پیشتازی طرفداران اروپا در انتخابات پارلمانی اوکراین

۰۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۹۴۰۰۹۱ سرخط اخبار

پترو پوروشنکو٬ رئیس جمهور اوکراین که برای وارد کردن این کشور به مسیری تازه درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را صادر کرده بود٬ با جمع بندی نتایج نظرسنجی های نهایی انتخاباتی در پی پایان فرآیند رای گیری و شمارش اولیه آرا٬ از کسب اکثریت آرا توسط احزاب حامی اروپا و غرب در پارلمان آینده این کشور خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین گفت: بیش از سه چهارم کسانی که رای داده اند از حامیان پیوستن اوکراین به اروپا بوده اند.

وی نتایج انتخابات را یک آرای گسترده اعتماد از جانب مردم خواند. پوروشنکو دو ساعت پس از پایان رای گیری در جمع خبرنگاران حاضر شد و از رای دهندگان به خاطر حمایتشان از اصلاحات دموکراتیک تشکر کرد.

پوروشنکو که کشورش در پی انقلاب و سقوط دولت یانوکوویچ در ماه فوریه٬ درگیر بحرانی جدی با روسیه و جدایی طلبان حامی و تحت حمایت روسیه در شرق کشور شده است٬ پیروزی احزاب حامی غرب را نشانه ای از حمایت مردم از برنامه های دولت برای «پایان دادن به درگیری با جدایی طلبان٬ پیش برد اصلاحات دموکراتیک و فراهم کردن زمینه پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا» خوانده است.

پیروزی احزاب حامی غرب از سوی آمریکا و متحدان اروپایی اوکراین به شدت مورد تقدیر قرار گرفت.

آن طور که اعلام شده از میان ۲۹ حزبی که در انتخابات پارلمانی شرکت کرده اند٬ حزب تحت حمایت پوروشنکو تاکنون ۲۳ درصد از مجموع آرا را به دست آورده و در جایگاه نخست نشسته است. حزب تحت حمایت نخست وزیر آرسنی یاتسنیوک٬ موسوم به "جبهه مردمی" با کسب ۲۱ درصد آرا٬ با اختلافی اندک در جایگاه دوم قرار گرفته است. جایگاه سوم هم از آن یکی دیگر از احزاب حامی اروپا شده که در غرب اوکراین فعال است.

 

در کل هفت حزب سیاسی به احتمال زیاد در پارلمان اوکراین دارای کرسی خواهند شد. نیمی از کرسی های پارلمان 450 عضوی اوکراین متعلق به جناح های پیشتاز خواهد بود.

پوروشنکو٬ رئیس جمهور ۴۹ ساله اوکراین٬ پس از پایان زمان رای گیری در انتخابات پارلمانی از «اکثریت دموکراتیک٬ اصلاح طلب٬ حامی اوکراین و حامی اروپا» در این کشور تشکر کرد و گفت: «اکثر رای دهندگان حامی آن دسته از نیروهای سیاسی اند که از طرح صلح رئیس جمهور حمایت می کنند» و به دنبال یافتن راه حلی سیاسی برای حل وفصل بحران جدایی طلبان هستند.

با تایید نهایی این نتایج در انتخابات پارلمانی٬ به نظر می رسد رئیس جمهور به همکاری تنگاتنگ با نخست وزیر یاتسنیوک ادامه خواهد داد تا در کنار هم بتوانند مذاکرات حساس و سرنوشت ساز با غرب برای کمک به احیای اقتصاد اوکراین را به پیش ببرند؛ اقتصادی که زیر سایه انقلاب و بحران های پی آمد آن که روسیه نقش پررنگی در پدید آمدنش داشت٬ روزهای سختی را سپری می کند.

پوروشنکو تاکید کرد که "جبهه مردمی" (حزب نخست وزیر) مهم ترین هم پیمان در تشکیل ائتلاف های احتمالی برای کسب اکثریت در پارلمان خواهد بود و مذاکرات برای تشکیل اکثریت می تواند از روز دوشنبه آغاز شود. او گفت مایل است مذاکرات به سرعت به نتیجه برسد تا «بهترین دولت اوکراین در اسرع وقت تشکیل شود.»

 

نکته تعجب برانگیز انتخابات پارلمانی در اوکراین٬ حضور چشمگیر گروهی بود که به نمایندگی از هم پیمانان ویکتور یانوکوویچ٬ رئیس جمهور سرنگون شده این کشور٬ وارد انتخابات شد و ۷/۶ درصد آرا را به دست آورد. به این ترتیب این گروه می تواند وارد پارلمان اوکراین شود.

تاکنون تکلیف ۲۲۵ کرسی از ۴۵۰ کرسی پارلمان اوکراین روشن شده و در روزهای آتی با ادامه شمارش آرا تصویر واضح تری از چینش احزاب در پارلمان این کشور به دست خواهد آمد. انتخابات زودهنگام در اوکراین با هدف پایان دادن به دور باطل آشوب و خشونت و بازگرداندن آرامش به کشور و جمعیت ۴۶ میلیونی آن برگزار شده است. در جریان درگیری های پساانقلابی در این کشور، بیش از ۳۷۰۰ نفر کشته شدند.

با این حال سه میلیون نفر در دو استان شرقی که مناقشه با شورشیان هوادار روسیه در آنها شعله کشیده امکان رای دادن نداشتند. جدایی طلبان هوادار روسیه در دونتسک و لوهانسک قصد دارند ماه آینده انتخابات جداگانه ای برگزار کنند. یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ساکن کریمه که روسیه آن را در ماه مارس به خاک خود ضمیمه کرد نیز در انتخابات شرکت نکردند.

این رای گیری در حالی انجام شد که اوکراین با بحران انرژی روبروست چون روسیه عرضه گاز را در ماه ژوئن به خاطر اختلاف بر سر صورت حساب های پرداخت نشده قطع کرد. اقتصاد اوکراین درحال سقوط است به طوری که انتظار می رود تولید ناخالص ملی از ۷ تا ۱۰ درصد افت کند.

چهار حزب دیگر هم در پارلمان حضور خواهند داشت که شامل بلوک مخالف هوادار روسیه است. "بلوک مخالف" را ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور برکنار شده اوکراین تشکیل داده است. یوری بویکو رهبر این بلوک انتخابات را "کثیف ترین" در تاریخ اوکراین خواند.

انتظار می رود نتایج رسمی روز دوشنبه اعلام شود.

کنت هارستت نماینده سوئد در پارلمان اروپا و سرپرست ماموریت نظارتی سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت که این سخت ترین انتخاباتی بود که او تاکنون بر آنها نظارت کرده است.

اما ابراز امیدواری کرد که این انتخابات نقطه عطفی در اوکراین باشد.

آنها همچنین در مسکو حضور داشتند تا ناظر بر رای دادن دو تا سه میلیون اوکراینی باشند که تخمین زده می شد در رای گیری شرکت کنند.

پارلمان اوکراین ٤٥٠ کرسی دارد اما کرسیهای متعلق به مناطق تحت کنترل شورشیان و همچنین شبه جزیره کریمه خالی خواهند ماند.

از زمان سرنگونی دولت ویکتور یانوکوویچ در ماه فوریه گذشته حدود ٣٧٠٠ نفر در درگیریهای سیاسی اوکراین جان باخته اند.

با این که دولت و شورشیان در تاریخ پنجم سپتامبر رسما اعلام آتش بس کردند، حدود ٣٠٠ نفر از آن زمان تا کنون در منازعات مسلحانه میان دو طرف کشته شده اند.

کلید واژه ها: اوکراین


نظر شما :