جاسوسی سیا از کنگره

۲۱ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۵ کد : ۱۹۲۹۹۷۵ سرخط اخبار

روز سه شنبه رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا از نفوذ سازمان سیا به رایانه های کنگره این کشور خبر داد، اما «جان برنان» رئیس سیا می گوید این خبر کذب است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز سه شنبه «دایان فینشتین» رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا از نفوذ سازمان سیا به یکی از شبکه های رایانه ای کنگره این کشور خبر داد. به گفته فینشتین، نیروهای این سازمان شبکه ای را که برای تحقیقات سنا در مورد بازداشت و بازجویی های غیرقانونی سیا در دوره «جورج بوش» رئیس جمهور سابق برای کنگره ایجاد شده بود، به طور غیرقانونی مورد تفتیش و بررسی قرار داده اند.

این سناتور آمریکایی می گویند سنا در ماه ژانویه به این رایانه ها نفوذ کرده است. بعد از این اقدام، فینشتین دو بار به «جان برنان» رئیس سازمان سیا نامه نوشته و توضیحات وی در این مورد را خواستار شده، اما او نه در این مورد توضیحی داده و نه حاضر به عذرخواهی شده است.

فینشتین از این اقدام سازمان سیا ابراز نگرانی کرده و گفته است این قبیل حرکات اصل تفکیک قوا را که قانون اساسی بر اساس آن شکل گرفته، نقض می کند. به گفته این سناتور دموکرات، بحث جاسوسی از شبکه رایانه ای کنگره را اولین بار «دیوید باکلی» از بازرسان ارشد سیا در کمیته قضایی سنا مطرح کرده و از احتمال نقض قوانین خبر داده است. به گفته وی، احتمالا سیا تلاش کرده است تا روند بررسی پرونده بازداشت های غیرقانونی را مختل کند.

با این حال، «جان برنان» که پیشتر طی بیانیه ای این اظهارات را تکذیب کرده بود، امشب در اولین مصاحبه تلویزیونی خود بعد از مطرح شدن این ادعا، به شبکه «ان بی سی»، گفت: «ما نمی خواستیم جلوی هیچ چیز را بگیریم. سیا به هیچ وجه از کنگره یا سنا جاسوسی نکرده است.»

وی روز سه شنبه بعد از مصاحبه با «ان بی سی» در شورای روابط خارجی نیز حاضر شد و بار دیگر تکرار کرد که بر اساس سوگندی که ادا کرده، اقدامی بر خلاف قانون اساسی انجام نمی دهد.

کلید واژه ها: سازمان سیا


نظر شما :