احتمال موافقت ایران با 7هزار سانتریفیوژ

۱۵ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۲ کد : ۱۹۳۷۹۷۶ سرخط اخبار

پایگاه خبری المانیتور به نقل از یک منبع ایرانی مدعی شد: ایران ممکن است با کاهش تعداد سانتریفیوژهایش تا هفت هزار تا موافقت کند.

به گزارش ایسنا، یک منبع ایرانی که خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با المانیتور، گفت: ایران ممکن است تعداد سانتریفیوژهایش را از 10 هزار تا به هفت هزار سانتریفیوژ کاهش دهد.

المانیتور در ادامه نوشت: بخش زیادی از این مساله به مدت زمان توافق نهایی و اینکه هرگونه محدودیت در برنامه هسته ای ایران تا چه مدت باقی خوهد ماند بستگی دارد.

گری سیمور یک مقام ارشد سابق دولت آمریکا و کارشناس اندیشکده بلفر به المانیتور گفت که بعید می داند تا ضرب الاجل 24 نوامبر توافق نهایی حاصل شود اما تمدید آن بسیار محتمل است.

سیمور افزود: من فکر می کنم اسرائیل که همواره دولت اوباما را به دلیل مذاکره با ایران مورد انتقاد قرار داده است با تکیه بر این عقیده که وضعیت کنونی بهتر از بازگشت ایران به غنی سازی 20 درصد است تمدید توافق را خواهد پذیرفت.

این پایگاه خبری یادآور شد: با توجه به بهبود روابط ایران و آمریکا به دلیل شرایط منطقه خاورمیانه، شاید دسترسی به یک توافق بلند مدت هسته ای با ایران آنگونه که پیش از این فوری به نظر می رسید در حال حاضر ضروری نباشد.

ایران بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تا حدود چهار ماه پیش، بیش از 9 هزار سانتریفیوژ فعال از نسل اول تنها در تاسیسات هسته ای نطنز داشته است که تقریبا معادل 10 هزار سو است.

المانیتور در ادامه با بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که فرموده بودند ایران به حدود 20هزار سانتریفیوژ نیاز دارد تا بتواند سوخت مورد نیازش راکتور هسته ای غیرنظامی بوشهر را تولید کند.

اما آمریکا و غرب از ایران می خواهند که تنها با چند هزار سانتریفیوژ موافقت کند که بسیار کمتر از آن چیزی است که ایران خواستارش است. آنها می گویند که این تعداد سانتریفیوژ می تواند نیازهای ایران را تامین کند و این کشور برای تامین سوخت مورد نیاز می تواند همانند گذشته به کشورهای دیگر اتکا کند.

رهبر ایران اما در ادامه اظهاراتش در مورد ظرفیت غنی سازی ایران گفته بود: شاید این تعداد سانتریفیوژ نیاز امروز ایران نباشد اما نیاز قطعی آینده کشور است.

مقامات ایرانی می گویند که نمی توانند برای تامین سوخت راکتورهایشان به کشورهای دیگر اعتماد کنند و خواستار تولید آن در داخل کشور هستند.

کلید واژه ها: سانتریفیوژ


نظر شما :