آغاز عملیات بازپس‌گیری الانبار و نینوا

۲۶ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۵ کد : ۱۹۳۸۴۴۱ سرخط اخبار

درحالی که ارتش عراق و نیروهای پیشمرگ از آغاز عملیات نظامی گسترده برای بازپس گیری مناطق تحت تصرف داعش در دو استان الانبار و نینوا خبر دادند، دولت عراق از اولین حمله جنگنده های آمریکایی به مواضع داعش در نزدیکی بغداد استقبال کرد. در همین حال وزارت پیشمرگ ها در اقلیم کردستان تاکید کرد که خطر داعش کاملا از اربیل دور شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، رشید فلیح، فرمانده عملیات الانبار اعلام کرد که ارتش عراق عملیات گسترده ای را برای کنترل مجدد بر دو شهرستان عانة و راوة آغاز کرده است.

آغاز عملیات از شهرستان حدیثه

این مقام عراقی خاطرنشان کرد که این عملیات از شهرستان حدیثه به سمت عانة و راوة که در غرب استان الانبار قرار دارند، آغاز می شود.

خبرگزاری آناتولی به نقل از رشید فلیح گزارش داد: نیروهایی از فرماندهی عملیات الجزیره و البادیه وابسته به ارتش عراق با همکاری دستگاه مبارزه با تروریسم و پشتیبانی نیروهای عشایر و با حمایت از جنگنده های ارتش عراق صبح امروز (چهارشنبه) عملیات نظامی گسترده ای را برای پاکسازی دو شهرستان عانه و راوة (حدود 220 کیلومتری غرب الرمادی مرکز استان الانبار) آغاز کردند.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای عراقی این عملیات علیه اعضای داعش در عانه و راوة را از شهرستان حدیثه که در فاصله 40 کیلومتری و در شرق این دو شهرستان قرار دارد، آغاز می کنند.

ارتش عراق اخیرا مناطق گسترده ای را در شهرستان حدیثه تحت کنترل خود درآورد.

درگیری های شدید میان نیروهای عراق با داعشی ها
فلیح افزود: رویارویی ها و درگیری های شدید میان نیروهای عراق با اعضای داعش همچنان در اطراف شهرستان عانة ادامه دارد تا این شهرستان از دست داعشی ها آزاد شده و سپس نیروها به سمت راوة حرکت کنند.

کنترل پیشمرگ ها بر روستاهایی در موصل
در همین حال، منابع نظامی در کردستان عراق اعلام کردند که نیروهای پیشمرگ پس از درگیری با افراد مسلح داعش توانستند تعدادی از روستاهای توابع شهر خازر در شرق موصل قرار داد، باز پس بگیرند.

روز نوری شاویس، فرمانده محور خازر عنوان داشت: این درگیری ها به هلاکت 10 عضو داعش انجامید و پیشمرگ ها هشت روستاها را در شهر موصل بازپس گرفتند.

همزمان، منابع نظامی کرد در شهر زمار واقع در شمال غرب موصل اعلام کردند که نیروهای پیشمرگ توانستند تعدادی از روستاهای اطراف زمار را با عقب نشینی اعضای داعش مجددا تحت کنترل خود درآورند.

در همین حال، نیروهای پیشمرگ به محاصره شهر زمار ادامه می دهند که این اقدام مقدمه ای برای حمله این شهر است. پیشمرگ ها پس از اینکه مواد منفجره را از راه های منتهی به زمار خنثی کردند، ورود به روستاهای کوچک اطراف زمار را آغاز کردند.

دفع کامل خطر داعش از اربیل
وزارت پیشمرگ ها در دولت اقلیم کردستان تاکید کرد که خطر داعش کاملا از شهر اربیل دفع شده است.

هلگورد حکمت، سخنگوی این وزارتخانه در مصاحبه ای با روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرد: نیروهای پیشمرگ روز گذشته به پیشروی های بسیاری در محور خازر دست یافتند و بدین ترتیب خطر داعش را کاملا از اربیل دور کرده و پنج روستا را در شرق موصل پس گرفتند.

حکمت در خصوص ارسال سلاح های سنگین وزن به نیروهای پشتیبانی وابسته به وزارتخانه پیشمرگ ها اعلام کرد: این نیروها در گذشته سلاح های سنگین وزن در اختیار داشتند اما در حال حاضر نیز این سلاح ها را در چارچوب کمک های نظامی بین المللی تحویل گرفتند.

تشکیل شورای نظامی علیه داعش در موصل
از سوی دیگر، یک فعال مدنی که خواست نامش فاش نشود، در تماسی تلفنی با الشرق الاوسط از موصل تاکید کرد که شورای نظامی از سوی 10 گروه مسلح مخالف داعش با عنوان "شورای آزادسازی موصل" تشکیل شده است تا گروه های مقاومت مردمی علیه این گروه متحد شده و این گروه تروریستی از این شهر بیرون رانده شود.

وی تصریح کرد که این شورا از جنش افسران آزاده، جوانان موصل، انقلابیون موصل و دیگر گروه ها با حمایت شهروندان این شهر تشکیل شده است.

در همین حال یک رهبر داعش در موصل به دست نیروهای پیشمرگ کشته شده است. وی در سال 2013 از ابوغریب گریخته و به داعش پیوست.

استقبال بغداد از اولین حمله آمریکا به مواضع داعش در نزدیکی بغداد
از سوی دیگر، ارتش عراق از اولین حمله جنگنده های آمریکا به پایگاه داعش در نزدیکی بغداد استقبال و اعلام کرد که این حمله نظامی "مهم" بوده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از قاسم عطا، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گزارش داد که این حمله مواضع داعش در منطقه الیوسفیه در جنوب غرب بغداد را هدف قرار داد.

عطا عنوان داشت: هماهنگی با آمریکایی ها برای مشخص کردن مواضع دشمن و شناسایی آن و تصمیم برای حمله جنگنده های آمریکایی وجود دارد و گسترش دامنه این عملیات اقدام مهمی برای از بین بردن این تروریست ها است.

سربازهای کانادایی در شمال عراق
از سوی دیگر، استفان هارپر، نخست وزیر کانادا اعلام کرد که 69 سرباز نیروهای ویژه کانادا در حال حاضر در شمال عراق مستقر شده اند تا به بغداد برای مقابله با اعضای داعش کمک کنند.

هارپر در پنجم سپتامبر تصریح کرده بود که "ده ها" سرباز کانادایی در عراق حضور دارند تا "پیشنهادها و کمک هایی" ارائه دهند اما پس از آن که مخالفان از وی خواستند تا اطلاعات دقیق تری را ارائه دهد.

وی روز گذشته در مقابل پارلمان اعلام کرد که تعداد نیروهایی که در حال حاضر مستقر هستند به 69 تن می رسد.

کلید واژه ها: نیروهای پیشمرگ ارتش عراق بغداد خطر داعش اعضای داعش


نظر شما :