خط و نشان اردوغان برای السیسی

۲۵ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۷ کد : ۱۹۲۸۶۷۰ سرخط اخبار

نخست وزیر ترکیه پنجشنبه شب اعلام کرد در صورت انتخاب ژنرال عبد الفتاح السیسی به ریاست جمهوری مصر، کشورش هرگز او را به رسمیت نخواهد شناخت. رجب طیب اردوغان تصریح کرد ترکیه هرگز عبد الفتاح السیسی و یا هر شخص دیگری را که به مقام ریاست جمهوری مصر انتخاب شود، به رسمیت نمی شناسد .

به گزارش واحد مرکزی خبر اردوغان گفت :« نظامی که با کودتا به قدرت رسیده است، هرگز مورد قبول ما نیست و ما نمی توانیم آن را به رسمیت بشناسیم ».

وی افزود انتخابات آینده ریاست جمهوری در مصر جای سئوال دارد زیرا به عقیده ما تاکنون کودتای نظامی زیادی در دنیا رخ داده است که عاملان آن پس از آن با آرای بسیار بالا در انتخابات پیروز شده اند ولی باید اذعان کرد انتخابات در این کشورها در فضای رعب و وحشت برگزار می شود و بدون شک اوضاع در مصر نیز چنین خواهد بود.

نخست وزیر ترکیه در ادامه اعلام کرد محمود مرسی با کسب 52 درصد آرادی مردم در انتخابات پیروز شده بود و این حق مردم مصر است که با شیوه های دموکراتیک او را برکنار کنند نا ارتش و با کودتای نظامی. وی گفت: « موضع من در قبال هر کودتای نظامی علیه دموکراسی همین است و به اعتقاد من هر رهبر دموکرات و آزادیخواه در جهان باید چنین موضعی در برابر کودتای نظامی علیه روسای جمهور قانونی اتخاذ کنند ».

به گزارش خبرگزاری نهرین از آنکارا، رجب طیب اردوغان با اشاره به دوستی میان دو ملت ترکیه و مصر، تاکید کرد ملت مصر لایق چنین کودتای نظامی ارتش علیه رئیس جمهور قانونی این کشور نبود.

در پی برکناری محمد مرسی از مقام ریاست جمهوری مصر در اواسط ژوئیه سال گذشته به دست نیروهای مسلح این کشور ، روابط قاهره و آنکارا تیره شد.

از همان روزهای نخست برکناری مرسی از قدرت، ترکیه حوادث مصر را کودتای نظامی علیه دولت قانونی و مشروع این کشور عنوان و بارها از مسئولان جدید مصر به شدت انتقاد کرد.

گفتنی است ولادیمیر پوتین رئیس جمهور مصر روز پنجشنبه در دیدار با عبد الفتاح السیسی اعلام کرد مسکو از نامزدی السیسی در انتخابات ریاست جمهور آینده این کشور حمایت می کند و این موضع پوتین مخالفت دولت آمریکا را به دنبال داشته است.

کلید واژه ها: مصر کودتای نظامی السیسی


نظر شما :