انگلیس:

ایران باید رویکرد واقع‌بینانه‌تری در مذاکرات اتخاذ کند

۲۹ تیر ۱۳۹۳ | ۰۳:۲۹ کد : ۱۹۳۶۰۶۰ سرخط اخبار

وزیر خارجه انگلیس بیانیه ای درباره تمدید مذاکرات هسته ای بین ایران و ۱+۵ منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس بیانیه ای درباره تمدید مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+5 منتشر کرد.

آقای هاموند در بیانیه ای که روی پایگاه اطلاع رسانی دولت این کشور قرار گرفته ضمن اشاره به پیشرفت های صورت گرفته بین ایران و گروه 1+5 طی 6 ماه گذشته تصریح کرده رفع اختلاف های دو طرف به زمان بیشتر نیاز داشته است.

وزیر دفاع انگلیس در این بیانیه به اختلافات موجود درباره رفع برخی از نگرانی ها هم اشاره کرده و «اندازه و گستره برنامه غنی سازی ایران» را از مهم ترین موضوعات محل اختلاف دو طرف دانسته است.

هاموند می افزاید: «ما تصریح کرده ایم که این مذاکرات، بهترین فرصتی است که طی سالیان گذشته برای حل این موضوع داشته ایم.»

بیانیه وزیر دفاع انگلیس می افزاید: «ما از زمانی که مورد نیاز است استفاده خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم از فرصت دست یابی به توافق را تا منتهی الیه آن آزموده ایم.»

هاموند همچنین با بیان اینکه برای دست یابی به این مهم «ایران باید رویکرد واقع بینانه تری اتخاذ کند» خواستار دست یابی به توافقی ماندگار که در آن نگرانی های جامعه بین المللی رفع شده باشد شده است.

به بیان هاموند، چینن توافقی به ایران حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را می دهد و چشم اندازهای اقتصادی برای مردم ایران را تغییر می دهد.

در پایان بیانیه هاموند آمده است: «دیپلمات های انگلیسی به کار نزدیک با همتایان خود در خلال ۴ ماه گذشته ادامه خواهند داد.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد روز شنبه (28 تیرماه) در بیانیه مشترکی اعلام کردند مذاکره کنندگان ایران و گروه 1+5 برای تمدید مهلت مذاکرات تا 24 نوامبر (سوم آذرماه) به توافق رسیده اند.

تمدید مهلت مذاکرات، از جمله مفاد مندرج در توافق موقت ژنو، موسوم به «برنامه اقدام مشترک» بود که در سوم آذرماه سال 1392 بین دو طرف امضا شده بود.

این پیمان موقت بین ایران و کشورهای گروه موسوم به 1+5 – آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان –  برای حل و فصل بیش از یک دهه جنجال غرب بر سر برنامه انرژی هسته ای جمهوری اسلامی امضا می شد و اجرای آن از 20 ژانویه (30 دی) آغاز شد.

زمان قرارداد مورد نظر 29 تیر (20 ژوئیه) به پایان می رسد.

کلید واژه ها: هاموند


نظر شما :