تشکیل گروه 2+5 برای حل بحران سوریه

۲۷ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۹۲۸۷۷۱ سرخط اخبار

« نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان لبنان از نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواست که برای حل مشکلات منطقه ابتکار جمهوری اسلامی ایران را مبنای مبارزه با تروریسم قرار داده و برای حل بحران سوریه از تشکیل گروه 2+5 حمایت کند.

نبیه بری قبل از شروع سفر خود به چند کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا ، گفت که از اجلاس تهران خواستار ارائه راهکاری برای یکپارچه شدن تلاش ها در مقابله با تروریسم که در سطح منطقه گسترش یافته است، خواهد شد.

وی همچنین گفت که تمایل دارد سی وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) را در تهران به مقام معظم رهبری، ملت و دولت ایران تبریک بگوید.

رییس مجلس لبنان در چارچوب یک سفر دوره ای عصر دیروز(شنبه) وارد کویت شد و قرار است بعدازدیدار رسمی از این کشور، عازم تهران شود و سپس در پاسخ به دعوت رسمی همتای آلبانیایی خود از این کشور دیدن کند.

نهمین کنفرانس اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی قرار است از روز سه شنبه با حضور رییسان مجالس این کشورها در تهران برگزار شود.

نبیه بری در پاسخ به این پرسش که چه توصیه هایی برای مقابله با تروریسم که همه منطقه بویژه لبنان ، سوریه و عراق را معرض خطر قرار داده است، به اجلاس تهران ارائه می کنید؟، گفت : ما خواستار مبنا قرار گرفتن ابتکار ایران برای اداره جنگ ضد تروریسم در منطقه می شویم، این پدیده همه کشورهای منطقه را هدف قرار داده و همه ما را تهدید می کند.

« حسن روحانی » رییس جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد طرح داشتن جهانی عاری از خشونت و افراط را ارائه کرد که با موافقت کامل جامعه جهانی مواجه شد.

رییس مجلس لبنان با بیان اینکه در خصوص آینده لبنان و سوریه هم نگران و هم امیدوارهستیم ، اظهار داشت : نگرانی ما از گسترش تروریسم و ورود آن به لبنان از مرزها است و به همین دلیل خواستار وحدت صفوف و مقابله یکپارچه منطقه ای با این پدیده هستیم.

وی تاکید کرد که نگرانی ما زمانی دوچندان شده است که تروریسم از یک اتاق عملیات هدایت و از یک منبع واحد حمایت مالی و تسلیحاتی می شود.

** تشکیل گروه 5+2 برای حل بحران سوریه

رییس مجلس لبنان با بیان اینکه کشورش بر حل سیاسی بحران سوریه که قطعا باید با حضور جمهوری اسلامی ایران باشد، تاکید دارد، گفت که هرگونه اجلاس و نشستی برای حل بحران سوریه بدون برنامه کاری مورد توافق و بویژه بدون حضور طرف های اساسی مانند ایران ناکام خواهد ماند.

وی، پس گرفته شدن دعوت از ایران برای حضور در اجلاس ژنو 2 را اقدامی کاملا ناپسند و اشتباه خواند و افزود: ما روشنایی در انتهای تونل مذاکرات اجلاس های ژنو 1، 2، 3، 4 و ... برای حل بحران سوریه نمی بینیم چرا که نه برنامه کاری مشخصی دارد و نه طرف های اساسی مانند ایران حضور دارند.

نبیه بری با بیان اینکه «می دانیم مذاکرات واقعی برای حل بحران سوریه با حضور ایران و بدور از جنجال های رسانه ای، برقرار است»، اظهار داشت : ما خواستار تشکیل گروه 2+5 برای حمایت از مذاکرات سوری – سوری هستیم .

وی خاطرنشان کرد که منظورش از گروه 2+5 ایران ، روسیه ، ترکیه ، عربستان و آمریکا بعلاوه اتحادیه اروپا و چین است.

** از فلسطین نباید غفلت شود/ اتخاذ موضعی قاطع

رییس مجلس لبنان در ادامه گفت وگو با ایرنا در باره دیگر انتظارهایش از اجلاس روسای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در تهران گفت: به اعتقاد ما برگزاری اجلاس تهران فرصتی است تا مجالس کشورهای اسلامی اوضاع ، مشکلات و پرونده های مهم جهان اسلام بویژه موضوع فلسطین و همچنین نقش خود برای حل این مشکلات را بررسی کنند.

نبیه بری با تاکید به اینکه فلسطین خطرناک ترین مرحله تاریخی خود را سپری می کند، گفت که بویژه با نزدیک شدن اعلام آمریکایی ها در خصوص توافق بر سر به رسمیت شناخته شدن کشوری یهودی و حمایت از آن و همچنین توافق بر سر تبادل اراضی و جایگزین شدن نیروهای سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) این خطرها بیشتر احساس می شود.

