نفت به 70 دلار می‌رسد

۰۶ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۱۸ کد : ۱۹۴۰۱۳۶ سرخط اخبار

در پی کاهش نزدیک به 25 درصدی قیمت نفت خام طی پنج ماه گذشته، موسسه گلدمن ساکس پیش بینی خود از قیمت نفت در سال 2015 را کاهش داد.

 به گزارش رویترز، این بانک سرمایه گذاری آمریکا اعلام کرده است که افزایش تولید باعث خواهد شد که عرضه از تقاضا سبقت بگیرد. ارقام جدید بر قیمت پایه نفت خام برنت فشار بیشتری را وارد کرده است و همزمان اغلب موسسات، پیش بینی خود از آینده قیمت نفت را به دلیل کند شدن رشد اقتصادی جهان و تقویت قیمت دلار و عرضه فراوان نفت، کاهش داده اند.

تحلیلگران موسسه گلدمن ساکس در گزارشی که اواخر روز یکشنبه منتشر شده اعلام کرده اند که انتظار دارند قیمت پایه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در فصل نخست سال 2015 به بشکه ای 75 دلار کاهش یابد و قیمت نفت خام برنت به بشکه ای 85 دلار برسد. این موسسه در پیش بینی قبلی خود هر یک از این دو قیمت را 15 دلار بیشتر از این اعلام کرده بود.

در این گزارش همچنین آمده است که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در فصل دوم سال 2015 به بشکه ای 70 دلار و قیمت نفت خام برنت به بشکه ای 80 دلار کاهش خواهد یافت چون عرضه تا پیش از بازگشت به سطح فصل نخست، افزایش خواهد یافت.

این پیش بینی با پیش بینی پل هرسنل، کارشناس نفتی بانک استاندارد چارترد در تناقض است. یک هفته پیش هرسنل و تیمش پیش بینی خود از قیمت نفت خام برنت در فصل نخست سال آینده میلادی را با 5 دلار کاهش نسبت به پیش بینی قبلی خود، در حد بشکه ای 98 دلار اعلام کرده بودند.  گلدمن ساکس اعلام کرده است که انتظار می رود تولید در خارج از اوپک با پیشتازی برزیل و حفاری در خلیج مکزیک افزایش یابد.

 پیش بینی شده است که تولید کشورهای غیرعضو اوپک در سال جاری میلادی، به جز در نظرگرفتن تولیدات آمریکا، تا روزانه 412 هزار بشکه افزایش یابد. این افزایش برای سال 2015 تا 573 هزار بشکه در هر روز و برای سال 2016 تا 505 هزار بشکه در هر روز پیش بینی شده است. تولید نفت در برزیل رو به افزایش است و اعلام شده است که تولید نفت این کشور در سال جاری میلادی تا 206 هزار بشکه در روز و در سال 2015 میلادی تا 325 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. انتظار می رود تولید خلیج مکزیک در سال 2015 تا 155 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

در میان تولید کنندگان اوپک، تولید عراق تا 200 هزار بشکه در روز افزایش می یابد و تولید نفت لیبی در حد 700 هزار بشکه در روز ثابت می شود. این در شرایطی است که تولید لیبی اخیرا 900 هزار بشکه در روز بوده است.  احتمال کاهش قیمت نفت در وزارت نفت پیش بینی شده و هم اکنون برای بودجه سال آینده در حال سناریوسازی است.

  قیمت های فعلی برای بودجه ٩٤ مناسب است 
در این بین روز گذشته مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه نفت ٧٠ تا ٧٥ دلاری برای بودجه سال آینده مناسب است، گفت: قیمت نفت هم اکنون به صورت تصنعی بالا است.

سید محسن قمصری با بیان اینکه قیمت نفت در بودجه سال جاری نباید بالا در نظرگرفته می شد، اظهار کرد: من بارها اعلام کرده ام که بهترین رقم برای قیمت نفت در بودجه سال آینده بین ٧٠ تا ٧٥دلار است و از نگاه من نباید قیمت نفت بیش از این رقم باشد.

وی با بیان اینکه قیمت نفت بیش از ١٠٠ دلار در چند سال گذشته مصنوعی بود، درباره اینکه چرا با توجه به اینکه قیمت نفت تصنعی بود بودجه سال ٩٣ با نفت ١٠٠ دلاری بسته شده است، تصریح کرد: نظر ما از همان ابتدا برای قیمت نفت در بودجه، ١٠٠ دلار نبود و این موضوع را نیز منعکس کردیم، در مورد اینکه چرا مجلس قیمت ١٠٠ دلاری را در بودجه تعیین کرد، باید از خودشان پرسید.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره دلایل کاهش قیمت نفت هم گفت: عوامل اقتصادی در کاهش قیمت نفت تاثیر گذار نبوده است و در واقع قیمت نفت به صورت تصنعی بالا است، زیرا از نظر اقتصادی از ابتدای امسال تا کنون تغییری در رشد اقتصادی کشورها به وجود نیامده است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره تاثیر داعش بر قیمت نفت و کاهش قیمت در بازار گفت: در ابتدای حضور داعش در عراق بازار نفت بسیار نگران دستیابی این گروه بر میدان های نفتی عراق بودند هم اکنون این نگرانی کاهش یافته است، ضمن اینکه ارزان فروشی نفت توسط این گروه که تا حد ٢٠ دلار نیز گزارش شده تاثیر زیادی بر بازار نفت نداشته است.

