افخم: روابط تهران و لندن در حال بهبود است

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۲۶ کد : ۱۹۳۲۱۹۳ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه از بهبود روابط تهران و لندن خبر داد. مرضیه افخم دیروز در نشست خبری هفتگی اش با اشاره به سفر یک روزه سایمون گس، مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه انگلستان اظهارداشت: روابط تهران و لندن در روند بهبود تدریجی گام به گام است و رایزنی ها در این باره ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد: هنگامی که در روابط بین دو کشور وقفه یی ایجاد شده است، حل آن زمان می برد. وی خاطرنشان کرد: با شروع به کار دولت یازدهم ما شاهد رفت و آمدهای سیاسی و پارلمانی از سوی کشورهای مختلف اروپایی بودیم و در سفرهای خود دیدارهایی را با مقامات و مسوولان ایرانی داشته اند که سفر مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلستان نیز در همین چارچوب است.

افخم خاطرنشان کرد: این مقام انگلیسی در سفر خود به تهران با مسوولان بسیاری از وزارت امور خارجه از جمله «عباس عراقچی»، «مجید تخت روانچی»، «حسین امیرعبداللهیان» و... دیدار و درباره مسائل منطقه یی، بین المللی بحث و گفت وگو کرد. وی به جایگاه موفق ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران می تواند در حل بحران های منطقه یی تاثیر داشته باشد دیدگاه ایران درباره این موضوعات منطقه یی برای مقامات این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر رییس بازرسان آژانس به ایران و گفت وگو با مقامات ایرانی و جزییات این سفر گفت: توافقاتی بین سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفته و این سفر نیز در چارچوب همین توافقات انجام شد. افخم افزود: مشورت ها و گفت وگوهایی بین سازمان انرژی اتمی و آژانس در جریان است و سفر مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در همین چارچوب است. وی یادآور شد: گفت وگوها در این زمینه ادامه دارد و مشورت ها در چارچوب توافقات انجام می شود اما جزییات قابل انتشاری هنوز وجود ندارد.

پیش نویسی برای مذاکرات وجود ندارد

از آنجا که ایران و 1+5 به زودی مذاکرات خود را در مورد تدوین توافقنامه نهایی در وین آغاز خواهند کرد، این موضوع نیز یکی از محورهای پرسش خبرنگاران از افخم بود. او در این باره که آیا برای هر دور از مذاکرات ایران و گروه 1+5 از قبل پیش نویسی تهیه شده است، پاسخ داد: هر طرف برای مذاکرات نقشه راهی دارد و پیش نویسی را مدنظر خود قرار می دهد که مبتنی بر موضوعات حقوقی مورد نظرش است. وی افزود: تیم ایرانی هم در مذاکرات چارچوبی را مد نظر خود دارد و گروه حقوقی و مشورتی جلسات مستمری دارند تا بتوانند در نشست های آینده موضوعات مورد نظر ایران را به طور کامل و دقیق پیش ببرند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: در مذاکرات آینده ایران و 1+5 قرار است گروه های مذاکره کننده وارد مرحله تنظیم و نوشتن متن توافق شوند که مرحله سخت و پیچیده کار آغاز می شود. افخم تاکید کرد: برای ورود به این مرحله نقشه راه و چارچوبی را تیم مذاکرات مورد توجه خود دارد و این گونه نیست که پیش نویسی روی میز باشد و دو طرف بر مبنای آن مذاکره کنند. وی همچنین خاطرنشان کرد که از فرصت سفر مقامات ایرانی به نیو یورک برای حضور در برگزاری کنفرانس بازنگری ان پی تی استفاده می شود تا نشست کارشناسی ایران و 1+5 نیز برگزار شود و گفت وگوها و دیدارها در زمینه موضوع هسته یی ادامه یابد.

سفر به عربستان در دستور کار قرار دارد

وی همچنین درباره آخرین پیگیری های انجام شده درباره وضعیت «نوراحمد نیکبخت» دیپلمات ربوده شده ایرانی در صنعا و سفر معاون وزیر خارجه برای پیگیری این موضوع گفت: پیگیری ها در این باره ادامه دارد. کمیته پیگیری با انجام سفر از محل ربایش بازدید کرد و حوز ه های اطلاعاتی مرتبط با محیط تقویت شده و اطلاعات بیشتری داریم. افخم همچنین درباره سفر امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه به جده گفت: معاون وزیر امور خارجه ایران به کشورهای منطقه سفرهایی انجام داده است و سفر به عربستان سعودی نیز کماکان در دستور کار قرار دارد. وی یادآور شد: البته لازم است برخی مقدمات برای این سفر آماده شود. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در این نشست خبری به صدور حکم اعدام برای تعدادی از اعضای اخوان المسلمین در مصر واکنش نشان داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران تحولات این کشور را به دقت دنبال می کند.

کلید واژه ها: افخم


نظر شما :