کلینتون: باید به مذاکرات ایران و ۱+۵ فرصت داد

۲۹ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۹:۱۱ کد : ۱۹۳۰۳۲۰ سرخط اخبار

وزیر خارجه سابق آمریکا تأکید کرد که می بایست به مذاکرات ایران و ۱+۵ برای رسیدن به راه حل جامع فرصت داد و به نمایندگان کنگره درباره وضع تحریم های جدید علیه ایران هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه صهیونیستی «عاروتص شوع»، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه شب در میهمانی کنگره یهودیان آمریکا در نیویورک تصریح کرد که می بایست به مذاکرات هسته ای با ایران فرصت داد و به کنگره علیه تحمیل تحریم های جدید علیه ایران هشدار داد.

وی همچنین بر نقش تحریم ها بر مذاکرات کنونی تأکید کرد و گفت که تأثیر این تحریم ها بوده است که ایران به میز مذاکرات آورده است.

وزیر خارجه سابق آمریکا بر اهمیت دنبال کردن مذاکرات کنونی چند جانبه میان ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) با هدف رسیدن به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران تأکید کرد.

کلینتون ادامه داد: هم اکنون شانس رسیدن به مذاکرات جامع خوب نیست. رئیس جمهور اوباما این مطلب را گفته است. من شخصاً تردید دارم که ایران ادامه دهد و به تعهد خود عمل کند. من سالها شاهد رفتار آنها بودم اما این یک تحولی است که ارزش ازمودنش وجود دارد.

کلینتون که احتمالاً نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2016 خواهد بود، سخنرانی خود را بر موضوع هسته ای ایران و فرایند سازش اسرائیل و فلسطینیان متمرکز کرد و در هر دو جبهه گفت: وضع موجود غیرقابل تحمل است.

وی در سخنرانی نیم ساعتی خود به تجربه اش بعنوان وزیر خارجه آمریکا در حمایت بین المللی از تحریم های ایران و گردهم آوری رهبران اسرائیل و فلسطین اشاره کرد و گفت: برای من روشن است که بنیامین نتانیاهو برای آزمودن این مسئله که آیا ایجاد شرایط صلح فراهم است، تعهد زیادی قائل است.

کلینتون گفت: نتانیاهو اقدامات بی سابقه ای را در چهار سالی که من وزیر خارجه بودم صورت داده است که مرا قانع کرد او تمایل به انجام گفت وگوهای واقعی دارد.

وزیر خارجه سابق آمریکا، «جان کری» وزیر خارجه کنونی آمریکا را بعنوان حامی پروپاقرص فرایند صلح خاورمیانه تحسین کرد.

کلینتون همچنین بر حمایت خود از موضع دولت اوباما مبنی بر آنکه کنگره می بایست از تحمیل تحریم های جدید علیه ایران در حالیکه مذاکرات با 1+5 در جریان است، خودداری کنند، تأکید کرد و گفت: اگر جهان منصفانه یا غیرمنصفانه قضاوت کند که مذاکرات به واسطه اقدامات کنگره با شکست روبرو شده است، حتی برخی از نزدیک ترین شرکای ما با شبهه و تردید روبرو خواهند شد.

وی ادامه داد در صورتیکه دیپلماسی در نهایت با شکست روبرو شود، آن هنگام ما می توانیم همیشه تحریم های بیشتری را علیه ایران وضع کنیم و این کار را انجام خواهیم داد و حمایت بین المللی لازم برای تضمین اجرای این تحریم ها را هم خواهیم داشت و تمامی گزینه های دیگر را کشف می کنیم و این مسئله واضح است که دیگر گزینه ها رو میز باقی می ماند.

 


نظر شما :