اشرف غنی و عبدالله قدرت را نصف کردند

۲۹ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۶:۲۹ کد : ۱۹۳۸۵۶۲ سرخط اخبار

اعضای ارشد ستادهای انتخاباتی عبدالله و اشرف غنی از توافق 2 طرف بر سر تقسیم قدرت خبر دادند.

«فیض الله زکی» سخنگوی ستاد انتخاباتی تیم «تحول و تداوم» به رهبری اشرف غنی احمدزی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت: در نشست روز و شب گذشته میان کاندیداها با حضور رهبران جهادی و سران 3 قوه تمام اختلافات 2 طرف بر سر تشکیل دولت وحدت ملی رفع شده و آنان به توافق رسیدند.

وی افزود: تمام موارد توافق شده بر سر تشکیل دولت وحدت ملی مطابق قانون اساسی افغانستان است و آنان در هیچ موردی که خلاف قانون اساسی باشد توافق نکرده اند.

در همین حال «فضل الرحمان اوریا» سخنگوی ستاد انتخاباتی تیم «اصلاحات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله نیز به خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت: 99 درصد اختلافات 2 طرف برسر تشکیل دولت وحدت ملی بر طرف شده و تنها اختلاف بر سر نحوه و چگونگی اعلام نتایج باقی مانده است.

وی ابراز امیدواری کرد که این اختلاف هم تا ساعتی دیگر بر طرف شده و مردم افغانستان امروز شاهد امضای توافق‎نامه تشکیل دولت وحدت ملی میان رهبران هر 2 ستاد انتخاباتی باشند.

هر 2 طرف متن توافقنامه ای 4 صفحه ای تنظیم نموده اند که جزئیات تقسیم قدرت و چگونگی تشکیل دولت وحدت ملی را  شامل می‎شود.

تقسیم قدرت در قوه مجریه و قضائیه به صورت 50ـ50

به گفته اعضای ارشد 2 ستاد انتخاباتی کاندیداها برسر تقسیم 50ـ50 قدرت در قوه مجریه و قوه قضائیه توافق کردند که امروز به امضا خواهد رسید.

نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 16 فروردین امسال برگزار شد و در پی آن 2 کاندیدا  از 8 کاندیدای دیگر به دور دوم انتخابات راه یافتند و دور دوم نیز در 24 خرداد ماه برگزار شد.

قرار بود با اعلام نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید این کشور حدود 2 ماه قبل برگزار شود، اما به دلیل  اختلافات بر سر نتایج انتخابات این روند تاکنون چندین بار به تأخیر افتاد.

عبدالله اصلی‎ترین معترض به اعلام نتیجه نهایی انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان بود و چندین بار از روند انتخابات خارج شد.

توافق برسر تشکیل دولت وحدت ملی با میانجی‎گری سازمان ملل متحد و آمریکا میان رهبران هر 2 ستاد انتخاباتی انجام شد و قرار بود با پایان بررسی‎ها و اعلام نتیجه نهایی دولت وحدت ملی تشکیل شود.

در ماه ها گذشته چندین بار گزارش‎هایی از توافق 2 طرف منتشر شد اما در عمل این توافقات نهایی نشد.

حال باید دید توافقاتی که اخیراً اعلام شده روند انتخابات را به پایان می رساند؛ گر چه هر 2 کاندیدا در حضور «حامد کرزی» رئیس جمهور افغانستان و بسیاری از رهبران جهادی در کاخ ریاست جمهوری این کشور اعلام کردند که بر سر تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیده اند و اختلافی باقی نمانده است.

کلید واژه ها: دولت وحدت ملی تشکیل دولت وحدت ملی 2 طرف ستاد انتخاباتی


نظر شما :