ورود تیم مذاکره کننده ایران به ژنو

۱۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۷ کد : ۱۹۳۴۰۶۹ سرخط اخبار

تیم مذاکره کننده کشورمان به منظور رایزنی سه جانبه با هیأت آمریکایی و با حضور معاون اشتون، لحظاتی پیش وارد شهر ژنو شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به ریاست سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی و به منظور دیدار و رایزنی با هیأت آمریکایی لحظاتی پیش وارد شهر ژنو شد.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای به همراه مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای این وزارتخانه، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت خارجه، داود محمدنیا مشاور وزیر خارجه و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی به منظور رایزنی با هیأت آمریکایی به ریاست ویلیام برنز و با حضور هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بامداد امروز تهران را به مقصد ژنو، محل برگزاری این مذاکرات ترک کرد.

در آستانه مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آمریکا) درباره راه حل جامع هسته ای که قرار است روزهای 26 تا 30 خرداد ماه برای پنجمین بار در شهر وین برگزار شود، یکسری رایزنی های سیاسی دو و سه جانبه بین هیأت ایرانی و برخی از اعضای 1+5 در این هفته صورت خواهد گرفت.

بر همین اساس، قرار است ساعت 14 امروز (دوشنبه) به وقت محلی (16:30 به وقت تهران) اولین دیدار هیأت های ایران و آمریکا با حضور معاون کاترین اشتون در یکی از هتل های شهر ژنو انجام شود.

عراقچی پیش از این اعلام کرده بود که نشست با آمریکایی ها سه جانبه است و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن جلسه حضور خواهد داشت و تصریح کرد: موضوع مذاکره ما با آمریکا بحث هسته ای است و از جمله موضوعاتی که درباره آن صحبت می شود بحث تحریم ها است که باید برداشته شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با ذکر این نکته که رئیس هیأت آمریکایی در این مذاکرات بر عهده ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا است، خاطرنشان کرد: امیدواریم حضورشان مثبت باشد.

قرار است ویلیام برنز را در این مذاکرات «وندی شرمن» معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا، «رابرت مالی» حقوقدان و متخصص حل و فصل اختلاف و از مدیران ارشد شورای امنیت ملی آمریکا و مشاور ارشد خاورمیانه این شورا، «بروک اندرسون» معاون سابق نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد و «جیمز تیمبی» مشاور ارشد شرمن در امور کنترل تسلیحاتی و منع تکثیر سلاح های اتمی همراهی کنند.

مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو دو روزه (دوشنبه و سه شنبه) خواهد بود.

هیأت ایرانی پس از ژنو راهی رم می شود تا در حاشیه کنفرانس خلع سلاح در رم که طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (21 و 22 خرداد ماه) برگزار خواهد شد، با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و یک دور مذاکره دوجانبه برگزار خواهد شد.

عراقچی پیش از این عنوان کرده بود که احتمالاً با چند کشور اروپایی عضو 1+5 نیز در رم مذاکراتی انجام خواهد شد یا اینکه هفته آینده و قبل از عزیمت یکی از همتایانش از این کشورها به تهران خواهد آمد و این مذاکرات دوجانبه در تهران برگزار خواهد شد تا بتوان با آمادگی بیشتری در مذاکرات 26 تا 30 خرداد شرکت کرد.

پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آمریکا) درباره راه حل جامع هسته ای قرار است روزهای 26 تا 30 خرداد ماه در شهر وین برگزار شود.

در دور قبلی این مذاکرات که 24 تا 26 اردیبهشت ماه در شهر وین برگزار شد قرار بود کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته ای آغاز شود که به دلیل زیاده خواهی های طرف مقابل پیشرفت ملموسی در این زمینه صورت نگرفت.

البته در طی این مدت کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران طی روزهای پنجم و ششم خرداد ماه در شهر استانبول دو دور مذاکره کردند و قرار شد که رایزنی ها در سطوح فنی و سیاسی تا قبل از نشست وین برگزار شود که در همین راستا مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 به ریاست بعیدی نژاد و استفان کلمنت مشاور ارشد کاترین اشتون روزهای 14 و 15 خرداد ماه در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین برگزار و قرار شد نتایج به مقامات عالی سیاسی منعکس شود.

البته در حاشیه رایزنی اشتون و ظریف در استانبول در روز ششم خرداد ماه نیز یک دور مذاکره کارشناسی به ریاست بعیدی نژاد و استفان کلمنت برگزار شد.

وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+5 به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تاریخ سوم آذر ماه 1392 درباره برنامه هسته ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که این توافقنامه از 30 دی ماه سال گذشته وارد مرحله اجرا شد و پس از آن مذاکرات برای گام پایانی این توافقنامه و دستیابی به راه حل جامع در شهر وین آغاز که تاکنون چهار دور مذاکره در این زمینه برگزار شده است و روزهای پایانی خرداد ماه سال جاری (26 تا 30 خرداد ماه) پنجمین دور این مذاکرات در پایتخت اتریش برگزار خواهد شد.
 

کلید واژه ها: کاترین اشتون اتحادیه اروپا


نظر شما :