اگر کلینتون هم جای اوباما بود، مجبور بود به ایران امتیاز دهد

۲۵ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۸ کد : ۱۹۳۷۱۲۱ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «واشنگتن پست» روز جمعه به بهانه مصاحبه اخیر «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا و تلاش وی برای فاصله گرفتن از سیاست های «باراک اوباما» رئیس جمهور این کشور، به بررسی مواضع وی و عملکرد اوباما پرداخته است.

«آرون داوید میلر» نویسنده این مطلب در بخشی از یادداشت خود در مورد رویه اوباما در برخورد با ایران، اعتقاد دارد که خانم کلینتون نیز علیرغم مواضع سخت گیرانه اش در قبال ایران، اگر در سال 2008 رئیس جمهور آمریکا شده بود، چاره ای نداشت جز اینکه مسیری را دنبال کند که رئیس جمهور کنونی آن را دنبال کرده است.

میلر با اشاره به مواضع به شدت ضدایرانی کلینتون در سال های اخیر، نوشته است که اوباما و وزیر خارجه سابقش هیچ گاه مواضع یکسانی در قبال تهران نداشته اند. وی مخالفت کلینتون با حق ایران برای غنی سازی در مصاحبه اخیرش با نشریه «نیویورکر» اشاره کرده و نوشته است که در مقابل تیم مذاکره کننده کنونی آمریکا اذعان کرده است که لزوم پذیرش میزان محدودی از غنی سازی، یک واقعیت است.

واشنگتن پست می افزاید: «اما اگر کلینتون هم رئیس جمهور بود، او نیز احتمالا با همین وضعیت روبرو شده، همین مسیر را پی گرفته، ابتدا به دنبال توافقی موقت می بود و بعد پیش از توافق نهایی یک سالی را صرف مذاکره می کرد.»

نویسنده مطلب ادامه می دهد: «از همه این ها گذشته، این خود او بود که مذاکرات کنونی را به جریان انداخت. او و اوباما بر سر یک رویکرد دوگانه به توافق رسیدند؛ راهبردی متکی بر فشار و تعامل همزمان. این راهبرد به این معنی بود که تحریم ها اعمال و تشدید شده و در عین حال درهای دیپلماسی باز می بود. پس از آن که سلطان عمان پیشنهاد کانال دیپلماسی محرمانه را مطرح کرد، این وزارت خارجه او به خصوص «بیل برنز» و «جیک سولیوان» بودند که این وظیفه را از جانب آمریکا بر عهده گرفتند.»

در پایان این یادداشت آمده است: «رئیس جمهور کلینتون، با فهم این واقعیت که جایگزین یک توافق ممکن است جنگی تازه باشد (به واسطه یک حمله نظامی اسرائیل یا حتی با حمله ایالات متحده)، احتمالا پیش از توسل به زور، به همین میزان وقت صرف می کرد تا اطمینان یابد که تمام احتمالا دیگر به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است. مذاکره کننده ها به مذاکراتشان امید بسته اند و نمی خواهند شکست بخورد. بنابراین احتمالا کلینتون هم اجازه می داد همان امتیازاتی که تیم کنونی به ایران داده، به تهران داده شود.»

کلید واژه ها: کلینتون


نظر شما :