاتی ایران به انرژی هسته ای کمک کار کشورمان باشد اما آنها به دلایل مختلف پرونده ما را به شورای امنیت بردند و امروز ما به جای مواجهه با شش کشور تنها با آمریکایی روبه رو هستیم که پنج کشور دیگر بلکه قربان گوی آن هستند.

ضعف مدیریت دولت نهم و دهم سبب رفتن پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه سخنان خود اضافه کرد: رفتن پرونده ایران از آژانس به شورای امنیت ضعف مدیریت دولت نهم و دهم بوده که اگر بهتر از این رفتار می شد قطعاً پرونده به شورای امنیت نمی رفت.

وی با بیان اینکه در دوره روحانی، لاریجانی و جلیلی به عنوان مسئولان مذاکره کننده هسته ای وضعیت متفاوت بوده است، بیان کرد: ما بیشترین فشارها را در دولت نهم و دهم در باب هسته ای شاهد بودیم که آثار تحریم ما را به مضیقه انداخت.

حقیقت پور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در عرصه جهانی و بین المللی همه به دنبال منافع ملی حداکثری هستند، یادآور شد: به دلیل آن که آمریکایی ها می بینند که ایران هسته ای قطب سیاسی و علمی بزرگ معنوی برای جهان اسلام شده به مخالفت با پیشرفت های هسته ای می پردازند و سعی می کنند تعامل بین المللی و منطق قوی در این زمینه را مخدوش کنند.

وی ادامه داد: برای تأمین منافع چانه زنی ها و بده بستان ها همچنان وجود دارد و ما نیز در دوره جدید با فرمولی که مقام معظم رهبری با عنوان نرمش قهرمانانه مطرح کردند تلاشمان بر این است تا منافع حداکثری خود را حفظ کرده و با قاطعیت ورود پیدا کنیم.

حقیقت پور به بن بست مذاکرات هسته ای ایران در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: انعطاف پذیری از برجستگی ها و ویژگی های دوره جدید مذاکرات است که بسیاری از قفل ها را شکسته و زمینه یک تحرک و پویایی واقعی را فراهم آورده است.

شورای امنیت ملی همچنان تصمیم گیر نهایی است

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با برشمردن ویژگی های مذاکرات گذشته و فعلی هسته ای افزود: یکی از انتقادهایی که در گذشته مطرح بوده اینکه ما مذاکرات را به سمت امنیتی سوق داده بودیم که دولت یازدهم با سپردن کار به وزارت امور خارجه از بار امنیتی آن کاسته و این پرونده را سیاسی جلوه می دهد هر چند که همچنان تصمیم گیر نهایی شورای امنیت ملی است اما تیم مذاکره کننده تیم سیاسی است که تصمیمات این شورا را عملیاتی می کند.

وی تعیین استراتژی برد برد از سوی دولت را یادآور شد و تصریح کرد: بنده منطق برد برد را قبول نمی کنم چرا که ما تجاوزی به قوانین جهانی و ام.پی.تی نکرده ایم که بخواهیم دنبال باج دادن باشیم.

حقیقت پور در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: دولت با منطق برد برد کار را به جلو می برد و در این منطق برد غرب این است که ایران فاقد توانمندی هسته ای نظامی باشد در حالی که ما بارها اعلام کردیم که دکترین نظامی و دفاعی ما و فتوای مقام معظم رهبری اجازه نمی دهد ما به دنبال تولید سلاح هسته ای باشیم هر چند که غرب ما را متهم به این کار می کند اما در نقطه مقابل برد ما این است که تحریم ها برداشته شده و بخشی از فشارهای اقتصادی از بین برود.

این نماینده مجلس سطح مذاکرات را منظم اعلام کرد و ادامه داد: ما در گذشته دبیر شورای امنیت ملی ما که در حد یک وزیر است با مدیران سطح پایین آژانس مذاکره می کرد که این برای ما کسر شأن بود اما در این مذاکرات این مشکل برطرف شده است.

