وضعیت حاکم بر ترکیه از کودتای نظامی بدتر است

۲۶ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۰ کد : ۱۹۳۰۱۸۵ سرخط اخبار

رهبر جریان گولن در اظهاراتی با انتقاد از سیاست های دولت ترکیه عنوان داشت که وضعیت حاکم بر این کشور از زمان کودتای نظامی نیز بدتر است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تودی زمان، "فتح الله گولن" که در تبعیدی خودخواسته در آمریکا به سر می برد، فشارهای وارد بر جنبش خود در ترکیه را بدتر از زمانی دانست که در دوران کودتای نظامی در این کشور به آن وارد می شد.

گولن همچنین از هوداران خود خواست تا صبور و ثابت قدم بوده و ناامید نشوند.

گولن در حالی وضعیت حاکم بر ترکیه را بدتر از زمان وقوع کودتای نظامی در این کشور می داند که "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه وی را مسئول بحران های اخیر این کشور از جمله پرونده فساد 86 میلیارد یورویی می داند.

گولن در اظهارت جدید خود در خصوص ترکیه گفت: آنچه ما در ترکیه شاهد هستیم 10 برابر بدتر از زمان کودتای نظامی در کشور است. ما اکنون شاهد به کارگیری سیاست های مشابهی از سوی دولت همانند زمان دولت کودتاچیان به اجرا گذاشته می شود.

اردوغان، گولن را به تلاش برای سرنگون کردن دولت ترکیه از طریق افشای پرونده فساد 86 میلیارد یورویی و برهم زدن صلح میان آنکارا و حزب کارگرن کردستان (پ ک ک) متهم کرده و پارلمان ترکیه نیز در هفته های گذشته رای به تعطیل شدن مدارس تحت امر گولن داده است.

نخست وزیر ترکیه چندی پیش نیز در تماس با مقامان پاکستان از آنها خواسته تا اقدام به تعطیل کردن مدارس مرتبط با جریان فتح الله گولن کنند.

این اقدام اردوغان پس از انجام می شود که پارلمان ترکیه فرمان تعطیل شدن مدارس گولن را صادر کرده است. به موجب مصوبه پارلمان ترکیه تمام این مدارس باید تا سپتامبر سال 2015 میلادی تعطیل شود.

گوبا اردوغان با "باراک اوباما" رئس جمهور آمریکا نیز، گفتگوهایی را در خصوص محدود شدن فعالیت های گولن در آمریکا انجام داده است.

اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس از نفوذ بالای جنبش گولن درساختار سیاسی و اجتماعی ترکیه حکایت دارد. بر اساس این اسناد "جیمز جفری" سفیر سابق آمریکا در آنکارا در سال ۲۰۰۹ طی یک گزارش رمزدار این چنیین می نویسد: جنبش فتح اله گولن کنترل کامل حکومت ترکیه را به دست گرفته است.

کلید واژه ها: گولن کودتای نظامی


نظر شما :