قمصری درباره نقش اوپک و حضور کمرنگ آن در بازار نیز گفت: باید پذیرفت نقش اوپک نسبت به سال ٨٠ کاهش یافته و به یک سازمان سمبلیک تبدیل شده است. سهم اوپک از ٦٢ درصد تولید نفت جهان در اوایل تشکیل این سازمان هم اکنون به ٣٠ درصد رسیده و این سازمان به محلی برای اعلام نظرهای تولید کنندگان تبدیل شده است.

وی درباره اینکه چرا ایران برای کاهش قیمت نفت در بازار از عربستان پیروی می کند، تصریح کرد: ایران برای تعیین قیمت نفت خام خود از عربستان پیروی نمی کند، هم اکنون قیمت نفت خام سبک ایران از عربستان بالاتر است؛ همچنین قیمت نفت سروش نیز از نفت عربستان گران تر است. قمصری با اشاره به اینکه تعیین قیمت نفت خام ایران پس از اعلام تعیین قیمت نفت عربستان تبدیل به یک سنت شده است، گفت: تولید نفت عربستان هم اکنون ٩میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز است که بیش از ٦ میلیون آن صادر می شود، بنابراین عربستان، یک کشور قیمت ساز محسوب می شود و علاوه بر ایران مورد توجه آمریکا و سایر کشورهای تولیدکننده نفت است.

وی با بیان اینکه ایران می تواند پیش از عربستان قیمت نفت خام خود را تعیین کند، اظهار کرد: یکی از نکات مهم در فروش نفت این است که باید قبل از تعیین قیمت حرکت رقیب نیز سنجیده شود، عرب ها نیز تمایل دارند که ایران ابتدا قیمت نفت خام خود را اعلام کند. مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت درباره تهاتر نفت نیز اظهار کرد: هم اکنون تهاتر وجود ندارد، اما اوایل انقلاب و جنگ تهاتر وجود داشت که فولاد مبارکه اصفهان و نیروگاه رامین اهواز نیز نتیجه تهاتر نفت است. وی تصریح کرد: هم اکنون نیز وزارت نفت آمادگی انجام تهاتر را دارد، اما با توجه به اینکه پول نفت به خزانه و بانک مرکزی واریز می شود آنها باید در این زمینه تصمیم بگیرند. 

قمصری در پاسخ به این سوال که آیا هم اکنون برای واردات بنزین از عملیات تهاتر استفاده می شود، گفت: وزارت نفت مجاز نیست که درآمدهای حاصل از فروش نفت خام را برای خرید بنزین مصرف کند. وی عوامل موثر در فرمول گذاری قیمت نفت خام های ایران را برشمرد و گفت: معیارهایی مانند شرایط کیفی نفت خام ایران، وضع عرضه و تقاضا برای نفت خام های مشابه ایران، وضع موجود نفت خام کشور، وضع تقاضا برای انواع فرآورده های نفتی و چگونگی سود پالایشی حاصل از تصفیه نفت از جمله شاخص هایی است که به صورت ماهانه ارزیابی می شود.  قمصری ادامه داد: همچنین معیارهایی مانند، حفظ شرایط رقابتی با فروشندگان رقیب، امکان جایگزینی نفت خام ایران با نفت خام های رقیب، شرایط بازار بیمه و وضع حمل و نقل در این زمینه دخیل هستند.   


   بررسی دلایل فنی ریزش بهای نفت در کمیسیون انرژی
روز گذشته اعضای کمیسیون انرژی با حضور مسوولان وزارت نفت ضمن بررسی دلایل فنی و سیاسی نوسان قیمت نفت طی ماه اخیر، اعلام کردند که تعیین قیمت ٨٠ دلار برای نفت در بودجه ٩٤ نرخ معقولی است. جلیل جعفری بنه خلخال، دبیر کمیسیون انرژی صبح دوشنبه ۵ آبان ماه با اشاره به برگزاری این جلسه به «شانا»، گفت: تراز در اوپک یک شاخص است، اکنون این شاخص روی 1.6 مثبت است؛ به این معنا که اعضای غیراوپک 1.6 میلیون بشکه در روز بیش از تقاضا به بازار تزریق می کنند.

این عضو کمیسیون انرژی، با اشاره به محتوای جلسه، یکی از دلایل کاهش قیمت جهانی را عرضه نفتِ بیشتر توسط آمریکا بیان کرد و افزود: این کشور افزون بر سهم قبلی خود، حدود یک میلیون بشکه نفت به بازار تزریق کرده است.وی درباره انگیزه اقتصادی کاهش قیمت نفت تصریح کرد: شرکت های عرضه کننده نفت در آمریکا و کانادا متعلق به بخش خصوصی است. از این رو آنها فعال شدند و عرضه نفت خام زیاد شده است.

دبیر کمیسیون انرژی، عامل تقاضا را مولفه بعدی در کاهش قیمت نفت خواند و گفت: تقاضا اکنون کاهش پیداکرده است؛ زیرا اقتصادهای نوظهور جهانی مانند هند و چین تقاضای نفت خود را کاهش داده اند.وی ادامه داد: البته کاهش تقاضای ناشی از وضع اقتصاد جهان از طرف صنایع انرژی بر هند و چین بازار را متاثر می کند. از این رو آنها تاثیر بیشتری بر تقاضا می گذارند. این در حالی است که (صنایع) کشورهای پیشرفته تقاضا را کمتر متاثر می کنند.

جعفری با اشاره به افزایش ارزش دلار گفت: تقویت واحد پولی (دلار) که نفت با آن مبادله می شود هم بر کاهش قیمت نفت اثر گذاشته است. 

 

کلید واژه ها: قیمت نفت خام اوپک کاهش قیمت نفت خام برنت


نظر شما :