زلزله‌ سیاسی راستگرایان در انتخابات‌ پارلمان‌ اروپا

۰۵ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۹ کد : ۱۹۳۳۳۷۰ سرخط اخبار

با پایان یافتن مهلت قانونی برگزاری انتخابات پارلمان اروپایی در کشورهای این اتحادیه، نتایج به مرور در حال مشخص شدن است. نتایج اولیه انتخابات فرانسه از پیروزی چشم گیر مخالفان دولت حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه «یورو نیوز»، نتایج اولیه انتخابات پارلمان اروپایی در فرانسه از پیروزی چشم گیر راستگرایان تحت رهبری «مارین لوپن» حکایت دارد.

انتخابات پارلمان اروپا که از هفته گذشته در کشورهای مختلف آغاز شده بود، روز یکشنبه (به وقت اروپای مرکزی) رسما پایان می یابد. کمیسیون انتخابات فرانسه میزان مشارکت در انتخابات امروز در این کشور را تا ساعت 17 (به وقت محلی)، 35.7 درصد اعلام کرده بود. این میزان در مقایسه با دو دوره اخیر، اندکی رشد نشان می دهد.

بر اساس نتایج اولیه، حزب راست افراطی جبهه ملی تحت رهبری خانم لوپن، توانسته مجموعا 25درصد از 74 کرسی فرانسه در پارلمان اروپا را از آن خود کند. این حزب در دوره پنج ساله پیشین تنها سه کرسی در اختیار داشت.

نتایج نظرسنجی ها پیش از انتخابات نیز نشان می داد فرانسوی های خسته از سیاست های ریاضتی، احتمالا استقبال گسترده ای از راستگرایان مخالف این سیاست ها خواهند داشت.

خانم لوپن که پیش از این اعلام کرده بود «همه چیز در اروپا از بین رفته و باید برای تغییر همه چیز به پا خواست»، روز یکشنبه بعد از اعلام نتایج اولیه نیز، رأی مردم فرانسه به حزبش را «اولین گام در مسیر آزادی» توصیف کرد. وی در سخنرانی خود، ائتلاف با دیگر راستگرایان اروپایی را خواستار شد.

«مانوئل والس» نخست وزیر فرانسه نیز به نتایج واکنش نشان داده و پیروزی راستگرایان را «زمین لرزه سیاسی» توصیف کرده است. سوسیالیست های حاکم در فرانسه در انتخابات اخیر تنها 14.7 درصد آرا را به خود اختصاص داده اند. ناکامی «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه در عملی کردن وعده های اقتصادی اش که یکبار هم شکست در انتخابات شهرداری ها را برای سوسیالیست ها به همراه داشت، این بار هم اصلی ترین عامل در ناکامی این حزب به شمار می آید.

در انتخابات اخیر، اتحاد جنبش مردمی متشکل از حامیان «نیکلا سارکوزی» رئیس جمهور پیشین نیز با کسب اندکی بیش از 20درصد آرا، در جایگاه دوم قرار گیرد.

فرانسه تنها کشوری نیست که مخالفان سیاست های ریاضتی توانسته اند آرای بالایی در آن کسب کنند. پیش از این هم اعلام شده بود که حزب «استقلال» انگلیس که مخالف اتحادیه اروپا و سیاست های آزاد مهاجرتی است، توانسته بیشتری کرسی های این کشور در پارلمان را تصاحب کند.

کلید واژه ها: راستگرایان


نظر شما :