سخنرانی نخست وزیر کویت در دفاع از حق ایران

۰۴ مهر ۱۳۹۳ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۹۳۸۸۷۵ سرخط اخبار

نخست وزیر کویت با تاکید بر حق ایران در داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای بر ضرورت پایان یافتن اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین و مقابله با تروریست ها در عراق و سوریه تاکید کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، شیخ جابر المبارک در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سازمان ملل پس از هفت دهه از شکل گیری خود شاهد چالش ها و بحران های فزاینده سیاسی و اقتصادی در میان همه ملت ها روبروست و باید با استفاده از راه حل های فراگیر بتوان این بحران ها و چالش ها را حل کرد. تحولات بین المللی که در سالهای گذشته رخ داده دارای تاثیرات عمیقی بوده است ولی سازمان ملل با سازوکار اجرای و اداری خود نتوانست با این تحولات تعامل مناسبی داشته باشد. زمانی که گفته می شود باید بهترین تغییر در سازمان ملل رخ دهد به این معناست که باید اصلاحات فراگیر در این سازمان ایجاد شود تا بتواند اهداف خود را محقق کند و قدرت خود را افزایش دهد تا بیش از گذشته بتواند همسو با تحولات زمانه باشد و نیاز کشورهای عضو را درک کند. این اصلاحات باید از شورای امنیت آغاز شود چرا که مسئول حفظ صلح و امنیت جهان است. 
شورای امنیت بیش از هر نهاد سازمان ملل در مقایسه با ماموریت محوله خود فعال بوده است. کویت که در شرایط کنونی ریاست اتحادیه عرب را بر عهده دارد و به عنوان هماهنگ کننده کشورهای عربی بر اهمیت بررسی دقیق اصلاح شورای امنیت توجه دارد تا مشکلات ساختاری این شورا به ویژه در مسئله گسترش کرسی های دائم این شورا به ویژه یک کرسی عربی دائم اصلاح شود چرا که کشورهای عربی بیش از سیصد و پنجاه میلیون نفر جمعیت دارند و شمار کشورهای عربی از پنج کشور در سال 1945 به بیست و دو کشور افزایش یافته است و این کشورها بیست و دو درصد از کشورهای عربی سازمان ملل را تشکیل می دهند و معمولا موضوعات مرتبط به کشورهای عربی در دستور کار شورای امنیت قرار دارد.
وی افزود: برخی از کشورها در منطقه خاورمیانه با چالش های سیاسی،امنیتی و انسانی گسترده و یک وضع استثنایی روبرو هستند و شورای امنیت نیز نتوانست این مشکلات را حل کند و این مشکلات و اوضاع در شماری از کشورها وخیم شده که تجاوز نظامی اخیر اسرائیل به نوار غزه یکی از این موارد است. این تجاوز پنجاه روز ادامه یافت و در این مدت ماشین جنگی و تخریب اسرائیل در هدف قرار دادن انسانیت متوقف نشد و در این جنگ هزاران نفر از غیرنظامیان بی پناه کشته شدند که بیشتر آنان از زنان، کودکان و پیران بودند و این تجاوز نظامی در ادامه جرایم اسرائیل و نادیده گرفتن قوانین بین الملل و حقوق بشردوستانه بین المللی است و این تجاوز نظامی را به کارنامه تاریخی خونین خود افزود. اسرائیل هیچ توجهی به اصول منطقه ای و بین المللی برای استقرار صلح عادلانه و دائم ندارد.
کویت از توافق آتش بس در غزه و تلاش های منطقه ای و بین المللی که برای پایان دادن به این بحران به کار بسته شده حمایت کرده و تلاش های مصر در راس این تلاش ها بوده است. بار دیگر از شورای امنیت می خواهم به مسئولیت های خود عمل کند و از ملت و سرزمین فلسطین بر اساس توافق نامه چهارم ژنو در سال 1949 حمایت بین المللی داشته باشد و اسرائیل را به عنوان قدرت اشغالگر ملزم کند به سیاست های یکجانبه خود برای ایجاد وضع موجود نظیر شهرک سازی ها و محاصره غیر قانونی در نوار غزه و یهودی سازی قدس پایان دهد. باید اسرائیل به میز مذاکرات باز گردد تا به اشغالگری خود در اراضی فلسطینی و عربی پایان دهد و کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی بر اساس قطعنامه های شورای امنیت و نقشه راه و طرح صلح عربی تشکیل شود.
