سوالی که وزیر خارجه فرانسه را به درد سر انداخت

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۱ کد : ۱۹۳۲۳۴۰ سرخط اخبار

سوال غیرمنتظره یک نماینده مجلس ملی فرانسه از وزیر خارجه این کشور درباره سوریه، باعث دستپاچگی و درد سر برای وی شد.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری سوریه، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در جلسه پارلمان این کشور حضور یافته بود که سوال یکی از نمایندگان حزب اتحاد برای جنبش مردمی، فابیوس را به چالش کشید.

این نماینده فرانسوی در قالب سوال خود از وزیر خارجه فرانسه خواهان توقف دخالت ترکیه در حمایت از جنایتکاران در سوریه شد.

فیلیپ مونییه این سوال را به طور مستقیم از فابیوس پرسید که "آیا فرانسه با ترکیه برای بستن پایگاههای (افراد مسلح تندرو) در خاک خود به بحث خواهد نشست زیرا این پایگاهها در ترکیه همان خط پشت جبهه جنایتکارانی است که اقدامات وحشیانه در سوریه مرتکب می شوند و در مسیر برچیدن سلاح های شیمیایی در سوریه مانع تراشی می کنند".

برپایه این گزارش، این سوال به نوبه خود ضربه ای سنگین به سیاست خارجی فرانسه و متهم کردن مستقیم فابیوس به شمار می رود که همواره ترکیه را در سیاستش در قبال سوریه تشویق کرده و مشارکت عملی آنکارا در حمایت از تروریسم و انتقال آن به سوریه تحت حمایت دیپلماتیک رسمی دولت ترکیه را نادیده گرفته است.

فابیوس سه شنبه گذشته که خود را زیر سقف مجلس ملی فرانسه در موضع دفاع شخصی یافت، تلاش کرد که به طور تلویحی نشان دهد که سیاست متکاملی درقبال سوریه دارد و به طور ناموفق طفره رفت.

برپایه این گزارش، جای تمسخر دارد که فابیوس به بحران نوپای اوکراین برای توجیه شکست سیاستش در سوریه متوسل شد و گفت که بحران اوکراین باعث شده است تا نگاه جهان به سوریه معطوف نباشد؛ با وجود اینکه ازعمر بحران اوکراین بیش از 2 ماه نمی گذرد.

کلید واژه ها: فابیوس


نظر شما :