تحرکات آمریکا برای برکناری مالکی

۱۵ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۴۹ کد : ۱۹۳۶۸۰۳ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی از تحرکات واشنگتن برای برکناری نخست وزیر عراق از قدرت خبر داده است.

به گزارش تسنیم، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از تحرکات دولت آمریکا برای برکناری نوری المالکی، نخست وزیر عراق از قدرت خبر می دهد.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی طی هفته گذشته دیدارهایی با فرمانداران، سران قبایل و سایر سیاستمداران عراقی در شهر «اربیل» با موضوع جذب و سازمان دهی مبارزان سنّی در چهار استان سنّی نشین جهت مقابله با گروه «داعش» داشته اند که این مقام ها بر لزوم کناره گیری مالکی از قدرت برای مشارکت در این امر تأکید کرده اند.

به نوشته این روزنامه، این دیدارها پس از آن صورت گرفته که فرمانداران استان های سنّی نشین با ارسال نامه ای در ماه ژوئن به جان کری، وزیر خارجه آمریکا کمک این کشور برای مقابله با گروه تروریستی داعش را خواستار شده اند.

در واشنگتن مقامات آمریکا معتقدند دور نگاه داشتن قبایل سنّی از گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شامات یا داعش اهمیت زیادی در برقراری امنیت طولانی مدت و تمامیت ارضی عراق دارد.

با این حال، به نوشته وال استریت ژورنال، آن دسته از مقامات و رهبران مذهبی سنی که آمریکایی ها با آنها دیدار داشته اند با اصرار این ادعاها که دولت نوری المالکی حقوق آنها را رعایت نکرده و آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده بر لزوم کناره گیری وی از قدرت به عنوان پیش شرط مشارکت در مقابله با این گروه تروریستی تأکید کرده اند.

چهار استان سنّی نشین که مشارکت آنها حائز اهمیت دانسته شده اند عبارتند از: نینوا، صلاح الدین، دیاله و الانبار که دولت آمریکا بین سالهای 2006 تا 2008 در آنها رهبری شورشی علیه نیروهای القاعده را به عهده گرفت.

این جنبش که «بیداری سنّی» نام گرفت قرار است ـ طبق آنچه وال استریت ژورنال می نویسد ـ با رعایت «جوانب احتیاط» مبنایی برای تلاشی باشد که واشنگتن این بار قصد دارد علیه گروه داعش به کار گیرد.

اما مقامات آمریکایی مورد استناد وال استریت ژورنال به جوانب احتیاطی که این بار باید رعایت شوند هم اشاره می کنند؛ این مقامات می گویند مبارزان سنّی از اینکه دولت آمریکا دفعه قبل آنها را رها کرده و در سال 2009 کنترل این برنامه را تحت فشارهای آقای مالکی به دولت واگذار کرده گلایه دارند. به ادعای این روزنامه آمریکایی، رهبران پیشین جنبش سنی ها علیه القاعده گفته اند دولت مالکی پرداخت حقوق های آنها را قطع کرده و بنابراین حملات نیروهای القاعده بار دیگر در عراق آغاز شده است.

بر این اساس، رهبران سنّی مذهب عراق که قرار است در پروژه جدید مشارکت داشته باشند تأکید می کنند که تلاش فعلی در عراق ، روند متفاوتی داشته باشد.

در همین حال، دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هم در حال بررسی اعزام ژنرال جان آلن به عراق است. وی فرمانده ارشد سابقی است که در جنبش سنی ها علیه القاعده نقش داشت و قرار است در طرح فعلی نقش مشورتی برای سازمان دهی به قبایل سنی داشته باشد.

گفته می شود سران قبایل در نامه ای که به جان کری نوشته اند خواستار مشارکت وی شده اند.

کلید واژه ها: سنی وال استریت ژورنال القاعده


نظر شما :