نخست وزیر هند به ایران می آید

۲۱ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۰:۲۲ کد : ۱۹۳۸۲۰۵ سرخط اخبار

ˈنارندا مودیˈ نخست وزیر هند سال آینده به تهران سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، 'سوشما سواراج' وزیر امور خارجه هند با اعلام این خبر، از دعوت 'حسن روحانی' رییس جمهوری ایران از نخست وزیر هند تشکر کرد.

روحانی در حاشیه چهاردهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، در دیدار وزیر خارجه هند گفت: جمهوری اسلامی ایران و هند علاوه بر ریشه های مشترک تاریخی و فرهنگی همواره شرکای مطمئنی برای یکدیگر بوده اند.

روحانی همچنین از'نارندا مودی' نخست وزیر هند برای سفر به تهران و مذاکره در خصوص توسعه روابط دعوت و اظهار امیدواری کرد که شاهد دوران جدیدی در روابط دو کشور باشیم.

وزیر امورخارجه هند نیز در این دیدار گفت: ایران علاوه بر روابط تاریخی همواره یکی از شرکای مطمئن و از تامین کنندگان اصلی انرژی هند بوده است.

سوشما سوراج در پاسخ به دعوت رییس جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت و سرمایه گذاری در بنادر جنوبی ایران به ویژه چابهار افزود: هند در حال بررسی نهایی این موضوع است و نتیجه این موضوع طی هفته های آینده اعلام خواهد شد.

وی همچنین اظهار داشت: پروژه های کریدور ترانزیتی شمال - جنوب علاوه بر کاهش قابل توجه هزینه های حمل و نقل منافع دو کشور و سایر همسایگان را نیز تامین خواهد کرد.

اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای صبح امروز -جمعه- در شهر دوشنبه تاجیکستان آغاز به کار کرد.

حضور و سخنرانی در اجلاس سازمان همکاری شانگهای، حضور در ضیافت ناهار رییس مجلس نمایندگان تاجیکستان در محل باغ ارم و دیدار با رییس جمهوری روسیه از دیگر برنامه های آخرین روز سفر سه روزه حجت الاسلام والمسلمین روحانی به شهر دوشنبه است.

روحانی قرار است در اجلاس سازمان همکاری شانگهای به عنوان کشور ناظر پس از سخنرانی اعضای اصلی، دبیرکل، رییس کمیته اجرایی، سخنرانی کند.

سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 میلادی با عضویت چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان در این سازمان مقام ناظر را دارند.

با توجه به آن که تاجیکستان از ماه سپتامبر سال 2013 ریاست سازمان همکاری شانگهای را بر عهده گرفته است، چهاردهمین اجلاس سران با عنوان «همکاری، هم رشدی، هم شکوفایی» در شهر دوشنبه در حال برگزاری است.

کشورهای ترکیه، سریلانکا، بلاروس و ترکمنستان به عنوان میهمانان ویژه در اجلاس سازمان همکاری شانگهای حضور دارند.

کلید واژه ها: هند همکاری شانگهای سازمان همکاری شانگهای


نظر شما :