وی مدیریت زمان، سرعت تصمیم گیری، افزایش سطح مذاکرات به شکل دو جانبه و تغییر نگاه غرب به دولت یازدهم به عنوان یک فرصت استثنایی برای حل مسئله هسته ای را از برجستگی های مذاکرات اخیر در دولت یازدهم اعلام کرد.

حقیقت پور تولید ادبیات خوش بینانه را از فرآیند مذاکرات اخیر بیان کرد و یادآور شد: در حال حاضر دو نگاه در باب برداشتن تحریم ها و بهبود وضعیت اقتصادی وجود دارد که نگاه اول مربوط به اکثریت اصولگرایان است که بسیار امیدوارند با بهره گیری از ظرفیت های داخلی و استعدادهایی که در کشور وجود دارد و همچنین وحدت، همدلی قوا، جریانات سیاسی نسبت به حل مشکلات اقتصادی، اشتغال و افزایش امنیت و رفاه مردم اقدام لازم انجام شود.

وی نگاه دوم را نگاه اصلاح طلبان و تیم مذاکره کننده و دولت یازدهم برشمرد و گفت: این نگاه، نگاه به بیرون است چرا که آنها معتقدند اگر مشکلات تحریم و فشارهای خارجی کاسته شود در داخل نیز بسیاری از نارسایی ها برطرف می شود که این خود به تولید ادبیات خوش بینانه افراطی منجر شده در حالی که نباید مردم را با این نگاه افراطی قول زد.

این مسئول افزود: ما به تیم مذاکره کننده اعتماد کامل داریم و به مانند راننده ای که به او گواهینامه دادیم از این حمایت می کنیم اما این حمایت به آن معنا نیست که اگر آنها بد عمل کردند، تأییدشان کنیم بلکه قرار است نقاط ضعف و کاستی گوشزد شود.

در توافقنامه ژنو آنچه که از دست داده ایم ارزشمندتر از آن چیزی است که به دست آورده ایم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، منصور حقیقت پور اظهار داشت: دو نگاه متفاوت فارغ از هرگونه اغراق در مورد توافقنامه ژنو وجود دارد که نگاه اول افراطی خوش بینانه است که دولتی ها سعی می کنند آن را ترویج داده و این توافقنامه را سودمند و مفید معرفی کنند در حالی که توافق ژنو نه آمریکا را به زانو درآورده و نه غربی ها را مستأصل کرده است.

وی نگاه دوم را نگاه افراطی دسته دوم بیان کرد و افزود: این توافقنامه جام زهر نیز نیست که مسئولان نظام آن را بخورند بلکه شایسته است نگاه واقع بینانه به توافقنامه ژنو داشته باشیم به طوریکه این توافقنامه نه سفید است و نه سیاه بلکه رنگ آن خاکستری است.

حقیقت پور سطح بین المللی را عرصه داد و ستد و امتیاز گرفتن و امتیاز دادن بیان کرد و ادامه داد: ما باید بدانیم که چه چیزی داده ایم و چه چیزی را گرفته ایم که در کل آنچه که از دست داده ایم ارزشمندتر از آن چیزی است که به دست آورده ایم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما از 19 هزار سانتریفیوژ باید 10 هزار سانتریفیوژ را غیرفعال کنیم و تنها 9 هزار سانتریفیوژ فعال باشد و ظرفیتی برای تولید و راه اندازی سانتریفیوژ جدید وجود ندارد که با این شرایط امکان فعالیت نیروگاه بوشهر وجود ندارد.

وی به توقف غنی سازی 20 درصد و تعطیلی مراکز هسته ای فردو، نطنز و اراک را یادآور شد و خاطر نشان کرد: در مقابل این شدت توقف فعالیت های هسته ای آمریکا و اتحادیه اروپا به رفع تحریم پتروشیمی، خدمات بیمه ای حمل و نقل، فروش طلا و نقره رضایت دادند و قرار شده در مراحل بعد تحریم های صنعت خودرویی کشور نیز از بین برود.

