اتفاق‌ نظر اعضای اتحادیه اروپا درباره خاتمه تحریم‌ها علیه ایران

۱۶ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۹۳۵۴۲۹ سرخط اخبار
سفیر اسپانیا در تهران گفت: تحریم ها علیه تهران نه تنها مشکل آفرین بلکه غیر منطقی هم شده اند؛ همه کشورهای اتحادیه اروپایی، خواهان تغییر شرایط و تجدید روابط سنتی خود با ایران هستند.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، پدرو وبه نا سفیر اسپانیا در تهران در دیدار  محمدعلی نجفی مشاور رئیس جمهوری و دبیر ستاد هماهنگی امور اقتصادی با تاکید بر اینکه تحریم ها علیه تهران نه تنها مشکل آفرین بلکه غیر منطقی هم شده اند، اظهارداشت: همه کشورهای اتحادیه اروپایی، خواهان تغییر شرایط و تجدید روابط سنتی خود با ایران هستند.

پدرو وبه نا گفت: اسپانیا به دلیل عضویت در اتحادیه اروپا مجبور بوده قوانین تحریم های اعمال شده علیه ایران را رعایت کند اما در عین حال همواره با تهران روابط حسنه ای داشته و از همین رو هیچ گاه اجازه ندادیم ایران هراسی در اسپانیا رواج یافته و گسترش پیدا کند.

وی افزود: مادرید بی صبرانه منتظر به ثمر رسیدن مذاکرات بین ایران و گروه کشورهای ۱+۵ است و البته کشورهای زیادی و از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهان ادامه وضع فعلی نبوده و درباره لزوم خاتمه یافتن تحریم ها علیه ایران در اتحادیه اروپا اجماع نظر وجود دارد.

سفیر اسپانیا در تهران اظهارداشت: مادرید به عنوان یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران در بحبوحه بحران اقتصادی مجبور شد از نفت ایران چشم پوشی کند که این زیان زیادی را متوجه ما کرد و در واقع اسپانیا نیز یکی از قربانیان تحریم ها علیه تهران است.

سفیر اسپانیا با ابراز خرسندی از تحرک جدی دولت یازدهم در عرصه دیپلماتیک، از سفر وزیر صنعت، تجارت و گردشگری کشورش تا پایان تابستان و نیز برنامه ریزی برای سفر هیات های تجاری و اقتصادی بخش خصوصی اسپانیا به ایران خبر داد و اظهار امیدواری کرد که سفر وزیر امور خارجه کشورمان به اسپانیا نیز به زودی انجام شود.

دکتر نجفی نیز در این دیدار با مفید و سازنده توصیف کردن سفر چندی قبل خود به این کشور گفت: ایران و اسپانیا زمینه های خوبی برای گسترش روابط دوجانبه دارند.

دبیر ستاد هماهنگی امور اقتصادی با اظهار خشنودی از تحقق بخش عمده ای از برنامه های از پیش طراحی شده برای گسترش همکاری های تهران – مادرید تصریح کرد که با به نتیجه رسیدن گفت وگوهایی که بین ایران و گروه کشورهای ۱+۵ در جریان است، فضای مناسبی برای گسترش روابط ایران با دیگر کشورها و به خصوص اسپانیا که همواره روابط قابل قبولی با ایران داشته است، فراهم خواهد شد.

نجفی با بیان اینکه اقتصاد ایران و اسپانیا از جهات مختلف مکمل یکدیگر هستند و دو کشور زمینه های خوبی برای همکاری های فرهنگی نیز دارند، اظهار داشت: امیدوارم حصول توافق بین ایران و ۱+۵ تا بیستم جولای (۲۹ تیرماه )، موقعیت مناسبی را برای بازگشت روابط دو کشور به سطح قابل قبول طرفین ایجاد کند. البته چنانچه تا این تاریخ هم توافقی حاصل نشود ما نگرانی نداریم و معتقدیم با یک فاصله زمانی ۲ تا سه ماهه امکان حصول توافق وجود دارد.

کلید واژه ها: اسپانیا


نظر شما :