وی خاطرنشان کرد: ما از اجلاس تهران انتظار موضعی قاطع در خصوص مساله فلسطین و حمایت از خواسته های ملت این کشور را داریم.

** تشکیل کمیته بررسی بازار مشترک اسلامی

رییس مجلس نمایندگان لبنان با بیان اینکه اجلاس تهران نباید از مسائل صنعتی و اقتصادی ملت های جهان اسلام غلفت کند، گفت که سعی می کند این اجلاس برای تشکیل یک کمیته ویژه بررسی طرح بازار مشترک اسلامی تصمیم بگیرد.

** نقش ایران در حمایت از وحدت جهان اسلام

نبیه بری در پاسخ به سئوالی در باره نقش آفرینی ایران در منطقه وجهان با روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: ابتدا باید به ایران برای حمایت از محور مقاومت در لبنان و فلسطین در رویارویی با رژیم اشغالگر اسراییل که باعث تحقق موفقیت های بسیاری شد، تبریک بگویم.

وی افزود : امروز، نقش ایران با توجه به پیشرفت در روند پرونده هسته ای و توافق انجام شده در این خصوص، درهمه منطقه از جمله افغانستان، تفاهم های راهبردی در خصوص منابع دریای خزر و مسایل خاورمیانه همچون مساله فلسطین ملموس تر است و در آینده بیشتر هم خواهد شد.

رییس مجلس لبنان تاکید کرد که اهمیت نقش ایران هنگامی بارزتر و با اهمیت تر می شود که جهان اسلام به وحدت بیشتر نیاز دارد تا بتواند با خطر دسته بندی های مذهبی و طایفه ای که زمینه را برای ناآرام کردن کشورهای اسلامی و سیطره دشمنان بر آنها فراهم ساخته است، مقابله کند.

** ابراز رضایت از روابط ایران و لبنان

نبیه بری در پاسخ به سئوالی درباره توصیه ها و تلاش هایش برای گسترش روابط تهران و بیروت بویژه اجرایی شدن همه توافق های امضا شده بین دو طرف گفت :همه می دانیم لبنان همچون آینه ای است که اوضاع منطقه را نشان می دهد و یک بحران مهم تشکیل دولت را پشت سر گذاشته است اما با وجود همه مشکلاتش، روابط بیروت با تهران خوب بوده است.

دولت جدید لبنان بعداز یازده ماه کشمکش های سیاسی ، سرانجام دیروز(شنبه) تشکیل شد با این امید که مشکلات و بحران های امنیتی ، سیاسی و اقتصادی را حل و فصل کند.

رییس مجلس لبنان به طوفان بحران های پی درپی که این کشور را در نوردیده اند، اشاره کرد و اظهار داشت: این بحران ها موجب شد تا لبنان نتواند به مسئولیت ها و تعهدات خود عمل کند بویژه اینکه اقدامات محورهای سیاسی در منطقه تاثیرات منفی زیادی بر این کشور دارد.

نبیه بری تاکید کرد که ما کمک های زیاد ایران به لبنان برای از میان بردن آثار اشغال گری 22 ساله رژیم اسراییل و همچنین خرابی های جنگ 33 روزه سال 2006 را از یاد نمی بریم.

وی با تایید مواضع تند و گزنده برخی طرف ها علیه ایران با هدف مغشوش کردن مواضع ایران در قبال سوریه و مقاومت، گفت که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به این مواضع اهمیتی نمی دهد و آنها را نادیده گرفته زیرا درصدد ایجاد روابط با دولت و ملت لبنان و نه یک طایفه و مذهب خاص است.

رییس مجلس نمایندگان لبنان خاطرنشان کرد: با اطمینان می گویم، هرگاه دولت، نظم عمومی و ثبات در لبنان برقرار شود، این دولت و مردم لبنان هستند که بیشترین بهره را از اجرای توافقنامه های امضا شده میان دو کشور می برند.

وی موفقیت های علمی و صنعتی ایران را ستودنی خواند و افزود: ایران موفقیت های بسیاری در زمینه های مختلف بدست آورده و بسیاری از مسئولان دولت لبنان در سفر خود به ایران با آنها آشنایی پیدا کرده اند و بویژه مشخص است که ایران در موضوع انرژی و تولیدات صنعتی موفقیت های زیادی ثبت کرده است.

نبیه بری تاکید کرد که همه کشورهای عربی بویژه لبنان باید از این موفقیت های ایران استفاده کنند اگر می خواهند درمقابل فشارهای دیگران زانو نزنند.

کلید واژه ها: مجلس لبنان اجلاس تهران حل بحران سوریه


نظر شما :