ایران و تاجیکستان یادداشت تفاهم توسعه همکاری اقتصادی امضا کردند

۱۳ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۲ کد : ۱۹۳۷۸۹۹ سرخط اخبار

دهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی و فنی ایران و تاجیکستان با امضای یک یادداشت تفاهم به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، دفتر مطبوعاتی وزارت انرژی و منابع آب تاجیکستان امروز در اطلاعیه ای ضمن اعلام خبر پایان نشست کمیسیون مشترک همکارهای اقتصادی ایران و تاجیکستان، از امضای سند یادداشت تفاهم 2 کشور از سوی «حمید چیت چیان» وزیر نیرو ایران و «عثمان علی عثمان زاده» وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان خبر داد.

به گفته این منبع، توسعه روابط مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان در بخش های انرژی، استخراج و تبدیل نفت، حمل و نقل، ارتباطات، کشاورزی، علم، آموزش، فرهنگ و مسائل اجتماعی از محورهای اصلی در این مذاکرات بود.

بنابراین بیانیه، در یادداشت تفاهمی که در پایان نشست و از سوی رهبران هیئت های2 کشور به امضا رسید، توافق شد ایران برای انجام خدمات فنی و مهندسی و ساخت یک واحد پالایشگاه نفت به تاجیکستان کمک کند.

بر پایه این توافق، ایران و تاجیکستان برای پیوستن شبکه انتقال برق میان 3 کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان به منظور تبادل نیروی برق تولیدشده در نیروگاه های تاجیکستان، همکاری خواهند کرد.

وزیر نیروی کشورمان که در راس یک هیئت 15 نفره و به منظور برگزاری دهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی روز دوشنبه گذشته، اول سپتامبر(دهم شهریور) وارد تاجیکستان شد در حاشیه این نشست همچنین با برخی از مقامات ارشد دولتی تاجیکستان نیز دیدار و مذاکرات انجام داد.

وی همچنین در این سفر به محل ساخت نیروگاه «سنگتوده 2» در 120 کیلومتری تاجیکستان که با سرمایه ایران احداث شده است سفر کرد با عملیات تکمیل ساخت این پروژه توسط متخصصان ایرانی از نزدیک آشنا شد.

گفته می شود، فاز دوم این نیروگاه در سفر رسمی حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان افتتاح خواهد شد.

کلید واژه ها: و تاجیکستان ایران و تاجیکستان


نظر شما :