آخرین تحولات سیاسی یمن

۰۸ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۲ کد : ۱۹۳۹۰۶۳ سرخط اخبار

در حالی که گمانه زنی ها درباره انتخاب نخست وزیر، وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش یمن همچنان ادامه دارد، منابع رسانه ای اعلام می کنند که طی 48 ساعت آینده نخست وزیر جدید یمن انتخاب خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «یمن پرس»، مردم یمن بی صبرانه منتظر انتخاب نخست وزیر جدید یمن و معرفی او از سوی «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور بر اساس توافق صلح امضا شده میان انقلابیون و صنعا هستند.

انتخاب نخست وزیر جدید طی 48 ساعت آینده

در همین راستا گروه های سیاسی مختلف یمن با رئیس جمهور شب گذشته توافق کرده اند که طی 48 ساعت آینده، نامزد نخست وزیری را انتخاب و معرفی کنند.

گمانه زنی درباره انتخاب وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک

از سوی دیگر منابع آگاه اعلام کردند که قرار است سرتیپ ستاد «محمود الصبیحی» در دولت آینده وزیر دفاع و جایگزین سرتیپ ستاد «محمد ناصر احمد» وزیر کنونی شود.

برخی منابع نیز می گویند که سرتیپ ستاد خلبان «راشد الجند» رئیس ستاد مشترک ارتش و جایگزین سرتیپ ستاد «احمد علی الاشول» خواهد شد.

اضافه شدن یک نام دیگر به فهرست نامزدهای نخست وزیری

منابع بلندپایه یمنی از سوی دیگر اعلام کردند که از شب گذشته نام سفیر «محمد لطف الاریانی» نیز به فهرست نامزدهای نخست وزیری یمن اضافه شده است.

این منابع از افشای نام طرفی که الاریانی را پیشنهاد داده، خودداری می کنند اما برخی منابع می گویند که وی از سوی رئیس جمهور و یکی از مشاورانش پیشنهاد شده است.

فهرست اسامی نخست وزیری یمن شامل 18 اسم بود که تاکنون 13 نفر از آنها رد شده اند و اکنون تنها 5 نفر باقی مانده اند تا از میان آنها یک نفر در نهایت به عنوان نخست وزیر توافقی انتخاب شود که عبارتند از: یحیی حسین العرشی، أیوب الحمادی، أحمد لقمان، محمد محمد مطهر، وعبدالله الصایدی. حال نیز اسم الاریانی مطرح شده است.

دلیل تاخیر در انتخاب نخست وزیر جدید

برخی منابع می گویند که دلیل به تاخیر افتادن انتخاب نخست وزیر جدید فشارهایی است که هادی به همراه «جمال بنعمر» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای انتخاب «احمد عوض» رئیس دفتر ریاست جمهوری برای تصدی نخست وزیری بر طرف های سیاسی وارد می کنند اما هیچ طرفی با این پیشنهاد موافقت نمی کند.

کلید واژه ها: یمن


نظر شما :