حقیقت پور با قرائت 17 بند توافق ایران با 1+5 اضافه کرد: نظر شخصی بنده این است که ارزش آنچه که از دست داده ایم بیشتر از آنچه که به دست آورده ایم است و در این زمینه بالانسی وجود ندارد و به اصطلاح می توان گفت وضعیت خاکستری است ولی ما باید به سمتی حرکت کنیم که به دور از ایجاد فضای خوش بینانه کاذب واقعیت ها را مطرح کرده و کمر همت ببندیم تا با هدایت های داهیانه مقام معظم رهبری و تکیه بر فرهنگ عاشورایی و رمضان بکوشیم تا مشکلات و نارسایی های کشور یکی پس از دیگری برطرف شود.

وی دستاورد سیاسی این توافقنامه را بیان کرد و گفت: از بین رفتن دیدگاه ایران هراسی در کل جهان و به انزوا رسیدن عربستان و رژیم صهیونسیتی از نتایج و دستاوردهای سیاسی این توافقنامه است.

راضی به غنی سازی در خارج از خاک کشور نیستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه سخنان خود افزود: ما در مرحله اول انجام مفاد توافقنامه ژنو به تعلیق و توقف غنی سازی 20 درصد رضایت دادیم و برای 850 هزار بیمار کشور که نیاز به رادیو دارو دارند تنها می توانیم از غنی سازی 20 درصد ذخیره سازی شده استفاده کنیم و در وضعیت کنونی امکان غنی سازی جدید وجود ندارد تا اینکه در گام های بعدی بتوانیم این امکان را فراهم کنیم تا غنی سازی افزایش پیدا کند.

حقیقت پور عدم به کارگیری سانتریفیوژ P2 و P3 را از دیگر مفاد بیان کرد و اظهار داشت: نه تنها تعداد این سانتریفیوژ فعال به 9 هزار مورد کاهش می یابد بلکه امکان نصب سانتریفیوژ جدید وجود ندارد و ما قادر به فعالیت نیروگاه بوشهر نیستیم و در تأمین 20 هزار مگاوات برق از طریق انرژی صلح آمیز هسته ای با مشکلاتی روبه رو می شویم.

وی تصریح کرد: ما در قالب توافقنامه ژنو در حقیقت دست قدرتمند خودمان را خودمان بسته ایم و نمی توانیم نسل های جدید نیروگاه های هسته ای و توسعه این بخش را به دست آوریم و در کنار آن عدم سوخت گذاری در آب سنگین نیز جز توافقات ما بوده است.

حقیقت پور افزایش سطح بازرسی ها را نیز از تأسیسات هسته ای دیگر مفاد این توافقنامه برشمرد و خاطر نشان کرد: در مقابل آن غرب اجازه داده روزانه یک میلیون بشکه نفت به فروش برسانیم که درآمد شش ماهه آن 18 میلیارد دلار است اما جالب اینکه این درآمد را نمی توانیم خودمان مدیریت کرده و مصرف کنیم بلکه غربی ها برای ما تصمیم می گیرند که این پول در چه زمینه هایی خرج شده و چگونه برای خرید دارو، قطعات خودرویی، تأمین هزینه دانشجویان خارج از کشور و... هزینه شود.

وی با اظهار تأسف از این بند توافقنامه که باید در هزینه کرد 18 میلیارد دلار درآمد نفتی به غربی ها وابسته باشیم، اضافه کرد: لغو تحریم پتروشیمی، لغو بیمه حمل و نقل و لغو فروش طلا و نقره از دیگر دستاوردهاست و ما علی رغم اینکه می توانستیم قدرت هسته ای صلح آمیز جهان اسلام باشیم این توان ما محدود شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه گروه 1+5 پروسه صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران را قبول نمی کند، بیان کرد: ما به هیچ وجه اجازه نمی دهیم که غنی سازی خارج از خاک کشورمان انجام شود که در این باب باید با شفافیت بیشتر عمل کرد.

کلید واژه ها: توافقنامه ژنو


نظر شما :