رایزنی وزرای خارجه ایران و لهستان در تهران

۱۰ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۶ کد : ۱۹۲۹۴۲۶ سرخط اخبار

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و لهستان، امروز (شنبه) در تهران اراده سیاسی موجود در دو کشور برای تقویت و تحکیم مناسبات فیمابین از طریق فعال کردن ظرفیت های متقابل را مورد تأکید قرار دادند.

محمدجواد ظریف و رادوسلاو شیکورسکی وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و لهستان، امروز (شنبه) در تهران اراده سیاسی موجود در دو کشور برای تقویت و تحکیم مناسبات فیمابین از طریق فعال کردن ظرفیت های متقابل را مورد تأکید قرار دادند.

 وزرای خارجه ضمن تبادل نظر در خصوص تحولات منطقه ای و بین المللی، افزایش رایزنی و همکاری در حوزه های چندجانبه و بین المللی را مورد توجه قرار دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار، با اشاره به سابقه بیش از 500 سال روابط بین ایران و لهستان، زمینه های فراوان همکاری بین دو کشور را خاطرنشان کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای گسترش همکاری ها در کلیه حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و پارلمانی اعلام کرد.

وی تصریح کرد که در فضای مساعد موجود، ایران و لهستان می توانند به صورت دوجانبه و در چارچوب مناسبات ایران و اتحادیه اروپایی، همکاری های خود را توسعه بخشند.

ظریف با ابراز رضایت از رایزنی های سیاسی تهران - ورشو در سطوح وزراء، معاونان و مدیران کل، افزود: باید این رایزنی ها را در کلیه سطوح نهادینه کنیم.

وی تبادلات پارلمانی بین دو کشور را نیز در جهت کمک به تفاهم بیشتر، سازنده توصیف کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به مغفول ماندن فرصت های همکاری اقتصادی، ضرورت گسترش مناسبات اقتصادی را با توجه به فضای مناسب، ظرفیت ها و امکانات متقابل مورد تأکید قرار داد.

وی در خصوص روابط فرهنگی، به زمینه های مناسب همکاری در حوزه های میراث فرهنگی، رادیو و تلویزیون، علمی، مطالعاتی، ورزشی، هنر، توریسم و نمایشگاه های کتاب اشاره کرد و بر ضرورت ایجاد زمینه های لازم برای تسهیل روابط مردم با مردم تأکید کرد.

وزیر امور خارجه لهستان نیز در این دیدار با اشاره به قدمت روابط ایران و لهستان، علاقه مندی لهستان برای توسعه بیشتر روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران و گسترش مناسبات ایران و اتحادیه اروپایی را مورد اشاره قرار داد.

وی حجم روابط اقتصادی دو کشور را متناسب با سطح روابط سیاسی فیمابین ندانست و بر ضرورت ترغیب شرکت ها و فعالان اقتصادی برای مشارکت و فعال سازی مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین تأکید کرد.

رادوسلاو شیکورسکی بـا اظهار علاقه کشورش برای توسعه روابط و مبادلات فرهنگی دو کشور، اعزام بیشتر توریست از لهستان به ایران، خواهر خواندگی بین شهرهای دو کشور و بازسازی ابنیه تاریخی را مورد اشاره قرار داد.

تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله اوضاع جاری در اوکراین، سوریه، موضوع هسته ای و مذاکرات ایران و کشورهای 1+5، افغانستان، عراق، خاورمیانه، خلیج فارس و نیز همکاری و رایزنی دو کشور در محافل بین المللی از دیگر محورهای مذاکرات ظریف و شیکورسکی در این دیدار بود و طرفین نقطه نظرات و دیدگاه های خود را در این زمینه ها تشریح کردند.

سفر آتی معاون نخست وزیر و وزیر امور اقتصادی لهستان به ایران نیز از محورهای مذاکرات دو وزیر بود.

کلید واژه ها: لهستان ایران و لهستان


نظر شما :