ترفند توئیتری القاعده برای جذب تروریست

۲۳ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۹:۴۵ کد : ۱۹۳۱۳۷۹ سرخط اخبار

یکی از مهمترین مباحث روز درباره گروه های تروریستی بین المللی، تحول آن ها همراه با شرایط روز و حتی استفاده از جدیدترین فناوری ها برای پیشبرد دستور کارهای خود است. در همین زمینه، روزنامه «الحیات» گزارشی را منتشر کرده که از استفاده هدفمند از شبکه های اجتماعی، به ویژه توئیتر از سوی القاعده برای عضوگیری از میان جوانان سعودی حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»، روزنامه عرب زبان «الحیات»، چاپ لندن، در گزارشی به استفاده گسترده سازمان تروریستی القاعده از شبکه اجتماعی توئیتر پرداخته است. به نوشته این روزنامه، القاعده به بهانه حمایت از گروه های مخالف دولت سوریه، صفحه هایی را در این شبکه اجتماعی راه انداخته و از طریق آن ها جونان عربستانی را به خود جذب می کند. در این صفحات، القاعده با برانگیختن جوانان از طریق مفاهیمی چون هویت مشترک و تعلق به یک «ملت»، جوانان را به نبرد در سوریه دعوت می کند.

موضوع استفاده القاعده از اینترنت برای پیشبرد فعالیت های خود، امر تازه ای نیست؛ اما در پی بسته شدن سایت های متعدد این گروه از سوی مقامات عربستانی، اینک آن ها توئیتر را به عنوان عرضه ای مناسب برای خود برگزیده اند.

الحیات در ادامه این مطلب به دلایل استفاده از این شبکه اجتماعی از سوی القاعده اشاره کرده و می نویسد سعودی ها، از سال 2011 این شبکه اجتماعی را کشف کرده و عضویت در آن را آغاز کردند. اما یک سال بعد، دیک کاستالو، مدیرعامل توئیتر در مصاحبه ای ضمن اعلام اینکه این شبکه اجتماعی رشد گسترده ای را در خاورمیانه شاهد بوده، بیشترین رشد عضویت را در این زمینه متعلق به کشور عربستان سعودی دانست.

اما با این وجود، برای القاعده ساده نیست که یک حساب کاربری در توئیتر باز کرده و صراحتاً بنویسد «ما برگشتیم»! غیرممکن بوده این امر بیش از هر چیز ناشی از حساسیت هایی است که نسبت به فعالیت آشکار این گروه، حتی در میان مقامات سعودی وجود دارد.

از سوی دیگر و مهمتر آنکه القاعده دریافته که دیگر نفوذ سابق را در میان مردم عربستان ندارد. در نتیجه، این گروه درصدد برآمده تا با تدوین برنامه ای جدید، به جامعه ای دست پیدا کند که چندین میلیون کاربر اینترنتی عربستانی را گرد هم آورده است.

بر همین اساس، این گروه از درگیری های سوریه و تبلیغاتی که در این زمینه در میان جوانان عربستانی انجام شده استفاده می کند. در حقیقت، با توجه به اینکه خود حکومت عربستان درگیری ها در سوریه را یک نبرد فرقه ای اعلام کرده که در آن، شیعیان در مقابل اهل سنت قرار دارند، القاعده با استفاده از همین ابزار، جوانان سعودی را به کمک به شورشیان سوری برای برانداختن دولت اسد تشویق می کند.

البته القاعده در حقیقت توجه چندانی به خود سوریه نشان نمی دهد و هدف اصلی این گروه، چیز دیگری است. از دید سران این گروه، وضعیت کنونی در سوریه، فرصتی است که می توان با استفاده از آن، منابع مالی سرمایه داران سعودی را به سمت خود جذب کرد و علاوه بر این، با جذب جوانان سعودی و فرستادن آن ها به میدان نبرد در سوریه، تروریست های آموزش دیده ای را تربیت کرد که پس از بازگشت، می توان از آن ها برای انجام عملیات های مختلف استفاده نمود.

گفتنی است فعالیت القاعده در توئیتر نیز پیش از فعال شدن رسمی گروه های وابسته به القاعده (به ویژه جبهه النصره) در سوریه، آغاز شده بود. اما در آن زمان، ماهیت صفحات ایجاد شده از سوی این گروه، بیشتر محلی بوده و مستقیماً به عضوگیری برای نبرد در سوریه ارتباط پیدا نمی کرد. پس از آن، این گروه با ایجاد حساب های کاربری جعلی در توئیتر، اقدام به گسترش دامنه فعالیت های خود کرد.

پس از اوج گیری بیش از پیش درگیری ها در سوریه، القاعده با استفاده از همین حساب های کاربری و با بهره گیری از شعار «پایان دادن به رنج مردم سوریه» توانست منابع مالی قابل توجهی را از کاربران عربستانی جذب کرده و از آن در راستای سازماندهی فعالیت های خود استفاده کند.

به هر حال، آن گونه که مشخص است، القاعده توانسته با بهره گیری زیرکانه از پتانسیل شبکه های اجتماعی، دستور کار تروریستی خود را در سطح گسترده ای پیگیری کند که سوریه تنها بخش کوچکی از این عرصه است. می توان انتظار داشت که با پایان درگیری ها در این کشور، منابع مالی و انسانی گرد آمده از این طریق توسط القاعده، در دیگر نقاط نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کلید واژه ها: القاعده توئیتر شبکه اجتماعی سوریه القاعده


نظر شما :