تاثیر بحران عراق در صعود ایران در اوپک

۳۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۵۳ کد : ۱۹۳۴۶۹۹ سرخط اخبار

فرارو- یک کارشناس اقتصاد انرژی گفت: «در سال های اخیر عراق هیچگاه موجب سقوط ایران در اوپک نبوده و تحریم ها و سایر مسائل علت اصلی کاهش تولید نفت ایران بوده است. لذا از نظر من شرایط امروز عراق با موضوع جایگاه ایران در اوپک هیچ ارتباطی ندارد.»

بروز بحران در عراق و تشدید درگیری ها میان گروه داعش و ارتش عراق باعث شده برخی کارشناسان عنوان کنند ممکن است این بحران در میزان تولید نفت این کشور تاثیر بگذارد و موجب سقوط جایگاه عراق در اوپک شود. از این منظر این کارشناسان معتقدند ایران می تواند در این شرایط جایگاه از دست رفته خود در اوپک را بازیابد.

بنا به اهداف سند چشم انداز صنعت نفت در افق 1394، ایران باید دومین تولیدکننده نفت اوپک با ظرفیت هفت درصد از تقاضای بازار جهانی باشد و این در حالی است که تا سال 2013 ایران جایگاه سوم را از دست داده و در جایگاه پنجم و پس از عربستان، عراق، کویت و امارات متحره عربی قرار گرفته است.

حال با توجه به وعده مقامات نفتی کشور مبنی بر این که تولید نفت ایران تا پایان سال جاری به میزان پیش از تحریم ها و معادل حدود چهار میلیون بشکه و تا پایان سال 96 به 5.7 میلیون بشکه می رسد، باید دید آیا صعود ایران به جایگاه دوم اوپک و بازیابی قدرت از دست رفته در این سازمان امکان پذیر خواهد بود؟

دکتر نرسی قربان کارشناس اقتصاد انرژی در گفتگو با فرارو گفت: «تولید نفت عراق می تواند به دلیل شرایط بحرانی در این کشور زیر فشار باشد، اما در حال حاضر علائمی مبنی بر اینکه این درگیری ها تاثیری بر تولید نفت جنوب این کشور گذاشته باشد در دست نیست. لذا تاکنون مشکلی از بابت صادرات نفت برای عراق ایجاد نشده است.»

وی ادامه داد: «من معتقدم ایران باید با توجه به ذخایر، جغرافیا و جمعیتی که دارد، جایگاه واقعی خود را در اوپک پیدا کند و این موضوع هیچ ارتباطی به مشکلات دیگر کشورها از جمله عراق ندارد.»

وی افزود: «اکنون کشور همسایه ما درگیر تروریسم و مشکلات عدیده است و کانون های شیعی با خطراتی مواجه است و این درست نیست که در این شرایط گفته شود ایران از این وضعیت استفاده کند و جایگاه خود را در اوپک ارتقا دهد.»

این کارشناس اقتصاد انرژی اظهار کرد: «در سال های اخیر عراق هیچگاه موجب سقوط ایران در اوپک نبوده و تحریم ها و سایر مسائل علت اصلی کاهش تولید نفت ایران بوده است. لذا از نظر من شرایط امروز عراق با موضوع جایگاه ایران در اوپک هیچ ارتباطی ندارد.»

وی ادامه داد: «مسلما اگر ترمینال های صادراتی عراق با خطر مواجه شود در بازار نفت تاثیرگذار خواهد بود چنانکه اکنون حتی احتمال وقوع این شرایط موجب افزایش قیمت نفت شده است.»

وی تاکید کرد: «ما باید مسائل خود با دنیای خارج را حل کنیم تا تحریم ها لغو شود و با افزایش سرمایه گذاری میزان تولید و صادرات نفت افزایش پیدا کند.»

قربان درباره این صحبت آقای زنگنه که گفتند حتی در شرایط تحریم می توانیم تا پایان سال 96 به ظرفیت تولید 5.7 میلیون بشکه در روز برسیم گفت: «ایشان اطلاعاتی دارند که بنده ندارم، لذا نمی توانم در این باره اظهارنظر کنم.»

قربان درباره علل سقوط ایران در جایگاه اوپک در سال های اخیر گفت: «یکی از علل اصلی آن وضع تحریم ها و دیگری عدم سرمایه گذاری بوده که این موضوع نیز به صورت غیرمستقیم به تحریم ها ارتباط دارد.»

وی ادامه داد: «همچنین عدم مدیریت بهینه حوزه های نفتی نقش موثری در سقوط ایران در جایگاه اوپک داشته است. البته کاهش تولید نفت تا حدودی یک مسئله تکنیکال هم می باشد که من نمی توانم درباره آن اظهارنظر کنم.»

کلید واژه ها: اوپک ایران در اوپک


نظر شما :