عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مرز اوکراین

۲۰ مهر ۱۳۹۳ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۹۳۹۵۰۳ سرخط اخبار

رسانه های روسیه گزارش داده اند که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور، دستور عقب نشینی سربازان روسی از مناطق مرزی روسیه و اوکراین را صادر کرده است.

یک سخنگوی رییس جمهور روسیه گفته است که حدود ١٧٦٠٠ سرباز که در حال انجام تمرینات نظامی در منطقه روستوف هستند به پادگانهای خود باز خواهند گشت.

روسیه در گذشته عقب نشینی نیروهای خود از مناطق مرزی را اعلام کرده بود ولی دولت آمریکا می گوید این عقب نشینی ها هیچ وقت عملی نشدند.

اینک، دستور رییس جمهور روسیه برای عقب نشینی سربازان خود از مرز اوکراین چند روز قبل از ملاقات روسای دو کشور صادر شده است.

قرار است پوتین روز جمعه با پترو پوروشنکو، همتای اوکراینی خود، در ایتالیا دیدار و گفتگو کند.

روسیه اتهامات ارسال نیرو و تسلیحات نظامی به شورشیان جدایی طلب در شرق اوکراین را همواره رد کرده است.

با این حال از ماه آوریل تا کنون میان ارتش اوکراین و شورشیان روس تبار درگیریهای متعددی در مناطق دونتسک و لوهانسک اتفاق افتاده است.

دونتسک و لوهانسک دو استان شرقی هستند که جنگ داخلی تقریبا شش ماهه در آنها به مرگ بیش از ٣٥٠٠ نفر انجامیده است.

با این که دولت اوکراین و شورشیان روس تبار رسما روز پنجم سپتامبر، بیش از پنج هفته پیش، اعلام آتش بس کردند، درگیریها در این مدت ادامه داشته است؛ به خصوص در دونتسک که کنترل فرودگاه برای هر دو طرف دارای اهمیت ویژه بوده است.

پوروشنکو گفته است انتظار ندارد مذاکرات با روسیه "آسان" باشد اما امیدوار است که اختلافات دو کشور بر سر گاز صادراتی روسیه به اوکراین رفع شوند.

روسیه در ماه ژوئن گذشته صادرات گاز را به دلیل پرداخت نشدن بدهی های پیشین اوکراین، قطع کرد.

در صورت رفع نشدن اختلافات، اوکراین در ماههای زمستان با کمبود شدید گاز مواجه خواهد شد.
 

کلید واژه ها: اوکراین


نظر شما :