مذاکره‌کننده امروز آمریکایی‌ها با ایران را بهتر بشناسید

۱۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۸:۵۲ کد : ۱۹۳۴۰۷۷ سرخط اخبار

«ویلیام برنز»، قائم مقام وزیر خارجه آمریکا، قرار است بعدازظهر امروز در صدر یک هیأت آمریکایی با مقامات ایرانی به ریاست معاون وزیر خارجه ایران در ژنو دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، امروز، دوشنبه، 9 ژوئن (14 خردادماه) قرار است ساعت 14:00 به وقت محلی (16:30 به وقت تهران) دیدار هیأت های ایران و آمریکا به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای و ویلیام بزنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا و با حضور هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یکی از هتل های شهر ژنو انجام شود.

«ویلیام جوزف برنز» در 4 آوریل 1965 متولد شد. وی یک دیپلمات آمریکایی است و در حال حاضر بعنوان معاون «جان کری» وزیر خارجه آمریکا فعالیت می کند.

بیل برنز، یک مقام عالیرتبه آمریکا در بخش امور خارجی به حساب می آید و در ژوئیه 2011 بعنوان معاون وزیر خارجه آمریکا مشغول به فعالیت شد.

برنز در بخش های مختلف آمریکا فعالیت داشته است به طوریکه بین سالهای 2008 تا 2011 بعنوان معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا فعالیت می کرد و از سال 2005 تا 2008 بعنوان سفیر آمریکا در روسیه بوده است و از سال 2001 تا 2005 بعنوان دستیار امور خاور نزدیک وزارت خارجه آمریکا خدمت می کرده است و از سال 1998 تا 2001، سفیر آمریکا در اردن بود.

ویلیام برنز از زمان ورود به بخش خارجی وزارت خارجه آمریکا در سال 1982، سمت های مختلفی را تجربه کرده است که دبیر اجرایی وزارت خارجه آمریکا و دستیار ویژه «وارن کریستوفر» و مادلین آلبرایت، وزرای خارجه اسبق آمریکا، وزیر مشاور در امور سیاسی در سفارت آمریکا در مسکو، سرپرست و معاون اول برنامه ریزی ستاد برنامه ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا و دستیار ویژه رئیس جمهور و مدیر ارشد امور خاور نزدیک و جنوب آسیا در ستاد شورای امنیت ملی از جمله این سمت ها به حساب می آید.

قائم مقام وزیر خارجه آمریکا در کارولینای شمالی به دنیا آمد ویلیام برنز مدرک لیسانس خود را در رشته تاریخ در دانشگاه «لاسالی» در سال 1978 دریافت کرد و در دانشگاه آکسفورد نیز به تحصیل رشته روابط بین الملل پرداخت.

وی نویسنده کتاب «کمک اقتصادی و سیاست آمریکا در قبال مصر» است و می تواند به زبان های روسی، عربی، فرانسه صحبت کند.

در 18 ژانویه 2008، «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه اسبق آمریکا اعلام کرد که برنز در مارس 2008 بعنوان نامزد سمت معاونت امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا معرفی خواهد شد.

رایس اعلام کرد که ویلیام برنز در ماه ماه مارس جانشین «نیکلاس برنز»،  معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی خواهد شد. البته این دو دیپلمات نسبتی با یکدیگر ندارند و در نام خانوادگی تشابه اسمی دارند. این پست از مسندهای ارشد این وزراتخانه بوده که معمولاً برعهده افراد کارکشته وزارت امور خارجه آمریکا سپرده می شود.

ویلیام برنز به سوئیس سفر کرد تا یک پیام رسمی از جانب ایران دریافت کند و این اولین باری به حساب می آمد که یک مقام آمریکایی از زمان انقلاب اسلامی ایران تاکنون چنین اقدامی صورت می داد.

برنز با شماری از سیاستمداران اوکراین از جمله «پترو پروشنکو» رئیس جمهور کنونی اوکراین در 25 فوریه 2014 دیدار کرد و «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا از ویلیام برنز خواست که مذاکرات محرمانه آمریکا با ایران در خصوص احتمال رسیدن به توافق درباره برنامه هسته ای تهران را هدایت کند.

ویلیام برنز در سال 2013 به عمان سفر کرد تا دیدار مستقیمی با مقامات ایرانی داشته باشد و در مذاکرات تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» درباره برنامه هسته ای ایران نیز شرکت داشته است و در 11 آوریل سال جاری میلادی، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که برنز در اکتبر 2014 از سمت خود بعنوان معاون وزیر خارجه آمریکا استعفا می کند.

باراک اوباما مجددا از ویلیام برنز و جیک سالیوان و همان تیمی که با تهران در عمان مذاکره می کرد، استفاده کرده است.

کلید واژه ها: برنز وزیر خارجه آمریکا ویلیام برنز


نظر شما :