فراخوان مک‌کین به اتحاد جهانی علیه روسیه

۱۴ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۳ کد : ۱۹۳۷۹۳۲ سرخط اخبار

جان مک کین، سناتور جمهوری خواه آمریکایی در نشست خبری در کییف، پایتخت اوکراین مدعی شد جهانیان باید در برابر تجاوزگری روسیه متحد شوند زیرا در غیر این صورت، غیر از اوکراین مواردی مشابه تکرار خواهند شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مک کین گفت من جان مک کین هستم، این چهارمین سفر من به کییف از زمان ریختن اوکراینی های شجاع به میدان در سال گذشته که خواستار آزادی و استقلال کشورشان بودند به شمار می آید. من همچنان بازگشتم و اکنون نیز اینجا هستم زیرا باور دارم آنچه که در اوکراین روی می دهد مربوط به چیزی فراتر از اوکراین می شود.

وی ادامه داد مساله به اصول نظم بین المللی باز می گردد که از سال هزار و نهصد و چهل و پنج به این سو، به اروپا و کشورهای آن سو تر از اروپا صلح و امید را آورد. پیش از آمدن به اینجا، من نگاهی به معنی کلمه «تهاجم» انداختم؛ این بدین معنی است: تجاوز شماری عمده از افراد یا اشیا به یک مکان و ورود اجباری به حوزه دیگران.

ما در غرب نمی توانیم به صورت روشنی بگوییم که اقدام ولادمیر پوتین در قبال اوکراین تجاوز به یک کشور مستقل است. اگر ما نخواهیم با این حقیقت که از آن فراری هستیم باور کنیم در این صورت در دنیای پوتین زندگی می کنیم.

مک کین گفت مانند تهاجم و تجاوزگری، دنیا ما یا قوانینی دارد یا ندارد؛ یا بر اساس اصولی مانند عدالت سازماندهی می شود یا نه، اگر پوتین بتواند به یک کشور مستقل تجاوز کند در حالی که انگیزه ای دیگر جز سرکشی، طمع و انگیزه های امپراتوری نداشته باشد، چه چیزی می تواند مانع دیگرانی شود که می خواهند چنین کاری انجام دهند. اگر این اصول را نتوان در خصوص اوکراین پیاده کرد، چرا باید در نقاط دیگری پیاده شوند؟ آزادی در هیچ کجا قابل تفکیک نیست و نمی توان در نقطه ای آن را نادیده گرفت. همچنین این اصول در صورتی که با قدرت و عزم ما همراه نباشند، کار چندانی از پیش نمی برند. سخنان آتشین در برابر تانک ها کارایی چندانی ندارند.

سناتور جمهوری خواه آمریکایی گفت سران اوکراینی که من با آنان ملاقات کردم، خواستار این نیستند که قدرت های خارجی از آنان دفاع کنند. آنان خود این کار را انجام می دهند ولی آنان خواستار حمایت بیشتر هستند و باید همینطور باشد. ماه هاست که بحث می شود که تامین سلاح و کمک های بیشتر به اوکراین می تواند باعث تجاوزگری روسیه شود؛ ولی به هر روی امروز به این کشور تجاوز شده است و نشان می دهد که مهم ترین عامل تحریک کننده برای پوتین، تصور وی از ضعیف بودن غرب است و روشن است که اشتهای وی با خوردن نیز بیشتر می شود و تا زمانی که با پیامدهایی روبرو شود، همچنان به کار خود ادامه می دهد.

مک کین گفت روشن است که ما هنوز به این نقطه نرسیده ایم ولی روشن است که داریم می رسیم. من به کییف آمده ام تا حمایت آمریکا از اوکراین را نشان دهم و از دولت خود و جهان بخواهم کارهایی بیشتر برای حمایت از این کشور صورت دهند و سلاح های تدافعی، اطلاعات و دیگر کمک ها را به می تواند به اوکراینی ها برای دفاع از کشور خود یاری کند، به این کشور بدهند و تحریم های به معنی واقع شکننده را علیه روسیه اعمال کنند. می بایست این کارها را نه فقط به خاطر اوکراین بلکه به خاطر اصول اساسی نظم اروپایی و جهانی و منافعی که داریم انجام دهیم. اصولی که بر اساس آن یک کشور مستقل حق دارد تصمیم های آزادانه خود را بگیرد. کلمه تجاوز باید در همان گذشته خونین بماند و قدرت به تنهایی نباید مجوزی برای سرکوب و منکوب کردن باشد.

وی ادامه داد دهشت های قرن گذشته نشان می دهد که معمولا افراد خوب کمتر تشخیص می دهند که چه چیزی برایشان خوب است. اگر اروپایی ها، آمریکایی ها و دنیای متمدن اکنون این درس ها را به یاد نیاورند و کارهای بیشتری را برای کمک به اوکراین انجام ندهند، تاریکی در دنیای ما بیشتر خواهد شد.

کلید واژه ها: اوکراین


نظر شما :