ارزیابی بی‌بی‌سی از سفر اشتون به ایران

۱۸ اسفند ۱۳۹۲ | ۰۰:۰۳ کد : ۱۹۲۹۸۰۶ سرخط اخبار

352061_135.jpgشبکه ی خبری بی بی سی در گزارش تحلیلی سفر کاترین اشتون به ایران را گامی مثبت در جهت بهبود روابط ایران و غرب دانست و اعلام کرد: وی روابط کاری خوبی با وزیر امور خارجه ایران دارد.

به گزارش ایسنا، شبکه ی خبری بی بی سی در گزارشش آورده است: با توجه به موفقیت های اخیر سیاست خارجی که به دست آمده یکی از چالش های پیش روی کاترین اشتون در سفر به ایران مطرح کردن مسائل مهم از جمله حقوق بشرتا نقش تهران در بحران های منطقه یی هم چون سوریه است.

بی بی سی در گزارشش هم چنین اعلام کرد: یکی دیگر از چالش های اشتون در این سفر آغاز یک جریان جدید میان احزاب سیاسی ایران به علاوه کشورهای اروپایی است.

اشتون همواره و به طور گسترده به دلیل نقش کلیدی اش در مذاکرات ایران و گروه 1+5 که در نوامبر سال گذشته توافق اولیه میان این کشورها را درپی داشت شناخته شده است. از این رو گفت وگو درباره برنامه های هسته یی ایران یکی از موضوعات مهم دیدارهای وی است. چون هنوز تا دست یابی به توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 که طبق توافق اولیه باید تا ماه ژوییه حاصل شود شکاف های زیادی وجود دارد.

اولین سفر یکی از مقامات بلند پایه ی اتحادیه اروپا از سال 2008 تاکنون یک دیدار دو جانبه با هدف کشف پتانسیل های لازم برای روابط جدید میان ایران و اروپا خواهد بود.

یک دیپلمات غربی گفت: کاترین اشتون می داند که ایران بیش از آن لبخندی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور روی لب دارد کسی که کاترین اشتون توانسته است روابط کاری خوبی با وی برقرار کند.

اشتون باید تمام استعدادهای دیپلماتیک خود را در این مسیر به کار گیرد و چالش پیش روی او این است که یک جریان جدید میان احزاب سیاسی ایران به علاوه کشورهای اروپایی که هم اکنون بی اعتمادی های زیادی میان آن ها وجود دارد ایجاد کند.

پتانسیل های زیادی برای تقویت روابط ایران و اروپا وجود دارد.

همه می دانند که وی بیش تر برای گوش دادن به ایران می رود اما انتظار می رود که وی از یکی از حامیان اصلی بشار اسد، رییس جمهور سوریه در منطقه بخواهد که برای پایان دادن به جنگ داخلی این کشور نقش موثرتری ایفا کند.

هم چنین گروههای اروپایی مدافع حقوق بشر از خانم اشتون می خواهند که در مورد مسائل مختلف حقوق بشر در ایران با مقامات این کشور گفت وگو کند.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است عصر شنبه به ایران سفر کند تا با مقامات این کشور از جمله حسن روحانی، رییس جمهور ایران و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و فعالان جامعه ی مدنی دیدار کند. وی هم چنین قراراست روز دوشنبه به اصفهان سفر کند.

دیپلمات های غربی می گویند در مواجهه با پرونده هسته ای ایران موفقیت های زیادی حاصل شده است اما هنوز راه زیادی برای حل نگرانی ها در خصوص امکان وجود فعالیت های نظامی در برنامه ی هسته یی ایران پیش رو است.

این در حالی است که مقامات ایرانی همواره درصلح آمیز بودن فعالیت های هسته یی این کشور تاکید دارند و اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن این فعالیت ها را رد می کنند.

بی بی سی در پایان گزارش خود آورده است: سفر خانم اشتون حامل این پیام برای تهران است که اگر آن ها می خواهند در موضع کنونی خود برای ایجاد روابط جدید با جامعه ی بین الملل بمانند باید چیزهای زیادی را به دست آورند که به گفته ی یک دیپلمات غربی، ایران باید نشان دهد که قصد دارد نقش بزرگ تری در جامعه جهانی ایفا کند. 

کلید واژه ها: کاترین اشتون


نظر شما :