المبارک در ادامه گفت: بحران در سال چهارم خود در سوریه وارد وضع به شدت خونباری شده که نگرانی شدید منطقه ای و بین المللی را ایجاد کرده است. بیش از یکصد و نود هزار نفر کشته، سه میلیون نفر آواره در کشورهای خارجی و شش میلیون آواره در داخل کشور شده اند. کویت از قطعنامه 2170 شورای امنیت برای ارسال کمک های بشردوستانه به ملت سوریه استقبال کرده است و بر افزایش تلاش ها برای ارسال کمک های انسانی بیشتر در همه نقاط سوریه به ویژه در مناطق محاصره شده در سریعترین زمان ممکن تاکید دارد. از آنجا که بحران کویت پیامدهای انسانی وخیمی به همراه داشته، کویت در ماه ژانویه سال 2013 میزبان دو کنفرانس بین المللی برای حمایت از اوضاع بشردوستانه در سوریه بوده است و به صورت علنی کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس متعهد شدند سه میلیارد و هشتصد میلیون دلار کمک کنند و دولت کویت هشتصد میلیون دلار کمک کرد و به صورت کامل آن را در اختیار نهادهای سازمان ملل و دیگر نهادهای دولتی و غیر دولتی بشردوستانه قرار دارد. ما بر اهمیت ادامه یافتن تلاش های منطقه ای و بین المللی برای محقق شدن راه حل سیاسی تاکید داریم تا ملت سوریه به خواسته های خود در داشتن زندگی آزاد و با عزت بر اساس بیانیه ژنو1 برسد و یکپارچگی، ثبات و امنیت سوریه حفظ شود.
کویت بر اساس کرسی ریاست خود بر شورای همکاری خلیج فارس تلاش کرد تا امنیت و ثبات یمن حفظ و خواسته های این ملت در توسعه و رفاه بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس و سازوکار اجرایی آن محقق شود ولی تنش های مختلف میان برخی از گروه های یمنی و متنشج شدن اوضاع امنیتی و سیاسی این کشور نگرانی هایی درباره آینده روند سیاسی در یمن ایجاد کرده و تهدیداتی برای یکپارچگی ارضی این کشور به وجود آورده است. ما حمایت خود را از اجرای کامل کنفرانس گفتگوی ملی یمن و مقابله با هر گونه اقدامات خشونت بار و تروریستی در این کشور اعلام می کنیم.
دولت کویت همچنین بار دیگر حمایت خود را از دولت قانونی لیبی اعلام می کند و این دولت را عنصری اصیل در روند تحول دموکراتیک لیبی می داند و می تواند یکپارچگی ارضی این کشور را حفظ کند. همچنین باید جامعه بین المللی خود را به اجرای قطعنامه 2174 متعهد بداند که آینده ای بهتر را برای ملت لیبی تضمین می کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کویت در برنامه هسته ای ایران از ادامه تلاش های کنونی برای حل این بحران به شیوه های صلح آمیز حمایت می کند تا این تضمین حاصل شود که جمهوری اسلامی ایران و همه کشورهای منطقه حق داشته باشند به صورت صلح آمیز از انرژی هسته ای استفاده کنند. این برنامه هسته ای تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد. کویت بر اهمیت رسیدن به توافق بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران بر اساس تعهد کامل این کشور و همکاری با آژانس و اجرای قطعنامه های شورای امنیت و اجرای بالاترین معیارهای امنیت و سلامت در تاسیسات هسته ای خود تاکید دارد.
کویت موضع اصولی و ثابتی در مخالفت با همه اشکال تروریسم و افراط گرایی به هر انگیزه و بهانه ای دارد. کویت در سیاست داخلی و خارجی خود خواهان تقویت فرهنگ تساهل و همزیستی میان ملت ها بوده که مبتنی بر آموزه های دین اسلام است. کویت حمایت کامل خود را از همه تلاش های بین المللی برای مقابله با تهدیدات تروریستی که می خواهد به صلح و امنیت بین الملل ضربه بزند اعلام می کند. کویت از قطعنامه تاریخی 2178 شورای امنیت که دیروز به تصویب رسید حمایت می کند. هدف این قطعنامه برای افزایش تلاش های بین المللی جهت مقابله با تروریسم و پدیده مبارزان خارجی است.
در این چارچوب اقدامات تروریستی و حملات مستمر گروه موسوم به دولت اسلامی را در عراق و شام محکوم می کنیم. این گروه نقض گسترده حقوق بشر و حقوق بین المللی بشردوستانه مرتکب شده است و از تلاش های دولت عراق برای مقابله با تروریست های ویرانگر حمایت می کنیم. این تروریست ها تهدیدی برای امنیت، ثبات و یکپارچگی ارضی عراق هستند و تاثیر منفی بر روند سیاسی این کشور دارند.

کلید واژه ها: کویت


نظر شما :