مرجعیت، عامل دوستی ملت‌های ایران و عراق

۰۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۴:۲۶ کد : ۱۹۴۰۰۹۶ سرخط اخبار
وزیر خارجه عراق یکشنبه شب در دیدار فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: مرجعیت دینی عامل دوستی، محبت و اقتدار ملت های ایران و عراق است.
 
ابراهیم جعفری، ضمن تقدیر از حمایت های ایران از دولت و ملت عراق در برابر تروریسم، تاکید کردکه ملت عراق از دولت و ملت ایران بخاطر مواضعش در قبال عراق و نیز اتخاذ مواضع مشترک با این کشور، قدردانی می کند.
 
به گفته وی ، نقاط مشترک دو کشور از جمله حقایق تاریخی،جغرافیا و منابع مشترک دو کشور قابل شمارش نیست و تلاش می کنیم زمینه های گسترده تری برای تامین منافع دو کشور فراهم شود.
 
وزیرخارجه عراق، همچنین در خصوص موضوع زائران حسینی که از سوی فرمانده مرزبانی ایران مطرح شد، گفت: وظیفه خود می دانیم از زائران ائمه اطهار، بویژه زائران و سوگواران ایام محرم و عاشورا و اربعین حسینی استقبال کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه 'کسانی که از خارج برای زیارت ائمه به عراق می آیند، بهترین مردمان هستند و هیچ اقدامی علیه جامعه عراق و امنیت آن نمی کنند'، افزود: یک مسوولیت مشترک دوجانبه احساس می کنیم و براساس توان پذیرش عراق، از جمله در زمینه های حمل و نقل، اماکن اقامتی مانند هتل ها، رستوران ها و بویژه مسایل امنیتی، تلاش خواهیم کرد امکان حضور بیشتر زائران و عاشقان حسینی را فراهم کنیم.
 
جعفری با اشاره به وجود محبت میان ایرانی ها و عراقی ها، خاطرات سفر اخیرش به کربلا را بازگو کرد که در آنجا ضمن مشاهده حضور گسترده زائران ایرانی، با بسیاری از آنان روبه رو شده بود که او را می شناختند و ابراز محبت می کردند.
 
وی گفت: احساس ما این است که ملت ایران، ملت عراق و ما را خوب می شناسند، بنابراین مسوولیت ما حفاظت از این روابط است.
 
وزیرخارجه عراق، روابط منسجم و هماهنگ دو کشور ایران و عراق و نیز همبستگی دو ملت و تشابهات اجتماعی آن را مورد اشاره قرار داد و گفت، از برخی مسایل باقی مانده از دوران رژیم قبل، از جمله موضوع خطوط مرزی خشکی و آبی، با حسن نیت و مطالعه می توانیم عبور کنیم.
 
سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی ایران نیز در این دیدار ضمن تبریک به مناسبت تشکیل دولت جدید به ابراهیم جعفری، تاکید کرد که ما امنیت و آرامش عراق را امنیت خود می دانیم و حوادث تلخ عراق بویژه عملیات تروریستی، همه ایرانیان را آزرده خاطر می کند.
 
وی ابراز امیدواری کرد که بحران امنیتی اخیر با مدیریت مقتدرانه دولت عراق بزودی برطرف شده و با پیروزی های پیاپی ارتش و نیروهای مردمی عراق در نبرد با تروریسم، شاهد شروع بازسازی و شکوفایی عراق باشیم.
 
وی در تشریح اهداف برگزاری نشست های مشترک فرماندهان مرزی دو کشور که روز یکشنبه چهارمین دور آن برگزار شد، گفت که خوشبختانه مشکل قابل طرحی در خصوص مسایل مرزی نداریم و با پروتکل ها و تفاهمات قبلی، همکاری، تعامل و روابط خوبی در مرزها داریم و هدف از این نشست ها، ارتقای این روابط و هماهنگی های بیشتر است.
 
فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران، گفت در جریان نشست جاری، در نظر گرفته ایم که برای هماهنگی بیشتر میان مرزبانان دو کشور،برای حل و فصل مشکلات احتمالی نشست های سالانه در شهرهای مرزی دو کشور در محل و توسط فرماندهان استان های مرزی برگزار شود.
 
وی به در پیش بودن موسم محرم ، تاسوعا و عاشورا و اشتیاق ایرانیان عاشق اهل بیت (ع) به حضور در کربلا در این ایام، اشاره کرد و احتمال داد که امسال بیش از سال های گذشته تقاضا برای سفر به کربلا داشته باشیم.
 
وی خواستار توجه بیشتر دولت عراق برای فراهم کردن تسهیلات مرزی، از جمله صدور ویزا ، بویژه در دوره 10 -12 روزه موسم حسینی شد.
 
سردار رضایی، همچنین به قابلیت ها و تجربیات ایران در مدیریت مرزداری اشاره کرد و گفت،جمهوری اسلامی ایران در بخش های آموزش، فنی، مهندسی و نیز پوشش الکترونیکی مرزها، آماده همکاری با عراق است.
 
ابراهیم جعفری نیز نسبت به استفاده از تجربیات ایران در این بخش ها ابراز امیدواری کرد.
 
سردار سرتیپ قاسم رضایی در راس هیاتی از فرماندهان مرزبانی استان های مرزی کشور روز شنبه وارد عراق شد تا چهارمین اجلاس فرماندهان مرزبانی ایران و عراق با 'حسین العوادی' فرمانده مرزبانی عراق و فرماندهان استان های مرزی این کشور برگزار شود.
 
روز یکشنبه نشست اصلی برگزار شد و قرار است روز دوشنبه (امروز) یک سند همکاری جدید مرزی میان دو کشور امضا شود.
 
سردار رضایی روز یکشنبه با «محمد سالم الغبان» وزیر کشور عراق نیز دیدار و گفت وگو کرد.

کلید واژه ها: مرزبانی زائران رضایی فرمانده مرزبانی حسینی


نظر شما :