طرح 100 روزه دمشق برای امحای سلاح‌های شیمیایی

۰۳ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۱ کد : ۱۹۲۹۰۴۶ سرخط اخبار

سوریه طرح جدیدی را برای امحای سلاح های شیمیایی این کشور ظرف 100 روز ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی برای پیگیری مناقشات پیرامون اجرای طرح امحای سلاح های شیمیایی سوریه در ژوئن نشستی را برگزار کرد.

در همین حال، "مایکل لوهان"، سخنگوی رسمی سازمان منع سلاح های شیمیایی اظهار کرد که دمشق طرح جدیدی را برای انتقال و امحای مواد شیمیایی خود ارائه داده است.

وی اظهار کرد که در نشست آتی هیات اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی که در اوایل ماه آتی برگزار می شود، این طرح مورد بررسی قرار می گیرد.

در همین راستا، "فیلیپ هول"، رئیس بخش مبارزه با گسترش سلاح های هسته ای در وزارت خارجه انگلیس در نشست سازمان منع سلا ح های شیمیایی اظهار کرد: طرح 100 روزه سوریه که جهت امحای سلاح های شیمیایی این کشور ارائه شده و ما در جریان آن قرار گرفتیم، کافی نیست.

وی افزود: ما از مسئولان سوری می خواهیم تا پیشنهاد گروه برنامه ریزی را که براساس آن سلاح های شیمیایی سوریه در محدوده زمانی بسیار کودتاه تری امحا می شوند، بپذیرند.

فلیپ هول خاطرنشان کرد که سوریه در روند انتقال سلاح های شیمیایی خود به خارج از کشور "به پیشرفت اساسی دست نیافته است".

"رابرت نیکولاک"، نماینده آمریکا در سازمان منع سلاح های شیمیایی نیز عنوان داشت: دولت سوریه تمام تلاش خود را می کند تا به جای آنکه دست به اقدامی بزند، بهانه تراشی کند.

در همین راستا، منابع در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اظهار کردند که کشورهای عضو شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی در خصوص پیشنهاد سوریه دچار دو دستگی شده اند، چرا که روسیه و چین خواهان این هستند که با پیشنهادهای نظام سوریه با انعطاف بیشتری برخورد شود؛ اما آمریکا و اتحادیه اروپا خواهان این هستند که با دمشق با جدیت برخورد شود.

در همین راستا، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که حدود 20 درصد از سلاح های شیمیایی سوریه از این کشور خارج و امحا شده است.

وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه ماده شیمیایی ایزوپروپانول نیز در خاک سوریه امحا می شود، اعلام کرد که به دلیل نابسامان بودن اوضاع امنیتی در این کشور مشکلاتی در این روند وجود دارد.

کلید واژه ها: منع سلاح های شیمیایی


نظر شما :